printlogo


کد خبر: 220877تاریخ: 1399/4/3 00:00
دور دنیا

جولان جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان لبنان
منابع خبری از نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگنده‌های متخاصم رژیم صهیونیستی خبر دادند. طبق این گزارش، جنگنده‌های اسرائیل به شکل گسترده‌ای به گشت‌زنی در مناطق مذکور پرداختند و برای نخستین‌بار صدای این هواپیماها بر فراز ضاحیه جنوبی بیروت شنیده شد. جنگنده‌های اسرائیل همچنین به گشت‌زنی بر فراز شهر بقاع غربی و منطقه «اقلیم‌التفاح» پرداختند. در همین حال سرویس امنیتی لبنان اعلام کرد یکی از فعالان اجتماعی را چند روز پیش به همراه برادرش به اتهام تماس با اسرائیل دستگیر اما برادرش را روز بعد از دستگیری آزاد کرده است. رسانه‌های لبنانی خبر دادند «کنده الخطیب» از فعالان اجتماعی و فضای مجازی لبنان است که پیش از دستگیری در صفحات خود در فضای مجازی علیه میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان انتقادات شدیدی مطرح کرده بود اما سرویس‌های امنیتی تاکید کردند دستگیری او به دلیل ارتباطش با دشمن صهیونیستی و سفر مخفیانه به فلسطین اشغالی بوده و ارتباطی به فعالیت‌هایش در فضای مجازی ندارد. یک منبع آگاه امنیتی لبنان به روزنامه الاخبار لبنان گفت: سرویس امنیتی دلایل متقنی درباره ارتباط این زن با اسرائیل دارد و این فرد اطلاعاتی را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داده است. با این حال منبع مذکور حاضر نشد درباره نوع این اطلاعات توضیحات بیشتری ارائه دهد.
***
تظاهرات ضدآمریکایی مردم سوریه
مردم سوریه با برگزاری تظاهرات در استان دیرالزور ضمن سر دادن شعارهای حمایت‌گرایانه از بشار اسد، اقدامات واشنگتن علیه دمشق را محکوم کردند. بر اساس این گزارش، تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند دخالت‌های آمریکا در امور داخلی سوریه و فشارهای آن علیه دولت این کشور محکوم است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین حمایت کامل خود را از بشار اسد و ارتش سوریه اعلام کردند. این درحالی است که طی روزهای اخیر تظاهرات گسترده‌ای نیز در استان‌هایی نظیر حماه، حمص و لاذقیه در محکومیت اقدامات آمریکا و در حمایت از بشار اسد و نیروهای مقاومت سوری برگزار شده بود. در عرصه میدانی هم دیروز اعلام شد نیرو‌های ارتش سوریه در صحرای این کشور موفق شدند ۱۲۷ روستا را در مساحتی بالغ بر 9 هزار کیلومتر مربع پاکسازی کنند. ارتش سوریه و نیرو‌های همپیمانش از هفته گذشته عملیات پاکسازی منطقه موسوم به «البادیه» (صحرا)  از حضور تروریست‌های داعش را آغاز کردند. این در حالی است که ارتش سوریه یکشنبه گذشته در جریان پاکسازی البادیه در استان‌های حمص، حماه، رقه و دیرالزور توانست مناطق گسترده‌ای را آزاد کند. در جریان عملیات مذکور، ارتش سوریه موفق شد امنیت مسیر سلمیه را تأمین و بیش از ۷۰۰ بمب و بسته انفجاری را خنثی کند. منابع خبری سوری گزارش دادند ارتش سوریه در عملیات‌های اخیر صد‌ها کیلومتر از صحرای حمص، حماه، رقه و دیرالزور را از وجود عناصر داعش پاکسازی کرده است.
***
انتقاد مقاومت یمن  از نماینده سازمان ملل
محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن با انتقاد از سخنان مارتین گریفیس، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، او را به بی‌توجهی به تجاوزات ائتلاف عربی و ادامه محاصره این کشور و ممانعت از رسیدن سوخت به یمن توسط این ائتلاف به سرکردگی عربستان متهم کرد. به نوشته پایگاه خبری المسیره، وی در صفحه توئیتر خود نوشت: گریفیس با نادیده گرفتن تجاوزات ائتلاف به سرکردگی عربستان و توقیف کشتی‌های نفت و ادامه محاصره و تجاوزات، از نگرانی‌اش درباره ادامه درگیری‌ها در استان مأرب سخن می‌گوید. وی اضافه کرد: زمانی که سازمان ملل متحد و نماینده آن به جای منفعت یمنی‌ها مراعات مصالح ائتلاف عربی را در نظر بگیرد، در آن صورت دستیابی به راه‌حل آسان نخواهد بود. در همین حال در روزهای اخیر فعالان یمنی صفحات مجازی نیز به طور گسترده به توقیف کشتی‌های نفت از سوی ائتلاف متجاوز به این کشور و ادامه محاصره آن واکنش نشان داده‌اند. انصار‌الله یمن بارها خواستار صلح و توقف جنگ در یمن شده است اما سعودی‌ها با بی‌اعتنایی به آن، همچنان به حملات و فشارهای خود بر مردم یمن ادامه داده و می‌دهند. یمن جنگ‌زده که زیرساخت‌های بهداشتی و پزشکی آن در ۵ سال جنگ‌ بی‌امان ائتلاف سعودی به فرماندهی عربستان و امارات از بین رفته، اکنون با انواع بیماری‌ها از جمله «کووید-۱۹»، مالاریا و وبا روبه‌رو است و سازمان‌های بین‌المللی بارها و بارها درباره وقوع فاجعه انسانی در این کشور هشدار داده‌اند. 
***
صادرات تجهیزات سرکوب از سوی انگلیس برای کشورهای عربی
انگلیس به کشورهای ناقض حقوق بشر به ارزش ده‌ها میلیون پوند گاز اشک‌آور، گلوله پلاستیکی و تجهیزات ضدشورش ارسال می‌کند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اسناد دولت انگلیس نشان می‌دهد این کشور از سال ۲۰۱۰ در حال ارسال تجهیزات سرکوب به کشورهایی نظیر عمان، امارات عربی متحده، عربستان سعودی، قطر، مصر و برونئی است. بر این اساس، طی یک دهه گذشته ۳۴ میلیون پوند گاز اشک‌آور و تجهیزات «کنترل تجمعات» از سوی انگلیس به ۵۲ کشور جهان ارسال شده است. از آنجا که ثبت میزان صادرات این تجهیزات از سوی تولیدکنندگان آن اجباری نیست، ارقام مربوط می‌تواند بسیار فراتر از این باشد. این در حالی است که طبق قوانین کنترل صادرات تسلیحات، چنین سلاح‌هایی نباید به کشورهایی فروخته شود که احتمال «سرکوب داخلی» در آنها وجود دارد. انتشار این اسناد پس از آن است که اکثریت نمایندگان پارلمان انگلیس، تعلیق فروش تجهیزات سرکوب به آمریکا در بحبوحه اعتراضات ضدنژادپرستی را خواستار شدند. اعتراضات به بی‌رحمی‌های پلیس آمریکا و نژاد‌پرستی سازمان‌یافته در این کشور بعد از کشته شدن «جرج فلوید» سیاه‌پوست آمریکایی آفریقایی‌تبار توسط پلیس شهر «مینیاپولیس» آغاز شده و در هفته‌های اخیر نیز شدت گرفت.

Page Generated in 0/0062 sec