printlogo


کد خبر: 220953تاریخ: 1399/4/4 00:00
آمریکا پیش‌نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را میان برخی کشورهای عضو شورای امنیت توزیع کرد
خشم و هیاهو

گروه سیاسی: شبکه خبری بلومبرگ به نقل از برخی دیپلمات‌ها مدعی شد آمریکا متن پیش‌نویس قطعنامه جدیدی علیه ایران درباره تمدید تحریم‌های تسلیحانی را میان برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده است. 
به گزارش «وطن امروز»، شبکه خبری بلومبرگ بخشی از مفاد رونوشت قطعنامه آمریکا علیه ایران را که به اعضای شورای امنیت ملل سازمان ملل ارائه‌شده، منتشر کرد. بلومبرگ مدعی شد بر اساس رونوشتی که از متن قطعنامه آمریکا علیه ایران رویت کرده، ایالات‌متحده در این قطعنامه خواستار «تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران» شده است. در بخش دیگری از قطعنامه آمریکا علیه ایران که قرار است در شورای امنیت سازمان ملل به رأی اعضای این شورا گذاشته شود، آمده است: «کشورهای عضو سازمان ملل باید از تامین، فروش و انتقال مستقیم یا غیر‌مستقیم تسلیحات به ایران و از ایران [به کشورهای دیگر] خودداری کنند، مگر آنکه کمیته شورای امنیت این اقدام را ظرف 30روز و به طور جداگانه تایید کند». 
ماجرای جدیدترین زیاده‌خواهی آمریکا مربوط به لغو تحریم‌های تسلیحاتی است که مطابق بند 5 ضمیمه B قطعنامه 2231، تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران باید 17 اکتبر 2020 (26 مهر 99) یعنی زمانی که 5 سال از روز قبول برجام ( Adoption Day) می‌گذرد به اتمام رسد. در این بند از قطعنامه آمده است: «5- کلیه دولت‌ها می‌توانند در فعالیت‌های ذیل مشارکت داشته و اجازه آنها را صادر کنند، مشروط به اینکه شورای امنیت از قبل به صورت مورد به مورد تصمیم به تأیید آنها گرفته باشد: عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشک‌ها یا سامانه‌های موشکی، آنگونه که در نظام ثبت سلاح‌های متعارف ملل متحد تعریف شده است یا تجهیزات مرتبط، شامل قطعات یدکی، به ایران یا برای استفاده در داخل ایران یا در جهت منافع ایران، از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان یا توسط اتباع آنها یا افراد تحت حاکمیت آنها یا با استفاده از هواپیماها یا کشتی‌های حامل پرچم‌های آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر و ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، مشاوره، دیگر خدمات یا کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری یا استفاده از سلاح‌ها و تجهیزات مرتبط مشروح در این بند فرعی، به ایران توسط اتباع این دولت‌ها یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیت‌شان. این بند تا 5‌سال پس از «روز قبول توافق» برجام یا تا تاریخی که آژانس گزارشی در تأیید «نتیجه‌گیری گسترده‌تر» ارائه دهد-هرکدام زودتر حادث شود- اعمال خواهد شد». 
آمریکا در حالی سناریوی جدیدش علیه ایران را پیگیری می‌کند که روسیه و چین «مخالفت شدید» خود را با این طرح آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را «متوهمانه»، «غیرعملی» و «مردود» خوانده بود. 
حساب توئیتری نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در تاریخ بیست‌و‌ششم اردیبهشت‌ماه در پیامی اعلام کرد؛ آمریکا با خروج از برجام نتوانست به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. این کشور حق ندارد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، چه رسد به فعال کردن مکانیسم بازگشت! راه درست پیش رو، حفظ برجام است. 
تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت نیازمند ۹ رأی مثبت است و هیچ یک از 5 عضو دائم شورا، یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نباید آن را وتو کنند تا در نهایت شورای امنیت بتواند با 15 عضو خود، قطعنامه‌ای را به تصویب برساند. به این ترتیب باید اذعان داشت با مخالفت آشکار چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، سناریوی جدید آمریکایی‌ها علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد. 
آمریکا که تاکنون با همراهی اروپا مانع تحقق کوچک‌ترین امتیازات برجامی ایران شده با توجه به زمان کم باقیمانده تا 26 مهر (17 اکتبر) در تلاش است تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند یا اینکه با همراهی سایر کشورها این تحریم‌ها را به شیوه دیگری وضع کند. در همین راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه 6 اردیبهشت‌ماه در اظهاراتی که توسط پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد با تلاش برای همراه کردن کشورهای دیگر با سیاست‌های ضدایرانی دولت کشورش گفت: «تمام کشورهایی که دوستدار صلح هستند، باید توسعه فناوری‌های موشک‌های بالستیک ایران را رد کرده و در متوقف کردن برنامه موشکی خطرناک ایران به یکدیگر ملحق شوند. برای شروع، کشورها باید از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که ماه اکتبر منقضی خواهد شد، حمایت کنند». به بیان دیگر پمپئو با پیش کشیدن موضوع ارسال ماهواره توسط ایران، به دور جدید تلاش واشنگتن به منظور جلوگیری از رفع تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا اشاره کرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین روز 28 فوریه 2020 (9 اسفند 98) در جلسه استماع کمیته سیاست‌ خارجی مجلس نمایندگان که تحت عنوان «ارزیابی سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران و عراق و توسل به زور» حاضر شد، اعلام کرد امیدوار است بتواند روسیه و چین را ترغیب کند تا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را وتو نکنند و همچنین ابراز امیدواری کرد اروپا خطر ارسال سلاح‌های روسی و چینی به ایران را جدی بگیرد؛ امیدی که با اعلام رسمی چین و روسیه مبنی بر مخالفت شدید با طرح آمریکایی‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خیلی زود به ناامیدی تبدیل شد. 
 
