printlogo


کد خبر: 220875تاریخ: 1399/4/3 00:00
بررسی آخرین تحولات عراق در گفت‌وگو با سیدهادی افقهی، کارشناس مسائل عراق
حمله ترکیه با چراغ سبز آمریکاست

گروه بین‌الملل: عراق روزهای سختی را می‌گذراند. کرونا، مشکلات اقتصادی، فشار آمریکایی‌ها برای بقا و در نهایت حملات مستمر ترکیه به مناطق مختلف عراق، دولت این کشور را با چالش‌های عجیبی مواجه کرده است. در حوزه کرونا تعداد مبتلایان عراقی افزایش عجیبی داشته است به گونه‌ای که دیروز حسن التمیمی، وزیر بهداشت عراق صراحتا از کمبود بیمارستان برای درمان کرونایی‌ها سخن گفت و اعلام کرد: تلاش داریم بیمارستان‌های سریع‌الاحداثی را با ظرفیت ۴۰۰ تختخواب برپا کنیم. از سویی دیروز در عراق اعلام شد حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به دلیل شیوع کرونا بسته شده است و زائران برای ورود به بین‌الحرمین با در‌های بسته مواجه شدند. این اقدام متولیان حرم سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس(ع) برای جلوگیری از شیوع روز‌افزون کرونا در کربلاست. در حوزه امنیتی چالش حضور آمریکایی‌ها در عراق به تنهایی برای درگیرکردن دولت عراق کافی بود که چند هفته‌ای هم هست ترکیه با چراغ سبز آمریکا مواضع مختلفی را در سراسر عراق هدف قرار می‌دهد. این حملات به بهانه حضور پ‌ک‌ک در عراق انجام می‌شود و عجیب‌تر اینکه معمولا مواضعی هدف قرار می‌گیرد که ارتباطی با پ‌ک‌ک ندارد و دولت قانونی عراق بر آنجا تسلط کافی دارد.  چالش دیگر عراقی‌ها ادامه حضور سربازان آمریکایی در این کشور با وجود مصوبه چند ماه پیش پارلمان عراق مبنی بر الزام دولت این کشور به فراهم کردن زمینه اخراج آمریکایی‌هاست. انتظار این بود که روند اخراج آمریکا از عراق با روی کار آمدن دولت جدید سرعت بگیرد. این اتفاق نه‌تنها نیفتاد، بلکه هم‌اکنون شاهد برخی زمزمه‌ها در داخل دولت عراق برای بقای آمریکایی‌ها در این کشور در لفافه قانون هستیم. دور اول مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق پس از ترور رهبران مقاومت در حالی به پایان رسید که 2 طرف به کلی‌‌گویی‌های دیپلماتیک پرداخته و از بیان آنچه در این مذاکرات یا بهتر بگوییم گپ دوجانبه گذشت طفره رفته‌اند. با این حال این را نیز نباید نادیده گرفت که در عرصه حرف فعلا دولت عراق خود را مکلف به اجرای مصوبه پارلمان اعلام کرده است. تحولات این روزهای عراق بهانه‌ای شد تا در گفت‌و‌گو با سیدهادی افقهی و یک یادداشت تحلیلی از حسین آجورلو به بازخوانی تحولات این روزهای عراق بپردازیم.

***

* ترکیه در 2 هفته اخیر بارها با نقض حاکمیت عراق به مناطق مختلفی در این کشور حمله کرده است. پشت پرده اهداف ترکیه چه موضوعی را می‌توان رصد کرد؟
ترکیه متاسفانه تحرکات بسیار خطرناک و نسنجیده‌ای انجام می‌دهد تا بتواند معادلات منطقه را برهم بزند. درباره تحلیل رفتار ترکیه در عراق این نکته را در نظر بگیرید که این کشور ناکام بزرگ میدان سوریه بوده و بعد از سوریه، بازوان شکست‌خورده خود را راهی لیبی کرده است. بهانه اعلام شده از سوی ترکیه برای دخالت در عراق موضوع پ‌ک‌ک است. ترکیه احساس می‌کند عراق به دلیل موضوعاتی مثل کرونا، وضعیت بد اقتصادی، آشفتگی سیاسی و... در تنگنا قرار گرفته است. نکته عجیب این است که دولت ترکیه حملات خود را بعضا به مواضعی انجام می‌دهد که اصولا پ‌ک‌ک نفوذ و حضوری در آنجا ندارد. مثلا شما ردی از پ‌ک‌ک در اطراف اربیل نمی‌توانید پیدا کنید اما ترکیه با همین استدلال آنجا را بمباران می‌کند. بنده بسیار بعید می‌دانم ترکیه بدون هماهنگی یا اطلاع آمریکایی‌ها وارد این میدان پرچالش شده باشد. ترکیه در لیبی هم با چراغ سبز آمریکایی‌ها وارد میدان شده است تا بتواند در تقابل با روس‌ها وارد عمل شود. در شمال سوریه و منطقه‌ای مثل ادلب، ترکیه فشار زیادی را وارد آورد تا واحد پولی خود را جایگزین پول سوریه کند و در برخی مناطق اداری سوریه شاهد برافراشته شدن پرچم‌های ترکیه هستیم. نکته قابل تامل از نظر من واکنش دولت عراق است که به احضار سفیر و هشدار بسنده کرده و عملا ناتوان از هرگونه واکنش نشان دادن است. بنابراین ترکیه به سمت یک افق خطرناک و در تونلی تاریک در حال حرکت است. 
 
