printlogo


کد خبر: 220927تاریخ: 1399/4/4 00:00
به بهانه تقابل فولاد ـ استقلال در شروع مجدد لیگ برتر و کار سخت آبی‌ها در دیدارهای پیش ‌رو
امان از گرمای جنوب

کیاوش عزیزی: از امروز چهارشنبه، مجددا لیگ برتر نوزدهم از سر گرفته می‌شود و شاگردان فرهاد مجیدی در روزی بسیار سخت و طاقت‌فرسا در اهواز سوزان در ورزشگاه خالی از تماشاگر، میهمان فولاد خوزستان هستند. استقلال در 10 دیدار پیش‌رویش شرایط به ‌مراتب سخت‌‌تری را از جنبه آب‌ و ‌هوایی نسبت به سایر مدعیان تجربه خواهد کرد. پرونده این لیگ پرماجرا با تمام حرف ‌و حدیث‌های فراوانش قرار است با انجام یک دیدار عقب‌افتاده از هفته هفدهم بین 2 تیم فولاد خوزستان و استقلال از امروز دوباره از سر گرفته شود. در این مدت آنقدر صحبت‌های ضدونقیض از سوی کسانی که دلیلی برای برگزاری مجدد لیگ نوزدهم نمی‌بینند، شنیده‌ایم که تا با چشم خودمان نبینیم باورمان نمی‌شود که قرار است این رقابت‌ها آغاز شود. اما یکی از نکات تأثیرگذار در نتایج بازی‌ها که کمتر به آن پرداخته ‌شده، برگزاری اجباری لیگ در فصل تابستان است که با توجه به اینکه در جدول رده‌بندی شاهد 5 تیم (فولاد خوزستان، صنعت‌نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان، پارس‌جنوبی‌ جم و شاهین بوشهر) از منطقه گرم آب‌ و هوایی هستیم، این امر می‌تواند کار را برای تیم‌های میهمان بیش از هر زمانی سخت کند که البته وضعیت استقلال از این منظر سخت‌تر از سایر تیم‌های حاضر در لیگ برتر خواهد بود. این در حالی‌‌ است که اگر لیگ روند عادی خود را پی می‌گرفت این قرعه می‌توانست برای شاگردان مجیدی یک امر مثبت تلقی شود. حالا فرهاد مجیدی علاوه بر چالش‌های زیادی که این روزها باید چاره‌ای برای حل آنها بیندیشد، باید فکری هم به حال گرمای طاقت‌فرسای جنوب کشور بکند؛ با توجه به برنامه‌های اعلام‌شده از سوی سازمان لیگ آنها باید در 4 دیدار خارج از خانه به دیدار رقبایی بروند که در مناطق گرمسیری میزبان این تیم خواهند بود. در واقع فوتبال ایران هر ساله در ماه‌های خرداد و تیر تعطیل بوده و در نهایت در نیمه مرداد بازی‌ها آغاز می‌شد تا بعد از گذشت حدود 9 ماه در اردیبهشت تمام شود اما این زمان‌بندی امسال به ‌هم ‌خورده و با شیوع کرونا، لیگ ایران از اواسط اسفند 98 تعطیل شد و طبق اعلام سازمان لیگ این رقابت‌ها امروز با انجام دیدار حساس فولاد و استقلال آغاز می‌شود که گرمای هوای اهواز در این مقطع از سال بر کسی پوشیده نیست، هر چند بازی در ساعت 21 برگزار می‌شود. در ادامه لیگ و از هفته بیست‌و‌سوم، آبی‌پوشان در دیدار بعدی خارج از خانه‌‌شان 15 تیرماه در ورزشگاه اختصاصی پارس‌جنوبی در شهر جم به میدان می‌روند، سپس بعد از بازی خانگی مقابل تراکتور در هفته بیست‌و‌پنجم که به ‌احتمال زیاد اواخر تیر برگزار خواهد شد رو در روی صنعت‌نفت آبادان در شهر آبادان قرار خواهند گرفت. در ادامه پسران آبی پس از انجام 3 بازی سخت با تیم‌های نساجی، سپاهان و شهرخودرو باید در شهر بوشهر به مصاف شاهین بروند که البته تاریخ دقیق این بازی هنوز از سوی سازمان لیگ اعلام نشده است اما با توجه به تاریخ پایان رقابت‌های لیگ نوزدهم، این دیدار نیز قطعاً فصل تابستان برگزار خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب می‌توان گفت تعلیق لیگ باعث شده است استقلال با بدترین وضعیت ممکن از منظر قرعه مواجه شود. یعنی آبی‌ها با احتساب بازی عقب‌افتاده‌شان،
۵ سفر برون‌شهری دارند که از این تعداد، ۴ مسافرت به مناطق گرمسیری است و تنها سفر استقلال به مناطق غیرگرمسیری، حضور در مشهد برای بازی با شهرخودرو خواهد بود. این در شرایطی است که با توجه به آمار ستاد مبارزه با کرونا، در مناطق گرمسیری خطر ابتلا به این ویروس نیز بیشتر است و این موضوع اعضای این تیم را تحت ‌فشار خواهد گذاشت و باعث استرس هر چه بیشتر بازیکنان این تیم خواهد شد. با توجه به مواردی که به آن اشاره شد این مسأله می‌تواند حتی کسب سهمیه را برای این تیم به خطر بیندازد. اما در جبهه مقابل می‌توان گفت سایر مدعیان لیگ شرایطی به‌ مراتب بهتر از استقلال را تجربه خواهند کرد. با نگاهی به بازی‌های 9 هفته پیش‌رو می‌توان دریافت که گرمای آب‌ و هوایی در این مقطع از سال شاید چندان روی روند این تیم‌ها تأثیرگذار نباشد. 
 
