printlogo


کد خبر: 220491تاریخ: 1399/3/22 00:00
منطقه در یک نگاه

اعتراف صهیونیست‌ها به قدرت حزب‌الله لبنان
تجربه تقابل‌های نظامی رژیم کودک‌کش اسرائیل با حزب‌الله لبنان از سال 2000 میلادی به بعد، سبب شده سران رژیم اشغالگر اسرائیل با احتیاط درباره حزب‌الله سخن بگویند و در عوض تلاش کنند از طریق طیف هوادار غرب لبنان، بر حزب‌الله فشار وارد کنند. اعتراف به توانمندی‌های نظامی حزب‌الله در سخنان رهبران این رژیم جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی به مناسبت هلاکت نظامیان این رژیم در جریان جنگ لبنان اذعان کرد که قدرت حزب‌الله لبنان هر روز در حال افزایش است. به گزارش رویترز، وی در ادامه افزود: حزب‌الله لبنان خود را به ابزارهای رزمی و سلاح‌های مختلف برای هدف قرار دادن اسرائیل مجهز می‌کند. ریولین در سخنانی جنگ‌طلبانه گفت، در صورتی که حزب‌الله اقدامی علیه این رژیم کند، اسرائیل ضربه محکمی به لبنان وارد خواهد آورد. پیش از این شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود که حزب‌الله در کمین رژیم صهیونیستی است. 
 
* برگزاری نشست دولت در کاخ بعبدا
هیأت ‌وزرای لبنان دیروز به منظور رسیدگی به پرونده انتصابات برخی مناصب دولتی نشستی در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور برگزار کرد. محافل پارلمانی گزارش دادند که طرف‌های دولتی درباره بسیاری از مناصب دولتی خالی به توافق رسیده‌اند. همچنین گزینه‌‌های تصدی مناصب رئیس شورای خدمات مدنی و مدیر کل سرمایه‌گذاری انرژی و مدیر کل وزارت اقتصاد قطعی و چندین بار در رسانه‌ها منتشر شده است. محافل یادشده خاطرنشان کردند که مذاکرات درباره سایر مناصب بویژه هیأت بازارهای مالی همچنان ادامه دارد. 
***
افزایش اعتراضات سوری‌ها به نظامیان آمریکایی
با ادامه پیروزی‌های ارتش سوریه بر تروریست‌ها، مردم سوریه دور جدیدی از اعتراضات به حضور آمریکایی‌ها در این کشور را کلید زده‌اند. در 2 هفته گذشته شاهد اعتراضات مردم بخش‌های مختلف سوریه به کاروان‌های نظامی آمریکا بوده‌ایم. در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی کشور سوریه «سانا»، دیروز گزارش داد اهالی روستای «الدرداره» استان الحسکه در شمال شرق سوریه با همکاری ارتش سوریه راه یک کاروان خودروهای زرهی آمریکا را بستند و آنها را وادار به عقب‌نشینی کردند. طبق این گزارش، اهالی روستای یادشده با پرتاب سنگ به خودروهای زرهی آمریکا مانع گذر این کاروان از روستای یادشده شدند و آنها را وادار به عقب‌نشینی کردند. این اولین بار نیست که مردم سوریه راه کاروان‌های نظامی آمریکا را سد می‌کنند؛ اهالی مناطق مختلفی از استان الحسکه، پیش‌تر چندین کاروان نظامی آمریکایی را وادار به عقب‌نشینی کرده بودند. در همین حال خبرگزاری رسمی کشور سوریه گزارش داد آمریکا 40 کامیون حامل مواد لجستیکی و تجهیزات نظامی به شمال شرق سوریه ارسال کرده است. سانا در این ‌باره گزارش داد آمریکا با ارسال این تجهیزات به سوریه قصد دارد پایگاه‌های غیرقانونی خود را در منطقه الجزیره تقویت کند. طبق این گزارش، این کاروان که خودروهایی جنگی از نوع هامر از آن محافظت می‌کردند، از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید وارد خاک سوریه شده و سپس به سمت پایگاه غیرقانونی این کشور در منطقه المالکیه در شمال شرق استان الحسکه حرکت کرده است. در همین حال روزنامه «رأی‌الیوم» با تشکیک در اظهارات مقامات آمریکا درباره سوریه، گفت آمریکایی‌ها به دنبال اجرای همان سیاستی هستند که در لیبی و عراق اجرا کردند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اشاره به تحولات سوریه و اقدامات آمریکا علیه این کشور، بویژه آماده شدن برای اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه دمشق، به مقامات سوریه هشدار داد مبادا فریب وعده‌های بی‌اساس آمریکایی‌ها را بخورند.
***
درخواست کمک حماس از سران 40 کشور عربی و اسلامی
با وجود ناامیدی حماس از هرگونه واکنش کشورهای عربی علیه اسرائیل در ماجرای اجرایی شدن معامله قرن ترامپ، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پیامی به سران بیش از ۴۰ کشور عربی و اسلامی فرستاد و خواستار تحرک فوری آنها برای مقابله با سیاست اشغال اراضی بیشتر در کرانه باختری شد. هنیه در این پیام قصد رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی مذکور را تجاوزی جدید در ادامه سلسله جنایت‌های رژیم اشغالگر و کشتارهایی که در تاریخ سیاهش علیه ملت فلسطین و ملت‌های منطقه مرتکب شده، خواند و گفت: این تصمیم خطری حقیقی علیه حال حاضر و آینده فلسطین و تمام امت عربی و اسلامی است. هنیه همچنین سران کشورها را به برگزاری نشست فوری عربی- اسلامی برای حمایت از موضع واحد فلسطینی در رد تمام پروژه‌های شهرک‌سازی، یهودی‌‎سازی قدس و کرانه باختری، توطئه‌ها برای تسویه مسأله فلسطین با نظارت و حمایت آمریکا و فراهم کردن یک شبکه ایمنی سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و رسانه‌ای در حمایت از پروژه ملی فلسطین بر پایه حمایت از حق طبیعی ملت فلسطین در گرفتن حقوق، آزادسازی سرزمین و ایجاد دولت مستقل با مرکزیت قدس فراخواند. در همین حال یک منبع در جنبش حماس دیروز به شبکه تلویزیونی المیادین گفت: جنبش حماس برگزاری یک دیدار مستقیم با هیأتی رسمی از دولت آمریکا را رد کرد و نپذیرفت. شبکه المیادین هنوز جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرده است. 
 
* طرح جدید تشکیلات خودگردان
محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد این تشکیلات در مقابل طرح معامله قرن آمریکا، طرح جایگزینی برای تشکیل کشور فلسطین به گروه 4 خاورمیانه پیشنهاد کرده است. به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، اشتیه با اشاره به گروه 4 خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپایی گفت تشکیلات خودگردان چند روز پیش این طرح را برای آنها ارسال کرده است. این مقام عضو جنبش فتح در یک نشست خبری اعلام کرد طرح تشکیلات خودگردان فلسطین شامل تشکیل کشور مستقل و غیرنظامی فلسطین با اصلاحات اندک در مرزهای آن است.

Page Generated in 0/0071 sec