* دولت عراق اخیرا اعلام کرده اولویت سیاست خارجی خود را به گسترش همکاری با کشورهای خلیج‌فارس اختصاص خواهد داد. از سویی شاهد هستیم وزارت خارجه عراق می‌کوشد فضای بیشتری به امارات یا عربستان اختصاص دهد. با توجه به سابقه حمایت این کشورها از عملیات‌های تروریستی در خاک عراق، این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
بر اساس شواهد و اطلاع برخی افراد، این دولت دارای روابط بسیار حسنه‌ای با آمریکا است. آنچه از سوی وزارت خارجه عراق مطرح شده معطوف به این نکته است که همه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تحت هژمونی آمریکا هستند و کشور‌های‌شان پایگاه‌های متعددی دارد که همه مملو از سربازان آمریکایی است. در پشت پرده برخی از این رفتارها می‌توان تمایل منطقه‌ای آمریکا برای انزوای بیشتر ایران را جست‌و‌جو کرد. بهانه نفوذ این کشورها در عراق هم نوسازی عراق است. 
 
* بحث گفت‌و‌‌گوهای راهبردی آمریکا و عراق از مهم‌ترین موضوعات این کشور است که تبعات آن همچنان ادامه دارد. از سویی موضوع مصوبه پارلمان عراق برای اخراج سربازان آمریکایی مطرح است که خود داستانی جداست. در همین حال برخی چهره‌های پارلمانی عراق از وجود توافقی محرمانه سخن می‌گویند. 
این نکته را در نظر بگیرید که برخی مقامات ارشد دولت فعلی عراق دارای تابعیت دوگانه و بشدت دارای تمایلات به کشورهایی مثل آمریکا هستند. نکته دوم این رویکرد را باید در تعداد زیاد وزرای دوتابعیتی در کابینه این کشور دانست. افراد زیادی از هیاتی که روبه‌روی آمریکایی‌ها نشست دارای تابعیت آمریکا بودند. عراقی‌ها در این جلسه فقط 40 دقیقه حرف زدند و طرف آمریکایی 80 دقیقه. آمریکایی‌ها به صراحت تعبیر گفت‌و‌گو را برای این جلسه به کار بردند نه مذاکره، اگر چه در سطح رسمی الکاظمی اعلام کرد به مصوبه پارلمان متعهد است اما این سوال را باید مطرح کرد که چرا هیچ کس از پارلمان یا حشدالشعبی در این مذاکرات حضور نداشت. آمریکا از در برود از 10 پنجره وارد می‌شود.
***
آغاز مرحله سوم عملیات ضدداعش در عراق
فرماندهی عملیات مشترک عراق دیروز از آغاز مرحله سوم عملیات «ابطال العراق» برای تعقیب و پیگرد اعضای گروه تروریستی داعش در 3 استان خبر داد. در همین ارتباط عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بنا به دستور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و با نظارت فرماندهی عملیات مشترک، صبح دوشنبه مرحله سوم عملیات «ابطال العراق» (قهرمانان عراق) برای پاکسازی و تفتیش مناطق استان‌ صلاح‌الدین و حد فاصل دیالی، سامرا و کرکوک (مثلث مرگ) از 3 محور آغاز شد. وی در ادامه افزود: در این عملیات نیروهایی از وزارت کشور، وزارت دفاع و همچنین حشد‌الشعبی مشارکت دارند. الشمری همچنین تصریح کرد: این عملیات با هدف تعقیب عناصر تروریستی، مظنونان، جست‌و‌جوی مخفیگاه‌های اعضای گروه تروریستی داعش و از بین بردن تجهیزات جنگی آنها برای برقراری امنیت و ثبات در این مناطق انجام می‌شود. در همین حال در عراق اعلام شد ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه امروز (سه‌شنبه) برای دیدار با مقام‌های عراقی به بغداد سفر می‌کند. ژرژ مالبرونو، روزنامه‌نگار معروف فرانسوی روز یکشنبه در توئیتی نوشت که لودریان به عراق سفر خواهد کرد. وی ادامه داد: این سفر فرصتی است تا لودریان با نخست‌وزیر جدید عراق دیدار کند و درباره وام یک میلیارد دلاری به بغداد با الکاظمی مذاکره و درباره عقد قرارداد بین فرانسه و عراق گفت‌و‌گو شود.