* برنامه بازی‌های بیرون از خانه تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، شهر خودرو و استقلال
پرسپولیس: ماشین‌سازی تبریز، نفت مسجدسلیمان، نساجی مازندران و گل‌گهر سیرجان
سپاهان: سایپا، تراکتور، استقلال و پیکان
تراکتور: استقلال تهران، شهرخودرو، شاهین بوشهر و فولاد خوزستان
استقلال: فولاد خوزستان، پارس‌جنوبی جم، نفت آبادان، شهر‌خودرو و شاهین بوشهر
البته هواداران استقلال باید این را هم در نظر بگیرند که شرایط به وجود آمده کاملاً تصادفی بوده و هیچ تقصیری متوجه هیچ ‌یک از اعضای سازمان لیگ نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم مجیدی در اولین مسابقه شروع مجدد لیگ به ‌عنوان سرمربی تیمی که همواره خودش را مدیون آن دانسته آیا قادر است از حیثیت تیمش در این شرایط دفاع کند یا خیر؟
 
* صلح روز؛ اسپانسر قبلی استقلال کوتاه آمد
گفتنی است در یک ماه گذشته حرف و حدیث‌های زیادی در رابطه با قرارداد باشگاه استقلال با کارگزار جدید مطرح شد، به طوری که شرکت آریا‌برتر به عنوان کارگزار قبلی به دلیل نقص قرارداد و دفاع از حقوق خود، مجبور به شکایت شد. با توجه به مسائل به وجود آمده، این شرکت تصمیم به اقاله قرارداد گرفت. 
مجید خاکساری، مدیرعامل شرکت آریا‌برتر با اعلام این خبر گفت: با توجه به تلاش‌های زیادی که این کارگزاری در مدت یک سال از هر لحاظ برای باشگاه استقلال انجام داده و تمایل باشگاه جهت همکاری با کارگزار جدید، برای آرامش هواداران استقلال و با تلاش وزارت ورزش و جوانان و برخی اعضای هیأت‌مدیره استقلال، تصمیم به اقاله قرارداد گرفته شد که مقدمات و اسناد و مدارک تسویه‌حساب‌های مالی انجام خواهد شد. وی افزود: با توجه به در پیش بودن بازی‌های حساس استقلال، بویژه دیدار با فولاد خوزستان، برای این تیم آرزوی موفقیت می‌کنیم و اگر هم خدماتی انجام دادیم، به خاطر نام بزرگ استقلال بوده است. اگر چه به دلیل هیاهوی زیاد، خدمات شرکت آریا‌برتر بویژه کمک‌های مالی نه ‌تنها دیده نشد، بلکه مورد حمله قرار گرفت و به نوعی جای خیلی چیزها تغییر کرد اما ما برای کمک به استقلال تصمیم گرفتیم این باشگاه در آرامش کارها را پیش ببرد.
***
[اولین دیدار با تب کرونا]
