printlogo


کد خبر: 221662تاریخ: 1399/4/21 00:00
چه شد که ناگهان سازمان لیگ حکم به برگزاری دیدار استقلال - تراکتور داد
جنجال بر سر درصدها

این مهم‌ترین خبری بود که روز پنجشنبه سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد؛ تعداد مبتلایان استقلال تاکنون زیر ۲۵ درصد لیست این تیم را شامل شده و به همین دلیل آنها باید در هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر به مصاف تراکتور بروند، ضمن اینکه ممکن است آبی‌ها مقابل پارس‌جنوبی بازنده اعلام شوند. سازمان لیگ فوتبال ایران در آخرین اطلاعیه‌ای که راجع به برگزاری هفته بیست‌و‌چهارم رقابت‌های لیگ برتر منتشر کرد، از برگزاری تمام بازی‌های این هفته خبر داد که پیرو آن استقلال و فولاد، 2 تیمی که در هفته بیست‌وسوم لیگ برتر به خاطر مثبت اعلام شدن تست کرونای چندین بازیکن‌شان به ترتیب مقابل پارس‌جنوبی و نساجی حاضر نشده بودند، باید در هفته بیست‌و‌چهارم به مصاف رقبای‌شان بروند، البته سازمان لیگ فوتبال در این اطلاعیه تاکید کرده در صورتی که در ساعات آینده دستورات جدیدی از سوی ستاد مقابله با کرونا در ورزش صادر شود بر آن اساس تغییراتی در برنامه مسابقات لیگ برتر نوزدهم ایجاد می‌شود. برگزاری دیدارهای استقلال و فولاد در هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر به این معناست که تعداد اعضای مبتلا به کرونا در این 2 تیم زیر ۲۵ درصد فهرست کل اعضای آنهاست. این در حالی است که از نظر سازمان لیگ غیبت استقلال مقابل پارس‌جنوبی و فولاد مقابل نساجی در هفته گذشته با توجه به بالای ۲۵ درصد بودن تعداد مبتلایان این 2 تیم مجاز اعلام شده بود. با این اوصاف این سوال پیش می‌آید که چه اتفاقاتی باعث شده نظر سازمان لیگ طی چند روز تغییر کند. فولادی‌ها همچنان به دنبال لغو بازی هفته بیست‌وچهارم‌شان هستند و اعتقاد دارند تعداد مبتلایان تیم‌شان به کرونا بالای ۲۵ درصد است. با این حال اوضاع در تیم استقلال متفاوت بود و آنها گوش به زنگ فرهاد مجیدی بودند و به این ترتیب با توجه به قطعی شدن بازی‌شان در هفته بیست‌و‌چهارم، تمرینات‌شان را از بعد از ظهر پنجشنبه شروع کردند.
 
* اختلاف سازمان لیگ و باشگاه استقلال
در حال حاضر لیست استقلال ۳۸ نفره است. این ۳۸ نفر شامل ۱۶ بازیکن بزرگسال، ۳ بازیکن زیر ۲۵ سال، ۷ بازیکن زیر ۲۳ سال، یک بازیکن امید و ۱۱ نفر کادر فنی است، البته استقلالی‌ها بر این باورند که لیست‌شان ۳۶ نفره است اما سازمان لیگ عدد ۳۸ را قبول دارد. دلیل 2 نفر اختلاف این است که باشگاه استقلال می‌گوید چون لکیچ، دستیار اسپانیایی- صرب فرهاد مجیدی و بودوروف، مدافع بلغار این تیم دیگر به ایران بازنگشتند، جزو لیست آبی‌ها نیستند اما سازمان لیگ این استدلال را قبول ندارد. دلیل مخالفت سازمان لیگ با استدلال استقلالی‌ها این است که این باشگاه به طور رسمی قرارداد این دو عضو خارجی‌اش را فسخ نکرده و ITC آنها ابطال نشده است و به همین دلیل آنها جزو لیست استقلال حساب می‌شوند. 
 
