printlogo


کد خبر: 220910تاریخ: 1399/4/3 00:00
وزارت امور خارجه در واکنش به توئیت توطئه‌آمیز دستیار ترامپ:
دیوارکش‌ها خطابه نکنند!

گروه سیاسی: «دولتی که شعار انتخاباتی‌اش «دیوار بکشیم» بوده، دارد درباره روز جهانی پناهجویان برای جهان خطابه می‌خواند»، این بخشی از پاسخی بود که وزارت امور خارجه ایران به اظهارات بی‌اساس معاون امور دموکراسی و حقوق‌بشر وزیر خارجه آمریکا در زمینه حقوق مهاجران افغانستانی داد.
به گزارش «وطن امروز»، در ادامه پروژه نفرت‌پراکنی‌های آمریکا میان ایران و همسایگانش، اخیرا «رابرت دسترو» معاون امور دموکراسی و حقوق‌بشر وزیر خارجه آمریکا با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود به طرح اتهاماتی بی‌اساس درباره حادثه غرق شدن تعدادی از مهاجران غیرقانونی افغانستانی در هریرود پرداخته و مدعی شده بود از ایران می‌خواهیم به حقوق بشر احترام گذاشته و اعمال خشونت علیه پناهجویان را متوقف کند.
ادعاهای دسترو البته بی‌پاسخ نماند و با واکنش وزارت امور خارجه مواجه شد. صفحه رسمی این وزارتخانه با انتشار رشته توئیتی نوشت: «ببینید چه کسی دارد از حقوق پناهجویان حرف می‌زند! دولتی که شعار انتخاباتی‌اش «دیوار بکشیم» بوده و بارها به دلیل سیاست‌های بی‌رحمانه مرزی‌اش با محکومیت عمومی روبه‌رو شده (از جمله به واسطه جدا کردن کودکان مهاجر از والدین‌شان)، درباره روز جهانی پناهجویان برای جهان خطابه می‌خواند».
وزارت امور خارجه در توئیتی دیگر با انتشار تصاویری از حضور محمد حنیف‌اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در محل وزارت امور خارجه ایران و میزبانی ظریف از او اعلام کرد: «ایران و افغانستان به عنوان 2 ملت برادر، روابط مستحکم و ریشه‌داری دارند که بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی استوار است». این وزارتخانه تصریح کرده است: «تحریکات خارجی که اهداف شومی دارند، هرگز نمی‌تواند این رابطه نزدیک را تضعیف کند». بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه در توئیت دیگری به میزبانی ایران از پناهجویان افغانستانی اشاره و عنوان کرده است: «ایران، برای چندین دهه میزبان پناهجویان افغانستانی بوده که از جنگ و درگیری‌هایی فرار کرده‌اند که به واسطه مداخله و تهاجم ایالات‌متحده ایجاد شده است». در این توئیت آمده است: «ما همچنان به پشتیبانی از برادران و خواهران افغانستانی خود در دوران دشواری‌های آنها ادامه خواهیم داد و بار دیگر ایالات‌متحده را به پایان دادن به حضور بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه فرا می‌خوانیم».
 
* بذر نفرت آمریکایی در خاک همسایه
سناریوی آمریکا برای ترویج نفرت از ایران در میان همسایگان کشورمان در سال‌های اخیر با شدت بیشتری پیگیری شده است. در این زمینه در افغانستان نیز چند ماهی است جریانات غربگرای این کشور در تلاش هستند با وارونه‌نمایی و انتساب بسیاری از حوادث به ایران، موج ایران‌ستیزی را در فضای داخلی این کشور ترویج و تقویت کنند.
ورود مستقیم معاون امور دموکراسی و حقوق‌بشر وزیر خارجه آمریکا به مسأله غرق شدن تعدادی از مهاجران غیرقانونی افغانستان در هریرود و تلاش برای ماهی‌گیری از این آب گل‌آلود را، می‌توان اقدامی در تکمیل اقدامات زنجیره‌ای پیشین دانست.
لازم به ذکر است روز یکشنبه محمدجواد ظریف در دیداری که با حنیف‌اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت، حمایت‌های مردم و دولت ایران از مردم افغانستان در سال‌های جهاد به رغم مشکلات و کمبودهای ناشی از تحریم‌های خارجی علیه مردم ایران، میزبانی از بیش از 3 میلیون نفر از اتباع افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته و فراهم کردن امکان اشتغال به تحصیل رایگان بیش از ۵۲۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ایران بر اساس فرمان مقام معظم رهبری را نشانگر حسن نیت و احساسات برادرانه مردم و دولت ایران نسبت به مردم و دولت افغانستان خواند.

Page Generated in 0/0045 sec