printlogo


کد خبر: 220812تاریخ: 1399/4/1 00:00
بازخوانی مواضع مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی(FDD) به بهانه اظهارات حمایت‌آمیز وی از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران
دست‌های آلوده!

گروه سیاسی: «مارک دوبوویتز» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی(FDD) که چندماه پیش با خوشحالی از شیوع ویروس کرونا در کشورمان از آن به‌عنوان عاملی برای فروپاشی سیاسی یاد کرده بود، با بازنشر مطلبی در صفحه توئیتر خود، از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استقبال کرد. به گزارش «وطن امروز»، بالا گرفتن بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان، بار دیگر موسسات و بنیادهای آمریکایی را برای تقویت تلاش‌های تحریمی‌شان به تکاپو انداخته است. در یکی از همین موارد «مارک دوبوویتز» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) با بازنشر مطلبی در توئیتر، از لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران سخن گفته و با اشاره به اینکه آمریکا حق دارد چنین روندی را دنبال کند، اقدام به فرافکنی درباره قابلیت‌های دفاعی ایران کرده است. در بخشی از متن این گزارش که در نیوزویک منتشر شده، آمده تنها کشورهایی که رفتاری نرمال دارند باید به بازار تسلیحات بین‌المللی دسترسی داشته باشند. موضع دوبوویتز البته با واکنش جنجالی «فرانسیس نیکولاد» سفیر اسبق فرانسه در تهران نیز روبه‌رو شد. وی در پاسخ به توئیت مذکور نوشت: منظور شما این است که اگر و تنها در صورتی که ایران همانند عربستان سعودی رفتار کند، می‌تواند به  بازارهای تسلیحاتی بین‌المللی دسترسی داشته باشد.
موضع دوبوویتز در استقبال از طرح تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان با نیت تضعیف قدرت داخلی ایران که در ذیل گزاره تبدیل ایران به بازیگری نرمال پیگیری می‌شود، در حالی است که وی و بنیاد دفاع از دموکراسی(FDD) که به‌ عنوان یکی از سازمان‌های سیاسی همواره در حال پیگیری طرح هدایت فضای داخلی کشورهای مورد غضب آمریکا به سمت اهداف این کشور بوده‌اند، چندی پیش، پس از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در کشورمان، مواجهه قابل تاملی با آن داشتند. دوبوویتز اسفندماه سال گذشته با استقبال از شیوع کرونا در ایران نوشته بود تحریم‌های فلج‌کننده به تغییر رژیم سیاسی ایران منتهی نشد اما کرونا کار جمهوری اسلامی را یکسره خواهد کرد. در چنین فضایی و با گذشت قریب به 4ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان و کنترل نسبتا موفق آن و تحمیل شدن بالاترین میزان مرگ‌و‌میر کرونایی به ایالات‌متحده، وی بار دیگر دندان طمع خود را برای پروژه براندازی ایران از طریق نظام تحریم‌ها تیز کرد.
مواضع کرونایی مقامات آمریکایی البته نه محدود به مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی بود و نه ایران، به گونه‌ای که در روزهای پیشاکرونایی آمریکا، «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز با خوشحالی از شیوع این ویروس در چین گفت: من معتقدم این اتفاق به بازگشت مشاغل به آمریکای شمالی کمک می‌کند. برخی از این شغل‌ها به آمریکا و برخی احتمالا به مکزیک بازمی‌گردند. مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور هم در اظهاراتی مداخله‌جویانه در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشورمان تلاش داشت با محکوم کردن ایران به پنهان‌کاری آمار اصلی قربانیان، با سوءاستفاده از فضای ایجاد‌شده (که هنوز آمریکا با آن مواجه نشده بود)، نقشه‌های سیاسی خود را پیگیری کند و با ایجاد شکاف میان مردم و نظام سیاسی ایران، بهبود شرایط را در سایه عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از مواضع خود جا بیندازد.
اگر گروگان گرفتن سلامتی مردم ایران در سایه تحریم‌های دارویی به ‌عنوان بخشی از پازل تعریفی آمریکا با نیت ایجاد تغییر در مسیر سیاسی کشورمان به شمار می‌رود، مواضع اخیر دوبوویتز و حمایت همه‌جانبه‌اش از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را می‌توان به‌ عنوان بخشی از این پروژه تعریف کرد. دوبوویتز که پیش از این با استقبال از شیوع کرونا و ضربه احتمالی آن به فضای عمومی ایران، آن را به‌مثابه جایگزین کارآتری در قیاس با تحریم‌های خارجی تعریف می‌کرد، حالا نقشه حرکت ایران به سمت آنچه «رفتار نرمال» یا سلب استقلال سیاسی است را در فضای تمدید و تقویت نظام تحریم‌ها ترسیم می‌کند.

Page Generated in 0/0057 sec