سرانجام فصل نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و تعطیلات طولانی‌مدت، با انجام یک بازی معوقه از سر گرفته می‌شود. البته با توجه به آمار مبتلایان و فوتی‌ها بر اثر کرونا که حتی به نصف زمان اوج دوران شیوع آن هم نرسیده، اینکه چطور مسؤولان ورزش اوضاع الان کشور را مناسب برای برگزاری مسابقات می‌بینند هم جای بحث دارد. به هر شکل استقلال و فولاد امشب از ساعت ۲۱ در اهواز و در ورزشگاه شهدای خوزستان به مصاف هم می‌روند. حالا هواداران شاهد اولین دیدار از فوتبالی خواهند بود که مدت‌ها از دیدن آن محروم بودند؛ فوتبالی که قرار است متفاوت‌تر از سابق هم (به دلیل بیماری کرونا) برگزار شود؛ بازی‌هایی که قطعاً بدون حضور تماشاگران و حتی خبرنگاران کسل‌کننده و سرد دنبال خواهد شد. البته اینکه سازمان لیگ با برگزاری این دیدار در وضعیت قرمز استان خوزستان به دلیل شیوع کرونا، چگونه می‌تواند سلامتی اعضای ۲ تیم را ضمانت کند هم سؤالی است که این روزها برای اهالی رسانه و فوتبال به وجود آمده است. آبی‌ها در ۴ دیدار اخیر خود در خوزستان مقابل قرمزهای این استان شکستی در کارنامه ثبت نکرده‌اند. آخرین بازی ۲ تیم در خوزستان با برتری ۲ بر صفر استقلال به پایان رسید و باید دید شاگردان فرهاد مجیدی می‌توانند این روند شکست‌ناپذیری را ادامه دهند یا خیر. بدون‌ شک این دیدار به دلیل تعطیلی ۴ ماهه لیگ برتر و نا‌آماده بودن تیم‌ها، چندان جذاب دنبال نخواهد شد و بیشتر تیم‌ها نگران مصدوم شدن بازیکنان خود خواهند بود. تقابل این ۲ تیم در دور رفت این فصل با نتیجه مساوی یک- یک به پایان رسید. البته آبی‌ها در آن دیدار آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی و موفق خود را روی نیمکت داشتند اما برای دیدار امشب هدایت هر دو تیم برعهده بازیکنان سابق استقلال است؛ فرهاد مجیدی روی نیمکت آبی‌ها و جواد نکونام روی نیمکت فولاد خوزستان. این دیدار از آن جهت برای استقلالی‌ها حائز اهمیت است که با پیروزی به رده دوم جدول تکیه می‌زنند و اختلاف با صدر را به ۸ امتیاز می‌رسانند و به جمع مدعیان قهرمانی اضافه می‌شوند اما استقلالی‌ها در صورت باخت قاعدتاً باید شانس کمی برای قهرمانی خود متصور شوند. فولاد هم در صورت برد هم‌امتیاز با استقلال خواهد شد و می‌تواند جای شهرخودرو را در رده پنجم بگیرد. باید دید استقلالی‌ که لیگ شروع نشده ۲ مصدوم از ناحیه رباط صلیبی داشته و بازیکنانی مثل اسماعیلی و زکی‌پور تازه از مصدومیت رهایی پیدا کرده‌اند و دیاباته، ستاره این فصلش را هم آماده کنار خود نمی‌بیند، می‌تواند هوادارانش را با پیروزی در این دیدار امیدوار به قهرمانی کند؟ استقلالی که پیش از تعطیلی لیگ روند نزولی داشته است، آیا از این فرصت استفاده می‌کند تا نتایج ضعیف خود را جبران کند؟

Page Generated in 0/0057 sec