printlogo


کد خبر: 220603تاریخ: 1399/3/25 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا از تاکتیک فشار بر گردن که پلیس با استفاده از آن یک سیاه‌پوست ۴۶ ساله را کشت، دفاع کرد و آن را خوب دانست
نفس‌بر
فشار بر گردن از تاکتیک‌هایی است که توسط پلیس رژیم صهیونیستی به پلیس آمریکا آموزش داده شده است

گروه بین‌الملل: طی 7 روز گذشته اعتراضات مردمی به نقض حقوق بشر و نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا، تحت تاثیر 2 تحول مهم قرار گرفته است؛ حمله مردم به نمادهای نژادپرستانه و تسخیر یک منطقه در شهر سیاتل آمریکا. به گزارش «وطن امروز»، از ابتدای هفته گذشته حمله به نمادها و مجسمه‌هایی که نشانی از دوران برده‌داری و نژادپرستی در خود دارند، علاوه بر شهرهای آمریکا در بعضی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و بلژیک از سوی معترضان مشاهده می‌شود. تحول بعدی در فرآیند اعتراضات تصرف بخشی از شهر سیاتل از سوی معترضان بعضا مسلح بود که از بامداد جمعه آغاز شده است. این وضعیت که از نظر برخی تحلیلگران به معنای فروپاشی ساختاری و سیستمی آمریکا محسوب می‌شود، سبب شده موضوع اعتراضات ضدنژادپرستانه در غرب بویژه آمریکا از اعتراضات روتین دنیا فراتر رفته و خود به موضوعی جدید در روابط بین‌الملل تبدیل شود. موضوع حمله به نمادهای نژادپرستی در آمریکا به واسطه جمع‌آوری شبانه مجسمه‌ها توسط شهرداری‌ها، چالش خاصی برای دولت آمریکا محسوب نمی‌شود، چرا که دیگر مجسمه‌ای نیست تا مورد حمله مردم قرار بگیرد. 
مهم‌ترین چالش دولت آمریکا در حال حاضر ادامه تسخیر 10 هکتار از شهر سیاتل است. دولت ترامپ از یک سو با توجه به تجربه رفتار خشونت‌آمیز 2 هفته گذشته تلاش دارد بی‌دردسر این منطقه را از مردم معترض پس بگیرد و از سوی دیگر خطر تسری این موضوع به سایر مناطق و تکرار تجربه تسخیر توسط دیگر ایالت‌ها مقامات آمریکایی را واداشته تا فکری جدی برای این اوضاع کنند. 
 
* اختلافات ترامپ و مقامات سیاتل
ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در چند روز گذشته از ابزار همیشگی توئیت برای خط و نشان کشیدن برای تسخیرگران منطقه‌ای از سیاتل استفاده کرده و مانند همیشه راهبردهایی که به ذهنش رسیده با راهبردهای مقامات آمریکا متفاوت است. هم‌اکنون اختلاف نظر جدی بین رئیس‌‌جمهور و مقامات محلی آشکار شده تا جایی که احتمال اعزام نیروهای ارتش از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نیز مطرح شده است. در حالی که رسانه‌های راست‌گرا در آمریکا می‌گویند شبه‌نظامیان «آنتی‌فا» بخشی از سیاتل را تصرف کرده‌اند، مقام‌های محلی این ادعا را رد می‌کنند. 
 
* توئیت دوباره ترامپ درباره سیاتل
پس از توئیت‌های روز جمعه، دونالد ترامپ دیروز بار دیگر معترضان در شهر سیاتل را تروریست معرفی کرد و خواستار پایان فوری اشغال بخش‌هایی از این شهر توسط معترضان شد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «شهردار سیاتل درباره اشغال شهرش توسط آنارشیست‌ها گفته است «این یک تابستان دوست‌داشتنی است». این لیبرال- دموکرات‌ها سر در نمی‌آورند. این تروریست‌ها شهرهای ما را آتش زده و غارت کردند و آنها فکر می‌کنند این حتی مرگ فوق‌العاده است. همین الان باید اشغال سیاتل پایان یابد». پیش‌تر«جنی دورکان» شهردار سیاتل طی نشست خبری در دفتر کار خود گفت اعزام نیروی نظامی توسط ترامپ به سیاتل، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی آمریکاست. وی گفت: یکی از چیزهایی که این رئیس‌جمهور درک نمی‌کند، این است که گوش دادن به مردم یک ضعف نیست، بلکه قدرت است. از نظر یک رهبر واقعی، تظاهرات سراسری فرصتی برای آمریکا خواهد بود تا ملتی بهتر بسازیم. 
 
