printlogo


کد خبر: 220626تاریخ: 1399/3/25 00:00
در حالی که دولت با اصرار دستور ازسرگیری فعالیت مشاغل را داده است حسن روحانی از مردم به خاطر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد
انتقاد روحانی از روحانی!

گروه اجتماعی: با وجود اینکه خیلی‌ها تصور می‌کردند با گرم شدن هوا خطر ابتلا به کرونا کاهش می‌یابد اما عملا شیوع «کووید-19» اوج گرفته است. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، تصور جامعه و بسیاری از مسؤولان درباره کاهش خطر کرونا در ایام گرم سال موجب شده بسیاری از افراد پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت کنند. 
حسن روحانی روز گذشته برای چندمین بار هشدار داد اگر کرونا بار دیگر اوج بگیرد، محدودیت‌ها دوباره بازمی‌گردد.  این در حالی است که خود دولت اصرار به بازگشایی کسب و کارها و عملا پایان فاصله‌گذاری اجتماعی داشت. این اقدام دولت موجب شد مردم دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگیرند و شاهد خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ باشیم. رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: هنوز در پیک اول کرونا هستیم. بسیاری از استان‌ها که به پیک کرونا رسیدند از این دوران خارج شده‌اند، برخی استان‌ها هم الان در پیک هستند. پیش‌بینی می‌شود بقیه استان‌ها هم در نوبت باشند و باید عبور کنند. این همه مربوط به پیک اول این بیماری است، بنابراین هر استان با استان دیگر متفاوت است. استان خوزستان نیز از این پیک عبور خواهد کرد. 
روحانی افزود: اینکه قبلا گفته شد استان‌هایی سفید، زرد یا قرمز است، قرمز و سفیدی ثابت نیست، زیرا استانی ممکن است امروز سفید باشد هفته بعد زرد شود و هفته بعد از آن به سمت قرمز شدن برود که شرایط ویژه خود را خواهد داشت. روند به این صورت بوده که در کشوری این ویروس وارد شده، به پیک رسیده، از پیک عبور کرده و از دروازه‌ای وارد کشور دوم سپس سوم شده و سپس ادامه یافته است. وی تاکید کرد: برای مثال وقتی این ویروس وارد کشور ما شده یک استان‌هایی مثل قم و گیلان به سرعت به پیک رفتند و بعد هم بتدریج استان‌های دیگر در نموداری که امروز نشان داده شده است وارد پیک شدند، بسیاری از استان‌هایی که به پیک رسیدند از پیک عبور کردند؛ شرایط‌شان فوق‌العاده نیست. البته باز هم بیماری هست ولی به آن شدت نیست. 
رئیس‌‌جمهور اظهار داشت: ما در کشور ابتلای رمه‌ای یا گروهی نداشتیم که بگوییم مثلا ۶۰ درصد مردم گرفته‌اند؛ نه ما در هیچ کجا چنین وضعیتی نداشتیم، یعنی نه الان واکسن پیش روی ما است و نه آن ایمنی دسته‌جمعی و رمه‌ای به وجود آمده، بنابراین نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم. روحانی با اشاره به اینکه مراقبت مردم در مبارزه با کرونا کاهش یافته است، تاکید کرد: مردم کشور ما در اردیبهشت مراعات‌شان نسبت به این اپیدمی مطلوب بوده اما از اواسط خرداد این مراقبت از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است که می‌تواند برای ما نگرانی به وجود آورد. مردم باید این مراقبت را انجام دهند تا بتوانیم از این مرحله بخوبی عبور کنیم. 
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت همه توان خود را برای افزایش تخت‌ها، تجهیزات پزشکی، امکانات و تجهیزات حفاظتی برای پزشکان و بیمارستان‌ها به کار می‌گیرد. امروز با وجود اینگونه نیازمندی‌ها، شرایط خوب است و حتی خود را برای شرایط سخت‌تر آماده کرده‌ایم. اما در عین حال در کنار تلاش‌های انجام شده، مردم باید همچنان همکاری خود را ادامه دهند. 
 