* آیا کرونایی‌های استقلال جزو لیست‌شان بودند؟
مدیران استقلال پیش از دیدار با پارس‌جنوبی از ابتلای ۱۳ عضوشان به کرونا خبر دادند و با توجه به این عدد، چه لیست استقلال ۳۸ نفره حساب شود چه ۳۶ نفره، مبتلایان این تیم بالای ۲۵ درصد است و قانونا نباید بازی آنها مقابل پارس‌جنوبی برگزار می‌شد. با این حال مشخص شده که مبتلایان امید (تنها یک بازیکن امید در لیست استقلال است) و کادر اداری باشگاه هم جزو ۱۳ نفر محاسبه شده‌اند. ضمن اینکه داریوش شجاعیان هم جزو مبتلایان به کرونا اعلام شده در حالی که باشگاه استقلال به دلیل مصدومیت این بازیکن، نام او را از لیست نیم‌فصل دوم خارج کرده بود. با کسر این افراد از بین مبتلایان، استقلال ۹ مبتلا به کرونا در تیمش دارد. 
 
* آیا تعداد مبتلایان استقلال بالای ۲۵ درصد کل تیم است؟
با توجه به پروتکل بهداشتی لیگ برتر، اگر تعداد مبتلایان تیمی بالای ۲۵ درصد کل لیست تیم‌شان باشد، آن تیم باید به قرنطینه برود و بازی‌هایش به تعویق بیفتد. در حال حاضر استقلال ۹ مبتلا به کرونا در لیست بازیکنانش دارد که از نظر سازمان لیگ شامل 6/23 درصد از لیست این تیم (لیست ۳۸ نفره) می‌شود و از نظر باشگاه استقلال ۲۵ درصد لیست این تیم (لیست ۳۶ نفره) را شامل می‌شود. 
با توجه به گوش به زنگ شدن استقلالی‌ها برای تمرین کردن، به نظر می‌رسد آنها عدد ۳۸ نفره سازمان لیگ را قبول کرده‌اند و در نتیجه با توجه به رسیدن تعداد مبتلایان‌شان به زیر ۲۵ درصد، بازی در هفته بیست‌و‌چهارم را قبول کرده‌اند. با این حال اخباری هم به گوش می‌رسد که باشگاه استقلال به دنبال ارائه فسخ قرارداد لکیچ و بودوروف به سازمان لیگ و در نتیجه خارج کردن نام آنها از لیست بازیکنانش است، البته بعید است بازی امروزشان مقابل تراکتور لغو شود. 
سازمان لیگ فوتبال در ابتدا غیبت استقلال مقابل پارس جنوبی را به دلیل بالای ۲۵ درصد بودن تعداد مبتلایانش مجاز دانست اما با توجه به اینکه در حال حاضر این عدد به زیر ۲۵ درصد رسیده، باید دید تصمیم جدید سازمان لیگ و کمیته انضباطی راجع به آن دیدار چیست. 
 
