printlogo


کد خبر: 220938تاریخ: 1399/4/4 00:00
اخبار

بیانیه مشترک سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری حج تمتع امسال لغو شد
بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره حج تمتع ۹۹ از منتفی شدن اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها به کشور عربستان سعودی برای این مناسک عبادی خبر دادند. متن کامل بیانیه بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
«وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ» – (آل عمران، 97)
به اطلاع ملت عزیز و مشتاقان زیارت بیت‌الله‌الحرام و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع و زائران ثبت‌نام شده حج تمتع سال 1399 می‌رساند که وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز دوشنبه مورخ 2/4/99 اعلام کرد مناسک حج 1399 به‌صورت محدود و داخلی و بدون پذیرش حجاج سایر کشورها برگزار خواهد شد. از این ‌رو عملاً اعزام حجاج ایرانی و سایر کشورها برای مناسک حج سال جاری به کشور عربستان منتفی ‌شد. 
همان‌گونه که در اطلاع‌رسانی‌های قبلی اعلام شد، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت پس از حج سال قبل، برنامه‌ریزی‌های لازم، تمهید و تمام مقدمات اعزام زائران اعم از امور پزشکی، آموزش و فرهنگی، اسکان، تغذیه و تدارکات، حمل‌و‌نقل و... را مطابق سال‌های قبل انجام داده‌اند. 
افزون بر این به سبب شیوع ویروس کرونا، نشست‌های تخصصی متعددی را برای تهیه دستورالعمل‌های بهداشتی جهت کلیه مراحل اجرایی حج با متولیان و متخصصان امر بهداشت و درمان برگزار کرد که نتیجه آن تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرایی شد. 
همچنین نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج با استفتا از مراجع عظام تقلید، نظرشان را جهت انجام مناسک حج در شرایط اضطراری شیوع بحران کرونا در مواقف و مشاعر دریافت کردند. 
با عنایت به اینکه حج یک فریضه الهی بوده و برابر آیه کریمه قرآن (حج 25) که می‌فرماید: «سَواءً العاکِفُ فیهِ وَالبادِ» تمام مسلمانان در آن سهیم و دخیل هستند؛ انتظار می‌رفت که دولت عربستان سعودی، در تعاملی شایسته، نقطه نظرات سایر کشورهای مسلمان را جویا می‌شد و از هم‌اندیشی و همراهی آنها برای حل این مشکل که در حال حاضر بر کل جهان سایه افکنده است بهره می‌گرفت. 
در هر صورت با توجه به عدم امکان برگزاری حج برای زائران ایرانی ضمن محفوظ ماندن نوبت و اولویت اعزام حجاج محترم ثبت‌نام شده، کلیه برنامه‌ریزی‌های حج نیز به سال بعد موکول می‌شود و ان‌شاءالله در اطلاعیه‌های بعدی جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد.
***
بازگشایی فوری عتبات عالیات کربلا
اعتاب مقدسه عراق فقط برای چند ساعت به منظور اقدامات پیشگیرانه شیوع کرونا بسته ماندند و دوباره به روی عاشقان سیدالشهدا(ع) و حضرت ابالفضل‌العباس(ع) گشوده شدند. از صبح دوشنبه حرمین امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به دستور استاندار کربلا برای جلوگیری از شیوع کرونا بسته شده بود و در حالی که ابتدا قرار بود به مدت یک هفته بسته باشند اما به اصرار مراجع عراق و تمهید خدام حرمین مطهر، پس از کمتر از 12 ساعت تعطیلی، مجدد به روی زائران بازگشایی شدند. حرم سیدالشهدا(ع) و حضرت عباس(ع) روز دوشنبه تنها به مدت چند ساعت بسته بودند و پس از آن از نزدیک اذان مغرب به افق کربلا، پس از کمتر از ۱۲ ساعت تعطیلی، عاشقان حسینی با حضور در حرم‌ها به زیارت پرداختند. ظاهرا طبق دستورات استانداری قرار است مغازه‌ها و سایر مراکز عمومی در کربلا همچنان از 2 تا ۹ تیرماه بسته باشند و در صورت مشاهده تخلف از سوی پلیس کربلا مجازات می‌شوند. پیش از این نیز درهای حرم نجف اشرف فقط برای چند ساعت بسته شده بود که به درخواست مراجع مجددا بازگشایی و آماده حضور زائران شد.
***
جانبداری هاشمی از روحانی در رابطه با تخلف نهاد ریاست‌جمهوری
دیروز ماجرای ساخت‌و‌ساز غیرقانونی رئیس‌جمهور فعلی در محل خانه رئیس‌جمهور پیشین، داغ‌ترین بخش جلسه علنی شورای شهر تهران را به خود اختصاص داد. در این جلسه محسن هاشمی آشکارا تلاش کرد در ماجرای تخلف ریاست جمهوری در بازسازی ملک مربوط به رئیس دولت اصلاحات در منطقه جماران که با واکنش قاطع شهرداری پایتخت متوقف شده بود، طرف روحانی را بگیرد. 
رئیس شورای شهر تهران با گلایه از سرعت عمل شهرداری پایتخت  در اجرای حکم کمیسیون ماده 100 درباره ملک جماران گفت: «هر چند شهرداری کار قانونی انجام داده است اما از آنجا که ملک در رابطه با دولت بوده است انتظار داشتیم حناچی که عضو هیأت دولت محسوب می‌شود با تدبیر بیشتری این اقدام را انجام می‌داد! این زمین سال‌هاست متعلق به نهاد ریاست جمهوری بوده و از آنجا که فرسوده بوده و استانداردهای 2800 را پاس نکرده بود ریاست جمهوری تصمیم گرفت آن را تخریب و باز‌سازی کند». هاشمی سپس بدون اشاره به تخلف روحانی در این باره گفت: «شهرداری می‌توانست بهتر عمل کند و اینقدر عجله به خرج دادن درست نبود و موجب بروز سوءتفاهم می‌شود. در صورتی که با تمام پرونده‌های کمیسیون ماده 100 مانند پرونده نهاد ریاست جمهوری برخورد شود دیگر در تهران تخلفات اینچنینی نخواهیم داشت».

Page Generated in 0/0061 sec