printlogo


کد خبر: 221530تاریخ: 1399/4/18 00:00
دور دنیا

پشت‌پرده بحران ارزی لبنان
ارزش لیره لبنان در برابر دلار چند وقتی است بشدت سقوط کرده و اعتراضات مردمی به خاطر این موضوع گاه‌ در نقاط مختلف لبنان دیده می‌شود. روزنامه «الجمهوریه» در گزارشی در این باره نوشت: گروه‌های سازمان‌یافته و مافیا این بحران ارزی را در لبنان به راه انداخته‌اند و برخی از صرافان و بانکداران هم بخشی از این جریان هستند اما مافیای اصلی همان طرفی است که بازار سیاه را می‌چرخاند و با «پرش‌های دیوانه‌وار و غیرواقعی» سعی می‌کند دلار را به بالاترین قیمت برساند. این روزنامه همچنین درباره اینکه چه کسی در پشت این مافیای بزرگ قرار دارد، نوشت: شکی نیست که عوامل متعددی باعث این فروپاشی مالی است اما مهم‌ترین آنها ضعف قدرت و عدم ابتکار عمل، نبود اعتماد مردمی به سیستم سیاسی و اقدامات دولت بویژه اقدامات مربوط به حمایت از لیره است. اما درباره این مافیای بزرگ شواهد اثبات شده حاکی از آن است که شبکه‌ای خارجی با ابزارهای داخلی متعدد در پشت‌پرده این موضوع قرار دارد. هفته جاری، «محمد فهمی» وزیر کشور لبنان اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور 4 شخص را در یک هواپیمای ترکیه‌ای بازداشت کردند که 4 میلیون دلار را به لبنان منتقل می‌کرده‌اند. وی ضمن تأکید بر دخالت ترکیه برای متشنج کردن وضعیت لبنان افزود: دستورها از ترکیه و از طریق شبکه‌های اجتماعی به برخی طرف‌های تحرکات مردمی می‌رسد.
***
سوءقصد به جان نخست‌وزیر کانادا
یک رسانه کانادایی گزارش داد فردی با سلاحی غیر‌قانونی وارد خانه نخست‌وزیر کانادا شده و علیه وی سوء‌قصد کرده است. گفته می‌شود این مرد به قصد قتل یا مجروح کردن «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا وارد خانه وی شده است. مظنون این حادثه که در دوم ژوئیه (۱۲ تیر‌ماه) دست به چنین اقدامی زده به وسیله یک اتومبیل باربری در ورودی خانه جاستین ترودو را می‌شکند و وارد خانه وی می‌شود. سی‌تی‌وی گزارش داده مظنون این حادثه به تهدید به قتل یا مجروح کردن نخست‌وزیر کانادا متهم شده است. این مظنون که نامش «کوری هورن» است اندکی بعد دستگیر شد اما مقامات درباره انگیزه وی برای چنین اقدامی، جزئیاتی ارائه نکرده‌‌اند. بر اساس اسناد منتشر شده دادگاه، کوری هورن که ساکن استان مانیتوبا و یکی از سربازان ذخیره در گردان تکاوران کانادا بوده طبق شواهد محلی با خود یک سلاح ام۱۴، 2 تفنگ شاتگان (ساچمه‌زن) و همچنین یک هفت‌تیر حمل کرده است. 
***
کره شمالی: تمایلی برای گفت‌و‌گو با آمریکا نداریم
چند ساعت قبل از آنکه فرستاده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی برای گفت‌وگو درباره از بین بردن بن‌بست مذاکرات اتمی وارد سئول شود، کره‌شمالی دیروز بار دیگر تاکید کرد تمایلی به برگزاری گفت‌وگو با آمریکا ندارد. کاوون جونگ گان، دبیرکل وزارت خارجه کره‌شمالی در امور آمریکا گفت: هنوز افرادی هستند که درباره میانجیگری در مذاکرات بین واشنگتن و کره‌شمالی صحبت می‌کنند، حتی پس از آنکه معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی کاملا واضح اعلام کرد که پیونگ‌یانگ با آمریکا وارد گفت‌وگو نمی‌شود. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ یک بار دیگر واضح و شفاف اعلام می‌کنیم تمایلی برای گفت‌وگوی رو‌‌در‌رو با آمریکا نداریم. 
***
جولان کرونا در حزب حاکم پاکستان
تاکنون نتایج تست کرونای مربوط به 40 نفر از اعضا و فعالان حزب حاکم پاکستان (تحریک انصاف) مثبت اعلام شده و 2 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. اغلب افراد مبتلا به این ویروس عضو شورای ایالتی وابسته به این حزب بوده و 15 نفر نیز عضو شورای ملی هستند. از جمله این افراد می‌توان به اسد قیصر سخنگوی شورای ملی، شهریار خان آفریدی وزیر مبارزه با مواد مخدر، شاه محمود قریشی وزیر خارجه، ظفر میرزا وزیر بهداشت و نیز عمران اسماعیل فرماندار سند اشاره کرد. یک سناتور وابسته به این حزب نیز در حال حاضر بیمار شده و مبتلا است. 
***
تأیید 5/7 میلیارد دلار فروش تسلیحات خارجی آمریکا
وزارت خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، 5/7 میلیارد دلار فروش نظامی ‌خارجی بالقوه به 5 دولت مختلف تایید شده است. این فروش‌های بالقوه که در وب‌سایت آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام شد، شامل هلی‌کوپترهای یواچ-۶۰ام بلک‌هاوک به لیتوانی، هواپیمای ئی-۲دی‌هاوکی به فرانسه، هواپیمای ام‌وی-۲۲ اوسپری به اندونزی، نفربر زره‌پوش استریکر به آرژانتین و سوخت جنگنده به تل‌آویو است.
***
فشار عربستان به کانادا
روزنامه کانادایی گلوب اند میل، از اعمال فشار ریاض بر کانادا برای استرداد سعد الجبری، یکی از مسؤولان عالی‌رتبه سرویس اطلاعاتی عربستان به این کشور پرده برداشت. بر اساس گزارش‌های بیش‌تر منتشر شده، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در سال‌های اخیر کمپین بازداشت را آغاز و شماری از بزرگان خاندان حاکم و شخصیت‌های مخالف را بازداشت کرد اما یک شخص فرار کرد و آن شخص الجبری بود. مقامات سعودی تلاش دارند از طریق صدور حکم بازداشت در حق الجبری، با همکاری پلیس اینترپل وی را بازداشت کنند. در همین راستا، اعضای خانواده الجبری اعلام کردند ولیعهد سعودی طی ماه‌های اخیر فشار بر نزدیکان الجبری را به صورت عامدانه افزایش داده است. این روزنامه کانادایی فاش کرد که الجبری ۶۱ ساله اطلاعات مهم و حساسی درباره حساب‌های بانکی اعضای خاندان حاکم در اختیار دارد. روزنامه مذکور همچنین فاش کرد، در سال ۲۰۱۸ ریاض یک هیات سعودی به کانادا اعزام کرد و خواستار استرداد الجبری شد.

Page Generated in 0/0117 sec