آژانس و سازمان ملل در پازل آمریکا
نکته جالب توجهی که در سناریوی جدید آمریکا علیه ایران وجود دارد، چرخش ناگهانی سازمان‌های بین‌المللی و همراهی با آمریکا برای تکمیل پازل فشار حداکثری بر ایران است. آمریکا برای پیشبرد اهدافش در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیاز به 2 پشتوانه تبلیغاتی داشت؛ یکی در رابطه با فعالیت‌های موشکی ایران و ادعای نقض قطعنامه 2231 از طریق این فعالیت‌ها و دیگری راه انداختن دوباره فضای ایران‌هراسی از طریق متهم کردن ایران به پنهان‌کاری فعالیت‌های هسته‌ای. نشانه‌ها حاکی از این است که آمریکا توانسته با زد‌و‌بند پشت‌پرده با سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هر 2 فضای تبلیغاتی مورد نیاز خود را راه بیندازد. 
در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل 23 خرداد‌ماه سال جاری اعلام کرد، تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که موشک‌های کروز به کار گرفته شده در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی «منشأ ایرانی» داشته است. گوترش در حالی این ادعا را مطرح کرد که وی 20 آذرماه سال 98 در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفته بود بعد از بررسی و تحقیقات صورت گرفته روی بقایای تسلیحاتی که در حمله به چند مرکز اقتصادی عربستان به کار رفته هیچ‌گونه شواهدی که نشان دهد این تسلیحات منشأ ایرانی داشته‌اند به اثبات نرسیده است. این تناقض‌گویی دبیرکل سازمان ملل ظرف 6 ماه آن هم همزمان با شروع فعالیت‌های آمریکا برای زمینه‌چینی در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، بویژه در موضوعی که کاملا برای تکمیل پرونده‌سازی جهت تمدید این تحریم‌ها کارایی دارد، فرضیه بازیگردانی آمریکا در اظهار‌نظرهای دبیرکل سازمان ملل را به اثبات می‌رساند. همین چارچوب تحلیلی درباره رفتار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه اخیر شورای حکام این سازمان علیه ایران نیز مصداق دارد. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست اخیر شورای حکام اظهار داشت: ایران 4 ماه است به ما اجازه دسترسی به 2 مکان را نداده و تقریبا برای یک سال نیز در مباحثات محتوایی برای شفاف‌سازی درباره سوالات حول مواد هسته‌ای اعلام‌نشده و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده همکاری نکرده است. 
«رافائل گروسی» در حالی از عدم دسترسی به 2 مکان در ایران برای بازرسی هسته‌ای سخن می‌گوید که تنها استنادات سازمان متبوعش برای گمانه‌زنی درباره انجام فعالیت‌های هسته‌ای در این 2 نقطه متکی بر گزارش‌هایی است که رژیم صهیونیستی در اختیار این سازمان قرار داده است. گزارش‌هایی که در موارد مشابه نه‌‌تنها نادرستی آن اثبات شد، بلکه موجب مضحکه افکار عمومی شد. 
مهرماه سال 97 بود که نتانیاهو در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در روستای «تورقوزآباد» دارد که تاکنون مخفی بوده است. نخست‌وزیر اسرائیل نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در تورقوزآباد، در جنوب تهران از توابع بخشداری کهریزک شهرستان ری را نشان داد و گفت این تصاویر مکان تأسیسات سری جدیدی در ایران را نشان می‌دهد. 
ساعاتی پس از این ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد محل مورد ادعای نتانیاهو نه یک تأسیسات سری، بلکه تنها یک قالیشویی است؛ مسأله‌ای که مورد مضحکه افکار عمومی جهان قرار گرفت.

Page Generated in 0/0050 sec