* حمایت ترامپ از فشار بر گردن
یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساختار سیاسی آمریکا در 3 هفته گذشته استفاده بی‌حد و حساب پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا از راهبرد فشار حداکثری و خشونت بی‌حد در مقابله با مردم بوده است. 
حالا ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نه فقط سبک خشونت‌آمیز پلیس این کشور را تقبیح نمی‌کند، بلکه فشار بر گردن- همان سبکی که جرج فلوید، سیاه‌پوست 46 ساله آمریکایی را به کشتن داد- را درست هم می‌داند. راهبرد فشار برگردن از تاکتیک‌هایی است که بیشترین کاربرد آن توسط رژیم اسرائیل است. برخی خبرها از آموزش بخشی از پلیس آمریکا توسط نیروهای ویژه اسرائیل حکایت دارد و تاکتیک فشار بر گردن یادگار صهیونیست‌ها در همین آموزش‌هاست. 
علاوه بر توئیت‌های جنجالی، ترامپ در مصاحبه با رسانه‌ها نیز بی‌پروا و بدون در نظر گرفتن جایگاه یک رئیس‌جمهور سعی دارد با یکه‌تازی و دهن‌کجی به معترضان، آتش نژادپرستی در آمریکا را شعله‌ور نگه دارد. جمعه شب ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز از روش «فشار بر گردن» که به قتل جرج فلوید منجر شد حمایت کرد. وی گفت: روش «فشار بر گردن» عموما خوب است و اتخاذ تصمیم درباره آن به عهده مقامات محلی است. وی از لزوم استفاده از این روش در رویارویی‌های تک به تک میان پلیس و مظنونان صحبت کرد. ترامپ گفت: من از فشار بر گردنم خوشم نمی‌آید اما بعضی وقت‌ها شما تنها هستید و دارید با کسی دعوا می‌کنید؛ شرایط سخت است و شما طرف مقابل را در وضعیت فشار روی گردن قرار می‌دهید. طرف مقابل شما آدم بدی است و شما این را می‌دانید. وی گفت: می‌دانیم از این آدم‌ها وجود دارند؛ نمونه‌هایش را در 2 هفته گذشته شاهد بوده‌ایم. او افزود: اگر ماجرا 2 نفر به یک نفر باشد، قضیه فرق می‌کند تا یک نفر با یک نفر. بسته به سخت بودن شرایط ماجرا فرق می‌کند. ترامپ در این مصاحبه بار دیگر تهدیداتش پیرامون وضعیت در سیاتل را مطرح کرد و گفت: در صورتی که «جی اینسلی» فرماندار واشنگتن کاری برای پس گرفتن این منطقه خودمختار از معترضان انجام ندهد، من خودم فورا دست به کار خواهم شد. وی همچنین با انتقاد از رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: من از اوباما یک ارتش کهنه و قدیمی تحویل گرفتم و با حمایت از ارتش بار دیگر آن را بزرگ و قوی کرده‎ام. 
 
* ترامپ: معترضان رأی‌دهندگان به من نیستند
شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز فاش کرده است مشاوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توصیه‌ها و مشاوره‌هایی را برای چگونگی مقابله با اعتراضات سراسری در این کشور علیه نژادپرستی و وحشیگری پلیس ارائه کرده‌اند. بر اساس این گزارش، 3 منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات کاخ سفید در این باره به ان‌بی‌سی‌نیوز گفتند: ترامپ به طور خصوصی بارها به مشاورانش گفته است «اینها رأی‌دهندگان به من نیستند». این اظهارات ترامپ زمانی مطرح شده است که وی و مشاورانش درباره اعتراضات و نحوه واکنش به آن مذاکره می‌کردند. بر اساس اعلام ان‌بی‌سی، برخی مشاوران از ترامپ خواسته‌اند شخصا هدایت تغییرات در زمینه سیاست‌گذاری را بر عهده گرفته و در مخالفت قاطع با نژادپرستی صحبت کند و سایر مشاوران نیز گفته‌اند ترامپ اقدامات قاطع کافی را علیه معترضان انجام نداده است. ترامپ تاکنون هرگز به طور مستقیم علیه خشونت پلیس در سرکوب معترضان صحبت نکرده و ترجیح داده است سخنان خود را بر غارتگران و آشوبگرانی که قصد تسلط بر خیابان‌ها را دارند، متمرکز کند. موضوعی که اکثر تحلیلگران درباره ترامپ مطرح کرده‌اند این است که او تمام برنامه‌های خود را معطوف به انتخابات کرده است؛ واقعیتی که در کتاب جدید جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ نیز به آن اشاره شده است. بولتون در این کتاب متذکر شده است انتخاب مجدد تنها دغدغه دونالد ترامپ است. 
 
