printlogo


کد خبر: 220904تاریخ: 1399/4/3 00:00
اخبار

جمشید پژویان درگذشت
جمشید پژویان، اقتصاددان و رئیس سابق شورای رقابت به دلیل ابتلا به بیماری کرونا  درگذشت. دکتر جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس سابق شورای رقابت صبح دیروز به ‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. وی در دولت دهم با تأسیس شورای رقابت، ریاست این شورا را به ‌عهده داشت. جمشید پژویان استاد 68‌ ساله اقتصاد دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل مدرسه دارالفنون و فارغ‌التحصیل مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه ایالتی یوتای آمریکا بود. 
***
«بورس» تنها مانع ابرتورم
علی سعدوندی، کارشناس اقتصاد با بیان اینکه بورس، جاذب نقدینگی است و اگر ابرتورم نداریم، تنها دلیل آن بورس است، گفت: اگر بازار بورس دچار ریزش شود، ما دیگر نمی‌توانیم تورم را به این راحتی کنترل کنیم. سعدوندی افزود: آمار رشد اقتصادی سال گذشته، با توجه به حقایق اقتصادی کشور، ظاهر شدن اثر تحریم‌ها و بحران کرونا در آخر سال که اقتصاد بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داد، آماری منفی نیست. سعدوندی در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی‌ای می‌توان برای رشد اقتصادی امسال و سال‌های آینده داشت، گفت: واقعیت این است که ما متأسفانه مطلقا سیاست‌گذاری در زمینه رشد اقتصادی نداریم و مانند قایقی هستیم که در اقیانوس رها شده است. وی ادامه داد: این ادعا مطرح شده که ما عملیات بازار باز داریم، در حالی که نرخ سود بازار بین بانکی از ۱۸ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است. اگر سیاست‌گذاری وجود داشت و بانک مرکزی نرخ هدف داشت، نباید این نرخ به این سطح کاهش می‌یافت. اگر سیاست‌گذاری مالی- بودجه‌ای داشتیم، از این فرصت استفاده می‌کردیم، مقدار زیادی اوراق می‌فروختیم و این اوراق را صرف رشد اقتصادی در کشور می‌کردیم ولی سیاست‌گذاری بودجه‌ای و نیز سیاست‌گذاری پولی مناسبی در کشور وجود ندارد. این کارشناس اقتصاد اظهار داشت: اگر واقعا سیاست‌گذاری پولی صحیحی تنظیم می‌کردیم، آوردن نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد و مثبت شدن بیش از این مقدار رشد اقتصادی ممکن بود. وی افزود: در این زمینه کمی نیز ترس وجود دارد، چرا که مسؤولان کشور به جای اینکه به درمان مشکل بپردازند، سعی می‌کنند فقط امروز را به فردا واگذار کنند و بشدت دچار روزمرگی شده‌اند. سعدوندی گفت: اوراق قرضه می‌تواند تورم را به زیر ۲۰ درصد کاهش دهد. این روش در هر کشور جهان هم که استفاده شده بدون استثنا تورم را کاهش داده است. در مقابل، سیاست کشورهایی مانند ونزوئلا، آرژانتین و زیمبابوه که پولی‌سازی جبران کسری بودجه را استفاده کردند، به فاجعه انجامید. افرادی که از اوراق انتقاد می‌کنند در مقابل روش پولی‌سازی، یا سکوت می‌کنند یا تلویحا تأیید می‌کنند و کشور را به پرتگاه می‌برند و متأسفانه تاکنون نیز موفق بوده‌اند. 
***
مدیرعامل بنیاد برکت خبر داد
ایجاد ۱۹۰ هزار شغل با حمایت از بنگاه‌های تولیدی
ستاد اجرایی فرمان امام علاوه بر خدمات‌رسانی گسترده در مناطق محروم، اقدامات وسیع خود را برای حمایت از بخش تولید بیش از پیش به کار گرفته است. به گزارش «وطن امروز»، مدیرعامل بنیاد برکت در سفر یک روزه به استان همدان گفت: این بنیاد در ۱۳ سال گذشته در قالب طرح اشتغال‌زایی بنگاه‌محور و با مشارکت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ۳۶۰ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط، ۱۹۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور ایجاد کرده است.  امیرحسین مدنی افزود: حدود ۳۶۰ بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط با ۵۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تحت حمایت‌های اقتصادی بنیاد برکت قرار گرفته‌اند که بنیاد از ۲۶۰ بنگاه پس از ثبات و به مرحله سوددهی رسیدن خارج شده و سهم خود را به مردم واگذار کرده است. وی درباره برنامه‌های این بنیاد برای سال ۹۹ نیز گفت: امسال ۱۳۰ مشارکت جدید را با بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار داریم و برای این منظور، ۶۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم. این مشارکت و سرمایه‌گذاری، ایجاد ۸۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را رقم خواهد زد. وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت در استان همدان اظهار داشت: ۱۱۰ طرح عمرانی شامل ۶۳ مدرسه با ۳۶۰ کلاس درس، ۲۴ مسجد و مرکز فرهنگی و ۲۳ طرح دیگر در حوزه‌های سلامت و بهداشت، آب‌رسانی، مسکن محرومان، کتابخانه و... را در این استان در دست اجرا داریم. حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی‌موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان در این دیدار تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان امام در این سال‌ها ثابت کرده اگر کار به جوانان انقلابی سپرده شود، خدمات جهادی همه جای کشور را فرا می‌گیرد.

Page Generated in 0/0056 sec