* باید ماسک بزنیم
قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ که فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود، گفت: توصیه این است در مکان‌هایی که فاصله‌گذاری کمتر رعایت می‌شود، همه مردم از ماسک استفاده کنند. 
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک نقش بسیار مهمی در پیشگیری از انتقال بیماری دارد، افزود: تداوم بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند منجر به شیوع بیشتر این بیماری و اوج دوباره آن در آینده نزدیک شود. 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه حضور مردم و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تفرجگاه‌ها و برخی آیین‌ها و مراسم افزایش یافته و نیاز است مسؤولان در این زمینه کنترل بیشتری اعمال کنند. 
طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، ۲۵ درصد از کل موارد ابتلا در این کشور بدون علامت باقی می‌مانند که عدد قابل‌ملاحظه‌ای است. علاوه بر این، درصد افراد مبتلای بدون علامت در کل دنیا ممکن است عدد بزرگ‌تری باشد. به همین دلیل، پیشنهاد استفاده از ماسک توسط همه افراد جامعه نکته‌ای قابل تأمل است. 
همچنین مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا در گفت‌وگو با مهر گفت: آمار بیماران مبتلا به کرونا افزایش پیدا کرده و در حال حاضر با تعداد زیادی بیمار مواجه هستیم که اخیرا به این ویروس مبتلا شده‌اند و علت آن این است که مردم محدودیت‌های اجتماعی را جدی نمی‌گیرند و ترسی که در آغاز شیوع کرونا در بین مردم بود از بین رفته است. 
این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: در ابتدا اعتقاد زیادی نسبت به جداسازی و فاصله‌گذاری وجود داشت اما به دلیل اینکه نمی‌توانستیم کار و زندگی را تعطیل کنیم مجدداً مشاغل آغاز به کار کردند و این باعث شد مردم فکر کنند کرونا از بین رفته، در حالی که این بیماری تا آخر سال با ما است و باید برای زندگی با کرونا برنامه‌ریزی کنیم. 
همچنین معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از تهویه مناسب در اماکن تجمعی، گفت: انتقال هوابرد ویروس در شرایط خاصی مانند صحبت کردن با افراد زیاد در مسافت کوتاه و در یک فضای بسته بدون تهویه نظیر وسایل حمل‌ونقل عمومی، خطر ابتلا به ویروس را حتی بدون سرفه یا عطسه نیز امکانپذیر می‌کند. دکتر یحیی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در هر همه‌‌گیری مسیرهای انتقال عامل عفونی مهم است، گفت: بر اساس اسناد بین‌المللی در رابطه با همه‌گیری «کووید-۱۹»، 2 مسیر انتقال اصلی در نظر گرفته می‌شود. اولین مسیر انتقال از طریق قطرات و دراپلت‌های تنفسی (قطرات/ ذرات منتشر شده هنگام عطسه، سرفه یا صحبت کردن) است. دومین مسیر انتقال از طریق تماس با سطوح آلوده زنده یا غیر زنده (دست به دست، دست به سطوح و...) است و مسیر سوم نیز که اخیرا توجه بیشتری از جامعه علمی را به خود جلب می‌‌کند مسیر مدفوعی- دهانی است. وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا در نمونه‌ای از مدفوع شناسایی شده است، افزود: با در نظر گرفتن مسیر انتقال مدفوعی- دهانی به نظر می‌رسد یک مسیر انتقال، سیستم‌های لوله‌کشی فاضلاب در ساختمان‌های آپارتمانی است. مشخص شده که سنگ توالت در زمانی که سیفون آب کشیده می‌‌شود، می‌تواند مسبب ایجاد قطرات ناقل بیماری باشد. 
خسروی در ادامه خاطرنشان کرد: ویروس کرونا از چند ساعت تا چند روز فعال باقی می‌ماند، مگر اینکه نظافت ویژه‌ای انجام شود. این ویروس تا 3 ساعت در هوای داخل اماکن و در شرایط عادی 2 تا 3 روز بر روی سطوح به صورت فعال و با حفظ قدرت بیماری‌زایی باقی می‌ماند. 
وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های کار و اماکن عمومی، استفاده از تهویه عمومی و ماسک مورد تاکید قرار گیرد. بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های کار و اماکن عمومی و استفاده‌ از تهویه عمومی و ماسک در محل‌های با احتمال تماس نزدیک، مورد تاکید است.
***
[«کووید-۱۹» کل سیستم عصبی را تهدید می‌کند]
متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود مشاهده کردند بیماری «کووید-۱۹» کل سیستم عصبی را تهدید می‌کند. به گزارش ایسنا، بررسی علائم عصبی بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» حاکی از آن است که این بیماری تهدیدی برای کل سیستم عصبی است. متخصصان دانشگاه نورت‌وسترن اظهار داشتند: حدود نیمی از بیماران بستری شده «کووید-۱۹» در بیمارستان‌ها دارای علائم عصبی هستند که سردرد، احساس گیجی، هوشیاری ضعیف، عدم توانایی در تمرکز، اختلال بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی از جمله آنها است. به گفته محققان، این بیماری ممکن است بر کل سیستم عصبی از جمله مغز، نخاع، عصب و همچنین ماهیچه‌ها تاثیر بگذارد. همچنین این بیماری چندین ارگان دیگر بدن از قبیل ریه‌ها، کلیه‌ها و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است مغز به دلیل کمبود اکسیژن و اختلالات لختگی خون دچار سکته شود. علاوه بر این، کروناویروس جدید ممکن است موجب عفونت مستقیم مغز و مننژها (پرده‌های مغزی) شود. همچنین واکنش سیستم ایمنی به عفونت ممکن است موجب التهاب شود که در نهایت به مغز و اعصاب آسیب وارد می‌کند. 

Page Generated in 0/0057 sec