* کمپینی در مکان و زمان  نابجا
در حالی که ستاد انتخاباتی ترامپ اواخر هفته قبل اعلام کرده بود تجمعات انتخاباتی ترامپ پس از کرونا از 19 ژوئن و با برگزاری اولین تجمع در شهر تولسا از سر گرفته خواهد شد، انتقادها به انتخاب روز و شهر مورد نظر سبب شد ترامپ از تصمیم اولیه خود عقب‌نشینی کند و تاریخ دیگری را برای برگزاری اولین تجمع در این شهر انتخاب کند. انتقادها به تصمیم ترامپ برای برگزاری این تجمع معطوف به وقایع شهر تولسا و همچنین تاریخ برگزاری آن است. تولسا شهری است که شاهد وقوع یکی از بدترین کشتارهای نژادی تاریخ مدرن آمریکا در سال ۱۹۲۱ بوده است. یک قرن قبل این شهر صحنه خشونت‌هایی بود که در جریان آن اوباش سفیدپوست به سیاه‌پوستان منطقه‌ای به نام گرین‌وود حمله کردند. آنجا به دلیل داشتن تجارتی پویا برای سیاه‌پوستان به عنوان وال‌استریت‌سیاه شناخته می‌شد. در آن زمان آمار دقیقی از کشتار در آنجا ارائه نشد اما عده‌ای برآورد کردند ۳۰۰ نفر کشته شدند. در عین حال تاریخ ۱۹ ژوئن مصادف با تاریخ موسوم به «Juneteenth» به معنای پایان بردگی است. 
در همین راستا «باکاری سلرز» نماینده دموکرات سابق کنگره ایالتی در کارولینای جنوبی به پایگاه هیل گفت: این تصمیم دونالد ترامپ درباره این مکان غیرمحترمانه است. وی افزود: دونالد ترامپ شایسته اینکه وارد بحث درباره نژاد شود نیست. برخی رسانه‌ها این تصمیم دونالد ترامپ درباره شهر تولسا را با تصمیم رونالد ریگان در زمان کاندیداتوری‌اش برای ریاست‌جمهوری به‌منظور سخنرانی در سال ۱۹۸۰ درباره حقوق ایالات در می‌سی‌سی‌پی مقایسه کردند. سخنرانی ریگان در محل نمایشگاه حوزه نشوبا در حالی انجام شد که این حوزه 2 دهه قبل از آن شاهد قتل 3 فعال حوزه مدنی بود. عده‌ای این سخنرانی ریگان را همچون سوت زدن برای آمدن سگ‌ها برای نژادپرستان توصیف کردند. 
 
