printlogo


کد خبر: 221655تاریخ: 1399/4/21 00:00
دعوای وزارت بهداشت و شهرداری تهران بر سر حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینامهر
وزارت بهداشت: ما بر خدمات نظارت داریم، نظارت بر فیزیک ساختمان کار شهرداری است!

پس از آتش‌سوزی مرکزی درمانی در شمال تهران، حالا ابعاد تازه‌ای از نبود نظارت مدیریت شهری بر ساختمان‌های ناایمن شهر روشن شده است، به گونه‌ای که رئیس شورای شهر از ساماندهی نشدن 30 هزار واحد ناایمن شهری صحبت می‌کند و معاون درمان وزارت بهداشت هم گفته «نمی‌‌دانیم ایرادی که یکی از مسؤولان شهری درباره بیمارستان‌‌های فاقد ایمنی در تهران گرفته ایراد به خودش است یا به وزارت بهداشت؟ وزارت بهداشت از سازمان استاندارد، شهرداری، سازمان انرژی، وزارت راه و وزارت کار استعلام می‌‌کند».
به گزارش «وطن امروز»، ماجرای دلخراش آتش‌سوزی کلینیک سینا‌مهر در شمال شهر تهران که منجر به جان‌ باختن 19 تن از هموطنان‌مان شد، شروعی است بر یک بررسی جامع درباره کم‌کاری مدیریت شهری در رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن، به گونه‌ای که حالا حتی وزارت بهداشت هم از عدم نظارت بازرسی شهرداری بر ساختمان‌های پزشکی گلایه‌مند است. 
طی 3 سال گذشته از مدیریت شهری اصلاح‌طلبان همواره نقدهای جدی به این شورای شهر و شهرداری درباره نبود فعالیت جدی عمرانی شهری وارد بوده؛ شورایی که انتخاب یک شهردار ثابت برای پایتخت را 2 سال کش داد و در تمام این مدت که شهرداران موقت می‌آمدند و می‌رفتند، اعضای شورای شهر مشغول عوض کردن نام کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بودند؛ غافل از اینکه در همین مدت چقدر ساختمان‌های ناایمن ساخته شده، چقدر نظارت بر ایمنی‌سازی ساختمان‌های موجود کم بوده و چقدر بر تعداد ساختمان‌هایی که هر کدام بالقوه می‌توانند یک ساختمان سینامهر باشند در شهر اضافه شده است!
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه بررسی حادثه ساختمان سینامهر با بیان این نکته که وضعیت ایمن‌سازی در شهر مناسب نیست، گفت: «بعد از حادثه پلاسکو ۳۳ هزار ساختمان نا‌ایمن تشخیص داده شد و فشار آوردیم که ایمن کنند اما متأسفانه شهرداری ضابط نیست و پیگیر هستیم از طریق دولت لایحه‌ای را به مجلس ببریم تا شهرداری بتواند برای برخورد با مخاطرات وارد عمل شود». وی در این باره افزوده بود: «از ۳۳ هزار ساختمان نا‌ایمن تنها ۲۲۲ ساختمان ایمن شده‌، ۳ هزار و ۶۰۲ ساختمان در حال ایمن‌سازی است و ۲۹ هزار و ۷۷۷ ساختمان هنوز ایمن‌سازی را آغاز نکرده‌اند». این سخنان رئیس شورای شهر بدان معناست که عملا نظارتی بر اصلاح نقص‌های فنی در ساخت‌و‌ساز‌های پایتخت در چند سال اخیر نبوده است! اما او در ادامه بررسی ابعاد این حادثه 4 نهاد را درگیر ماجرا دانسته و گفته بود: «بر اساس بررسی‌ها متوجه شدیم وزارت بهداشت، وزارت کار، شهرداری تهران و مالکان که بزودی گزارش تخلفات آنها ارائه می‌شود، در این حادثه مؤثر بوده‌اند».
