printlogo


کد خبر: 220925تاریخ: 1399/4/4 00:00
دور دنیا

روایت بولتون از گفت‌و‌گوهای ترامپ و رئیس‌جمهوری چین
جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که پیش‌تر مدعی شده بود رئیس‌جمهور آمریکا از چین برای پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۰ کمک خواسته بود، باز هم به دونالد ترامپ درباره چین اتهام زد. بولتون در یک مصاحبه تازه از گفت‌و‌گوهای مکرر رئیس‌جمهور آمریکا با «شی جین پینگ» همتای چینی وی درباره انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۲۰۲۰ خبر داد. بولتون به رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفت: من مدام به این فکر می‌کردم که این نوع صحبت با رهبران مستبد جهان، تأثیر خوبی روی خود دونالد ترامپ یا ریاست ‌جمهوری او یا ایالات‌متحده نمی‌گذاشت. به ادعای بولتون، در یکی از گفت‌و‌گوهایی که ترامپ با شی داشت، رئیس‌جمهور چین خطاب به همتای آمریکایی خود درباره اینکه ترامپ نمی‌تواند برای سومین دور در منصب ریاست‌ جمهوری بماند ابراز تأسف کرد. مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد او در زمان انجام این صحبت در اتاق گفت‌و‌گوی رؤسای جمهور آمریکا و چین حضور داشت. به گفته بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا در جواب به ابراز تأسف همتای چینی خود درباره عدم امکان حضور او در منصب ریاست‌ جمهوری آمریکا برای سومین دور متوالی به او گفت: بله همین طور است، نمی‌توانم نامزد شوم. بولتون در بخش‌هایی از کتاب خود هم مدعی شده رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور چین از او برای پیروزی مجدد در انتخابات آمریکا درخواست کمک کرده بود.
***
ولید المعلم: به تحریم عادت کرده‌ایم
ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در یک کنفرانس خبری درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه موسوم به قانون «سزار» موضع‌گیری کرد. وزیر خارجه سوریه در این کنفرانس خبری که از شبکه المیادین پخش شد، گفت: من قانون سزار را دست‌کم نمی‌گیرم اما ما ده‌ها سال است به برخورد و تعامل با انواع تحریم‌ها عادت کرده‌ایم. ما باید تلاش کنیم قانون سزار را به یک فرصت برای تحقق خودکفایی و تعمیق همکاری با همپیمانان خود تبدیل کنیم. المعلم توضیح داد: این قانون، یک حمله‌‌ برای هدف قرار دادن معیشت شهروندان سوری و باز کردن باب بازگشت تروریسم همچون سال ۲۰۱۱ است. این قانون حتی سوریه را از خرید دارو برای مقابله با کرونا محروم می‌کند و این سخن واشنگتن که این امر تأثیری بر اقتصاد ما نمی‌گذارد، دروغ است. وی با سرزنش کردهای همپیمان با آمریکا و برادر خطاب کردن آنها گفت: آمریکا از منافع اسرائیل دفاع می‌کند و من به کردها می‌گویم که از گذشته و اقدام آمریکا در خالی کردن پشت همپیمانانش درس بگیرند. المعلم افزود: روایت جان بولتون درباره سوریه در کتابش صحیح است و ما توجهی به آن نمی‌کنیم، زیرا رفتار واشنگتن در قبال ما تغییری نکرده است. آمریکا پیش از مطرح کردن گفت‌وگو، باید رفتار خود در قبال سوریه را تغییر دهد. وزیر خارجه سوریه درباره روابط با روسیه نیز از عمق همپیمانی مسکو و دمشق سخن گفت و افزود: روسیه همواره از سوریه حمایت می‌کند و تقریبا هر روز دمشق با مسکو رایزنی و مشورت می‌کند. وی درباره ایران، دیگر همپیمان خود نیز گفت: هیأت ایرانی، چند روز پیش وارد دمشق شد و تاکید کرد کشورش سوریه را تنها نخواهد گذاشت. اقدام تهران در ارسال نفتکش به ونزوئلا، گامی واقعا بزرگ بود که باید به آن توجه شود. ما اعتماد داریم که دوستان و همپیمانان ما سوریه را تنها نخواهند گذاشت. سوریه دوستان و همپیمانانی دارد و هر کس که با قانون سزار مخالفت کند، دوست ما است. رابطه با ایران نیز بسیار عمیق است و میان دمشق و تهران در زمینه‌های مختلف، هماهنگی وجود دارد.
***
اخراج مشکوک خبرنگاران از کاخ سفید
شبکه «سی‌ان‌ان» اعلام کرد سرویس مخفی آمریکا دوشنبه‌شب از خبرنگاران خواسته است ساختمان کاخ سفید را ترک کنند. بر اساس این گزارش، خبرنگار «سی‌ان‌ان» این اقدام سرویس مخفی آمریکا را «فوق‌العاده غیر‌عادی» ارزیابی کرده است.کاخ سفید هنوز نسبت به دستور سرویس مخفی آمریکا برای خروج خبرنگاران، واکنش نشان نداده است.
***
افزایش بیکاری فصلی در آلمان
بر اساس اطلاعات آژانس فدرال اشتغال آلمان، شمار بیکاران ناشی از بحران کرونا در آلمان برای اولین بار در 10 سال گذشته تابستان امسال دوباره به حدود 3 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. دیتلف شله، رئیس این آژانس در گفت‌وگو با روزنامه «زوددویچه سایتونگ» گفت: انتظار می‌رود شمار بیکاران تابستان سال جاری در آلمان از مرز 3 میلیون نفر عبور کند. آخرین بار نرخ بیکاری حدود 5 سال پیش در بازار کار سخت زمستان آلمان تا این حد بالا بود. شله ابراز امیدواری کرد شرایط بعد از تابستان بهبود یابد. به گفته وی، برای اینکه شمار بیکاران در پاییز دوباره کاهش یابد باید کاهش محدودیت‌های کرونایی در صنایع پذیرایی یا در زمینه سفر انجام گیرد، تجارت جهانی باید آغاز و بسته حمایتی اقتصادی دولت باید شفاف شود.
***
مادورو: برای دیدار با ترامپ آماده‌ هستم
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بر آمادگی خود برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد و گفت: همانگونه که با جو بایدن (رقیب انتخاباتی ترامپ) دیدار و بر اساس احترام متقابل گفت‎وگو کردم، اکنون آماده گفت‌و‌گو با ترامپ هستم. وی که با خبرگزاری AVN ونزوئلا گفت‌وگو می‎کرد، افزود: این آمادگی را دارم که در صورت لزوم، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر مبنای احترام متقابل گفت‎وگو کنم. رئیس‌جمهور ونزوئلا سال 2015 با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رقیب کنونی انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020 ایالات متحده دیدار و گفت‌وگو کرد. کاراکاس از ژانویه 2019 روابط خود را با واشنگتن به دلیل به رسمیت شناختن خوآن گوایدو به عنوان رئیس دولت موقت ونزوئلا قطع کرده است.

Page Generated in 0/0055 sec