* مقامات نظامی آمریکا به دنبال تغییر مسیر از رئیس‌جمهور
پس از اینکه اخباری از اختلاف نظر جدی بین مارک اسپر، وزیر دفاع و دونالد ترامپ برای مدیریت اعتراضات منتشر شد و سپس انتشار خبرهایی مبنی بر انتخاب جایگزین اسپر از سوی ترامپ، اخیرا رسانه‌ها از شکاف جدی بین فرماندهان ارشد ارتش از جمله ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به عنوان عالی‌ترین مقام ارتش این کشور با ترامپ خبر می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها میلی به دلیل ناخرسندی از حضورش در کنار دونالد ترامپ در جریان عکس یادگاری او در مقابل کلیسای «سنت جانز»، با معتمدانش درباره استعفا صحبت کرده است. وی اخیرا در یک سخنرانی از حضورش در کنار ترامپ به منظور بازدید جنجالی رئیس‌جمهور از کلیسای سنت جانز و گرفتن عکس یادگاری عذرخواهی کرد. پیش از این انتقادهای شدیدی از عکس یادگاری جنجالی ترامپ در مقابل کلیسای سنت جانز واشنگتن دی‌‌سی شده و از حضور رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در این بازدید هم انتقاد شده بود. 
***
نژادپرستی؛ هویت سیاسی ترامپ
رضا عدالتی‌پور*: اعتراضات در آمریکا وارد چهارمین هفته خود شده است اما هنوز افق روشنی از پایان آن در ایالات‌متحده مشاهده نمی‌شود. وضعیت حاضر در آمریکا بیش از 400 شهر را به محلی برای اعتراضات علیه نژادپرستی تبدیل کرده و در موارد متعددی به آشوب و ناامنی ناشی از برخورد نژادپرستان سفیدپوست در برابر معترضان به وضع موجود منجر شده است. بدون‌شک این اوضاع علاوه بر اینکه واکنشی به رفتار ظالمانه یک نظام سیاسی مبتنی بر برده‌داری و تبعیض نژادی طی 3 قرن است، پاسخ به مواضع رئیس‌جمهوری است که هویت سیاسی خود را در یکه‌تازی و دامن زدن به تبعیض نژادی تعریف کرده است. جدای از اینکه دموکرات‌ها و در رأس آنها اوباما و بایدن تلاش کرده‌اند از این اقدام ترامپ در جهت جلب نظر جریان‌های اعتراضی به نفع خود استفاده کنند، هفته گذشته هم تعداد قابل توجهی از چهره‌های شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه از جمله جرج بوش و کالین پاول در اقدامی نادر و در فاصله 5 ماه مانده به انتخابات 2020  اعلام کردند از ترامپ حمایت نخواهند کرد. در حال حاضر جمع کثیری از نظامیان باسابقه از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی این کشور بابت همراهی با ترامپ از مردم عذرخواهی کرده‌اند. روز جمعه مرکز تحقیقات «پیو» نتایج یک بررسی روی 9 هزار و 654 نفر از مردم آمریکا را منتشر کرد که نشان می‌داد از هر 10 نفر، 6 نفر گفته‌اند پاسخ ترامپ به اعتراضات اخیر در آمریکا اشتباه بوده‌ و تنها 37 درصد عنوان کرده‌اند که پیام‌ او درست بوده‌ است.
 از سوی دیگر اکثر نظرسنجی‌های یک ماه اخیر نیز از کاهش اقبال عمومی به ترامپ خبر می‌دهند. هرچند هر گونه گمانه‌زنی درباره نتیجه قطعی انتخابات در آمریکا  اقدامی غیرکارشناسی و خارج از فضای واقعی است اما برآیند این شرایط به معنای وضعیت ضعیف کمپین ترامپ در انتخابات آتی است. از این رو ترامپ در حال حاضر در شرایطی است که تنها راهبرد خود برای پیروزی در انتخابات را دامن زدن به نژادپرستی و تا حدی افزایش اغتشاشات تعریف کرده است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت اغتشاشات در آمریکا به این زودی‌ها فروکش کند.

* روزنامه‌نگار

***

[ورود ترامپ به «وضعیت خطر» در نظرسنجی‌ها]
همزمان با نفرت‌پراکنی ترامپ در جامعه آمریکا و افزایش اعتراضات مردمی به وضعیت موجود و در شرایطی که 5 ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، یک رسانه گزارش داده وضعیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نظرسنجی‌ها به وضعیت خطر رسیده است. طبق گزارش ان‌بی‌سی، میانگین عملکرد ترامپ در نظرسنجی «Real Clear Politics» به ۴۲‌درصد رسیده است که پایین‌ترین رقم از سال گذشته است. ترامپ به طور متوسط ۸ درصد از «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات عقب است. ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته با هر مقیاسی که در نظر بگیریم، ترامپ در «وضعیت خطر» قرار دارد. دونالد ترامپ چند روز پیش به نظرسنجی‌هایی که جو بایدن را پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی نشان می‌دهد واکنش نشان داد. او در روزی که سی‌ان‌ان با انتشار یک نظرسنجی گفت بایدن ۱۴ درصد از ترامپ پیش افتاده، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت این نظرسنجی هم همانند گزارش‌های سی‌ان‌ان جعلی است. این درحالی است که ترامپ اخیرا در مصاحبه با فاکس‌نیوز احتمال باخت خود در انتخابات را رد نکرده است. وی درباره امکان شکستش در انتخابات پیش رو گفت: اگر این اتفاق بیفتد، فکر می‌کنم اتفاق خیلی بدی برای کشورمان خواهد بود. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات 2020 چهارشنبه هفته گذشته در مصاحبه با برنامه دیلی‌شو پیش‌بینی کرد ترامپ قصد دارد این انتخابات را به سرقت ببرد. 

Page Generated in 0/0084 sec