حالا اما معاون وزارت بهداشت با نقد این انتقادات، گفته است: «نمی‌‌دانیم ایرادی که یکی از مسؤولان شهری درباره بیمارستان‌‌های فاقد ایمنی در تهران گرفته ایراد به خودش است یا به وزارت بهداشت؟ وزارت بهداشت از سازمان استاندارد، شهرداری، سازمان انرژی، وزارت راه و وزارت کار استعلام می‌‌کند». قاسم جان‌بابایی درباره اظهارنظر برخی مسؤولان شهری مبنی بر مشاهده بیمارستان‌‌های فاقد ایمنی در تهران، بیان کرد: «اگر مسؤولان شهری در تهران موارد فاقد ایمنی در بیمارستان‌های تهران را دیده‌‌اند، چرا تاکنون رسما و به صورت مکتوب به ما گزارش نداده‌‌اند؟ می‌‌گویند آتش‌نشانی مواردی را بررسی کرده، چرا به وزارت بهداشت این موارد اعلام نشده است؟ اگر اعلام شده به کدام حوزه معرفی شده است؟»
وی افزود: 3-2 روز پیش در جلسه‌‌ای که در مجلس شورای اسلامی داشتیم، درباره حادثه مرکز درمانی که دچار حریق شده بود، بحث و تبادل نظر شد و همکاران ما در آتش‌نشانی گفتند که قبل از حادثه، مشکلات و ایرادات را بیان کرده بودند و این ایرادات را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فرستاده بودیم. هر جایی که کارگر آنجا کار می‌‌کند به نوعی با وزارت کار در ارتباط است. 
معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت بر اساس استعلام‌‌هایی که از سازمان‌‌های مختلف می‌‌گیرد، مجوز فعالیت مراکز درمانی را صادر می‌‌کند. وزارت بهداشت قانونا بر فرآیند ارائه خدمات نظارت دارد و درباره مرکزی که اخیرا در تهران دچار حریق شده، مواردی از تخلفات پزشکی و حرفه‌‌ای و فعالیت افراد بدون مجوز را مشاهده و مستندات آن را به مراجع مختلف از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، معاونت انتظامی نظام پزشکی کل کشور و تهران ارائه کرده است. 
جان‌بابایی تصریح کرد: وزارت بهداشت مسؤول نظارت بر فرآیندهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است، مثلا اینکه آیا بیماران بدرستی خدمت می‌‌گیرند و آیا ارائه‌دهندگان خدمت بدرستی کار می‌‌کند یا خیر؟ اما درباره فیزیک و ساختمان، مسؤول فنی در مراکز درمانی فعالیت دارد و مکلف است استعلام‌‌ها را از همه مراکز و مراجع قانونی از جمله اداره استاندارد، شهرداری، آتش‌نشانی و وزارت کار بگیرد و اگر این استعلام‌‌ها اخذ نشده باشد، می‌‌توانیم پروانه آن مرکز را ابطال کنیم. حال سوال اینجاست که اگر به مراکز متخلف تذکر داده شده، چرا رسما به وزارت بهداشت اعلام نکرده‌‌اند؟
وی یادآور شد: فیزیک یک ساختمان یا وجود کپسول‌‌های اکسیژن در مراکز درمانی مربوط به حوزه‌‌های مختلف از جمله سازمان استاندارد، آتش‌نشانی و شهرداری است که باید گواهی‌‌های مربوطه را به مراکز درمانی دهند و مسؤولان این حوزه‌‌ها باید ببینند که آخرین ارزیابی‌شان مربوط به چه زمانی بوده و به چه مرجعی گزارش‌‌ها ارائه شده است. 
حالا باید دید ساختمان سینامهر بر اساس چه فرآیندی تخلفی را مرتکب شده و به کار خود ادامه داده است و سینامهرهای دیگری که در سطح شهر تهران هستند چه زمانی ساماندهی خواهند شد؟

Page Generated in 0/0060 sec