printlogo


کد خبر: 221649تاریخ: 1399/4/21 00:00
دور دنیا

۱۰ هزار شبه‌نظامی‌ سوری در لیبی
نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه خبر داد ترکیه تاکنون ۱۶ هزار شبه‌نظامی‌ سوری را برای جنگ به لیبی اعزام کرده است که ۵۶۰۰ نفر از این افراد تاکنون به سوریه بازگشته‌اند. به گزارش فارس، رامی‌عبدالرحمن، رئیس این مرکز به شبکه الحدث گفت ترکیه بیش از ۱۰ هزار سوری را برای حضور در عملیات شهر «سرت» آموزش داده است. 
***
احتمال خودکشی شهردار سئول
«پارک وون سون» شهردار سئول، پیش از مرگش یادداشتی نوشته و در آن از مردم عذرخواهی کرده است. وی نامه‌ای شبیه وصیتنامه نیز به دخترش نوشته است. به نوشته روزنامه گلوب ‌اند میل، شهردار سئول پیش از مرگش پیغامی ‌صوتی برای دخترش گذاشته که لحن آن مشابه وصیتنامه است. از سوی دیگر روی جسد وی هیچ آثاری ناشی از خشونت دیده نشده است. با این حال پلیس سئول که پنجشنبه‌شب جسد وی را در تپه‌ای جنگلی در شمال این شهر پیدا کرد، گفته زمان اعلام علت مرگ او فرا نرسیده است. دفتر شهرداری سئول روز گذشته اعلام کرد پارک وون سون تمام ‌قرار ملاقات‌های خود را بدون هیچ توضیحی لغو کرده و در محل کار خود نیز حاضر نشده بود. پس از تماس دختر پارک با پلیس، جست‌وجو برای یافتن وی آغاز شد و در نهایت مأموران جسد بی‌جان او را پیدا کردند. پلیس سئول تأیید کرده است پیش‌تر شکایتی شخصی علیه شهردار این شهر تنظیم شده است اما درباره موضوع آن توضیحی نداد. با این حال وزیر خارجه کره‌جنوبی روز چهارشنبه پارک وون سون را به آزار و اذیت جنسی متهم کرده بود. پارک که از هم‌حزبی‌ها و متحدان «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بود، قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ این کشور شرکت کند. 
***
قرنطینه ۱۰ هزار سرباز صهیونیست
منابع رسانه‌ای اسرائیل به ابتلای ۳۵۰ نظامی ‌این رژیم به ویروس کرونا و قرنطینه ۱۰ هزار سرباز اذعان کردند. طبق این گزارش، بیشتر سربازان قرنطینه شده همچنان تحت مراقبت دقیق پزشکی به وظایف‌شان در مکان‌های امن ادامه می‌دهند اما آمار ابتلا همچنان نگران کننده است، طوری که فرماندهان ارتش اسرائیل تصمیم به فراخواندن ۲۰۰۰ سرباز ذخیره همزمان با پایان ماه جاری میلادی (جولای) گرفته‌اند. بر این اساس، تاکنون ۷۵۰ سرباز ذخیره برای کمک به ارتش رژیم صهیونیستی در زمینه مقابله با شیوع کرونا فراخوانده شده‌اند. همچنین در یک جلسه فوق‌العاده تصمیم به سربازگیری گرفته شد و بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل نیز طرحی را برای بازگشایی هتل‌های ویژه قرنطینه طی هفته آینده ارائه کرد. 
***
رئیس‌جمهور بولیوی کرونا گرفت
جینین آنز، رئیس‌جمهور موقت بولیوی روز پنجشنبه از مثبت شدن آزمایش کرونای خود خبر داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، وی در ویدئویی در این باره گفت: من به همراه تیمم در تمام این مدت مشغول کار بودیم و از هفته گذشته آزمایش ۲ نفر آنها مثبت شد، من هم این آزمایش را انجام دادم و نتیجه آن مثبت شد. آنز در ادامه گفت حالش مساعد است و ۲ هفته آتی را در قرنطینه خواهد ماند تا آزمایش جدیدی انجام شود. او تاکید کرد به کارش به صورت مجازی ادامه خواهد داد و از مردم بولیوی برای کمک به مبارزه با کرونا تشکر کرد. 
***
نظر خواهر رئیس کره‌شمالی درباره نشست با ترامپ
خواهر رئیس کره‌شمالی ضمن بعید دانستن نشست دیگر  رئیس کشورش با آمریکا، برگزاری چنین نشستی میان برادرش با ترامپ را در مقطع فعلی تنها برای واشنگتن مفید دانست اما گفت پیونگ‌یانگ نیت تهدید کردن آمریکا را ندارد. طبق گزارش خبرگزاری رسمی‌کره‌شمالی، کیم یو جونگ در مطلبی عنوان کرد برگزاری نشست دیگری میان کیم جونگ اون (برادرش) با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال جاری میلادی بعید است اما همچنان «اتفاقی غیرمنتظره ممکن است رخ دهد». اخیرا کره‌شمالی ایده برگزاری مذاکرات جدید با آمریکا را رد کرده و کیم یو جونگ نیز بر اعتراض کشورش به آنچه سیاست‌های خصمانه و خودمحور آمریکا خواند، تاکید کرد. خواهر رئیس کره‌شمالی گفته است احتمال دیدار مجددی بین کیم جونگ اون، رئیس کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال جاری میلادی وجود ندارد و برگزاری چنین دیداری را «هدیه‌ای» به رئیس‌جمهور آمریکا دانست. 
***
افشای اسناد محرمانه پنتاگون درباره مسمومیت نظامیان آمریکایی
قانونگذارانی از جانب ۲ حزب اصلی آمریکا مجموعه‌ای از اسناد از حالت طبقه‌بندی خارج شده وزارت خارجه این کشور را منتشر کردند که نشان می‌دهد سربازان آمریکایی که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در یک پایگاه نظامی ‌در ازبکستان مستقر بودند، احتمالا در معرض خطر مسمومیت و دیگر خطرات مربوط به سلامت‌شان قرار گرفته‌اند. پایگاهی که در این اسناد از آن یاد شده، پایگاه هوایی کارشی- خان‌آباد واقع در جنوب ازبکستان است؛ پایگاهی که در اصل یک تاسیسات نظامی ‌مربوط به شوروی سابق بوده و اغلب از آن با نام پایگاه K2 یاد شده است. اسناد مذکور از سوی کمیته فرعی امنیت ملی وابسته به کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا انتشار یافته که شامل نتایج مطالعات درباره خطرات زیست‌محیطی در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ و همچنین ارزیابی خطرات مربوط به سلامت بوده است که از سوی وزارت دفاع آمریکا در این پایگاه انجام گرفت. یکی از مطالعات مربوط به سال ۲۰۰۱ عنوان می‌کند خاک اطراف پایگاه به سوخت جت آلوده بوده که تنفس بخارات برآمده از خاک‌های آلوده به این سوخت می‌تواند مشکلات سلامتی زیانباری را برای پرسنل به همراه داشته باشد. این مطالعه توصیه کرد هر گونه حفاری در خاک‌های آلوده به سوخت جت ممنوع شود. 

Page Generated in 0/0062 sec