******

نقش پارلمان در حل بحران‌های عراق

حسین آجورلو*: در یک ماه گذشته 4 رخداد مهم در رابطه با تحولات عراق در سطح داخلی، منطقه و فرامنطقه اتفاق افتاده است که هرکدام از این موارد علاوه بر اثرات کوتاه‌مدت آن، ممکن است تغییراتی را در روابط داخلی و منطقه‌ای عراق به وجود بیاورد. اولین و مهم‌ترین موضوع مربوط به مذاکرات استراتژیک عراق و آمریکاست. پس از پایان دور اول گفت‌و‌گوهای استراتژیک بین عراق و آمریکا که با بحث‌های فراوان و انتقاداتی از سوی گروه‌های داخلی خطاب به دولت و عملکرد آن در فرآیند مذاکرات همراه بود، آنچه از این مذاکرات در رسانه‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال کاهش حضور نظامی و افزایش نقش خود در ساختارهای سیاسی و امنیتی عراق هستند؛ مسأله‌ای که با اخطار جدی از سوی گروه‌های مقاومت همراه شده است. در کنار این مسأله چالش‌برانگیز، 2 موضوع حمله ترکیه به مواضع «پ‌ک‌ک» در شمال عراق و اعمال تحریم‌های آمریکا موسوم به قانون «سزار» علیه سوریه، در فرآیند تصمیمات آتی الکاظمی و دولت عراق مؤثر است. بعد از سفر نیچروان بارزانی به بغداد، برخی کارشناسان انتظار داشتند خروجی دیدار بارزانی و الکاظمی موضع جدی عراق علیه ترکیه و موضوعاتی از این دست باشد اما اخبار غیررسمی از مذاکرات 2 طرف نشان داد عمده بحث‌ها حول مسائل مالی و بحث‌های بودجه بوده است. باید توجه داشت که ترکیه حساسیت بالایی نسبت به تحرکات «پ‌‌ک‌ک» در مرزهای جنوبی خود دارد و این کشور چالش امنیتی این گروه را در خارج از مرزهای خود نیز پیگیری می‌کند. سومین مورد در ارتباط با تحولات عراق، مسأله تصویب تحریم‌های آمریکا علیه سوریه موسوم به قانون سزار است. مرز مشترک عراق و سوریه در شمال غرب این کشور به عنوان یک گذرگاه مهم در زمینه صادرات محصولات عراقی و ابزاری برای توسعه اقتصاد و بازرگانی این کشور تلقی می‌شود. از این منظر دولت نیاز دارد با استفاده از ابزارهای داخلی نسبت به تصویب برخی معافیت‌ها اقدام کند. آخرین مورد در رابطه با تحولات عراق نحوه مواجهه دولت با بحران کرونا و ضعف‌هایی است که غالبا ناشی از ضعف زیرساخت‌های بهداشتی، بسترهای قانونی و مشکلات بودجه‌ای است. بحران کرونا به شکل چشمگیری در عراق گسترش یافته و نگرانی جدی دولتمردان را در پی داشته است. نکته قابل توجه در ارتباط با این 4 رخداد این است که حل چالش‌های مطرح‌شده نیازمند فضای ثبات و پایداری است که در حال حاضر در عراق وجود ندارد. برای تبیین وضعیت عراق باید گفت این کشور در یک بستر نامتعادل و در دوران‌ گذار است. هم مسأله کرونا و سیاست‌های کلان حوزه بهداشت و درمان و هم گفت‌و‌گوهای استراتژیک بین عراق و آمریکا تحت تأثیر نتایج انتخابات پارلمانی است. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد گروه‌های سیاسی حاضر در عراق در یک ائتلاف نانوشته به این نتیجه رسیده‌اند که باید تا زمان برگزاری انتخابات و مشخص شدن ترکیب جدید پارلمان منتظر باشند و در اتخاذ مواضع تا حدی محتاط عمل کنند. از سوی دیگر دولت نیز به این موضوع واقف است که اقدامات کلان در حوزه سیاست خارجی مثل انعقاد پیمان‌های امنیتی نیازمند تایید و تصویب از سوی پارلمان عراق است که در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

* کارشناس مسائل عراق


Page Generated in 0/0073 sec