* نامجومطلق: تصمیمات امروز در تاریخ ثبت می‌شود
مجید نامجو‌مطلق قبل از دیدار مقابل تراکتور به جمع خبرنگاران آمد و صریحا اعلام کرد: ما به فکر سلامتی تیم خود و تیم مقابل بودیم به همین خاطر سفر به بوشهر را کنسل کردیم. مربی استقلال در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل تراکتور تبریز در هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر اظهار داشت: ما برای بازی پارس قرار بود به جم برویم و کارت پرواز هم گرفتیم ولی به ما خبر دادند جز 8 نفر اولی، تست کرونای 5 نفر دیگر هم مثبت شده است. در آن گروهی که قرار بود به جم برویم، هروویه میلیچ و امیرحسین کارگر تست‌شان مثبت بود و در تست دوم هم تست‌شان مثبت بوده است. اگر ما آن تیم را اعزام می‌کردیم، در فرودگاه و هواپیما و حتی بازی ممکن بود سلامتی بازیکنان استقلال و مسافران بوشهر و بازیکنان تیم مقابل به خطر بیفتد. در اصل ما به فکر سلامتی تیم خود و تیم مقابل بودیم و این سفر را کنسل کردیم. با توجه به اینکه به حدنصاب 25 درصد هم رسیدیم، برای بازی نرفتیم. درباره 25 درصد حدنصاب هم سوال من این است که در تیمی مثل ما، اگر 25 درصد شامل بازیکنان باشد تکلیف تیم چیست؟ تصمیمات امروز سازمان لیگ در تاریخ ثبت می‌شود. از روز اول گفتیم مقایسه شرایط ما با اروپا متفاوت است. اگر آلمان و برخی کشورهای دیگر بازی‌ها را برگزار کردند زیرساخت و شرایط انجام بازی‌ها را دارند. مربی تیم فوتبال استقلال خاطرنشان کرد: 5 روزی تمرینات ما تعطیل شده بود و اصلا نمی‌توانیم درباره مسائل فنی صحبت کنیم. ما فقط پنجشنبه با 12 بازیکن تمرین کردیم. بقیه بازیکنان مشکوک بودند و باید جواب تست‌شان می‌آمد، چون برای ما سلامت بازیکنان از همه چیز مهم‌تر است. الان شرایط کرونا نسبت به زمانی که بازی‌ها تعطیل شد، بسیار بدتر شده است. متأسفانه بلافاصله هم برای ما بازی گذاشتند. ما با فدراسیون و سازمان لیگ صحبت کردیم تا بازی‌ ما را عقب بیندازند اما می‌گویند دست ما نیست. نامجو‌مطلق ادامه داد: خواهش می‌کنم شرایط را درک کنند. متأسفانه تمرکز بازیکنان به‌ هم ریخته است. یکی از بازیکنان ما شرایطش بحرانی و ریه‌اش درگیر شده است. نمی‌دانم چه کسی جواب این اتفاق را خواهد داد. وریا غفوری تماس گرفت و گفت با توجه به کمبود بازیکن اجازه دهید من تست دوباره بدهم و در صورت منفی بودن در بازی شرکت کنم. این غیرت بازیکن را نشان می‌دهد اما برای ما سلامت بازیکنان مهم است. من فکر می‌کنم با این شرایط کار برای همه تیم‌ها سخت است. نامجومطلق درباره تست جدید بازیکنان استقلال و اینکه تست چند نفر از آنها منفی بوده است، بیان کرد: تست 12 بازیکن‌مان منفی بوده است و تمرین کردند. 5 بازیکن دیگر به خاطر سلامتی‌شان اجازه تمرین ندارند و اگر جواب تست‌شان منفی باشد، می‌توانند کنارمان باشند ولی باید بدون تمرین با تیم قدرتمند تراکتور بازی کنیم.
***
[خلیلیان: دیدار استقلال - پارس جنوبی به تعویق می‌افتد]
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید دیدار تیم‌های استقلال و پارس‌جنوبی جم به تعویق می‌افتد. مهرزاد خلیلیان در گفت‌و‌گویی رادیویی درباره تغییر پروتکل‌های بهداشتی گفت: ما با افزایش شیوع کرونا مواجه هستیم و تصمیم‌ها نیز متفاوت خواهد بود. ما باید بررسی کنیم در چه شرایطی هستیم و وزارت بهداشت نیز سختگیری‌های بیشتری اعمال کرده است. ما هنوز تغییر مصوبه‌ای نداریم و اگر این اتفاق رخ دهد، آن را اعلام خواهیم کرد. او درباره بازیکنان استقلال و فولاد که مبتلا به کرونا شدند، گفت: در اینکه بعضی باشگاه‌ها همکاری لازم را انجام ندادند، شکی نیست اما براساس نتایجی که اخیرا به دست ما رسیده، قبلا تست‌ها مثبت شده است اما در ادامه وقتی تست چند بازیکن منفی اعلام می‌شود، یعنی تیم آماده بازی است و در آن تعداد نمی‌گنجد. لذا بازی بعدی را استقلال باید برگزار کند چون ۴ بازیکن این تیم که قبلا مثبت بودند، دیگر مثبت نیستند. خلیلیان درباره بازی استقلال مقابل پارس‌جنوبی جم گفت: نتیجه بازی‌ها را سازمان لیگ اعلام می‌کند. طبق پروتکل هر باشگاهی که بالای ۲۵ درصد تست مثبت داشته باشد، به قرنطینه می‌رود. طبق اطلاعی که به ما دادند، استقلال و فولاد ۲۵ درصد بازیکن دارای تست مثبت داشتند، بنابراین بازی‌شان به تعویق می‌افتد، مگر اینکه مسائلی مدنظر سازمان لیگ باشد که مربوط به ما نیست. 

Page Generated in 0/0058 sec