printlogo


کد خبر: 221697تاریخ: 1399/4/22 00:00
دور دنیا

حزب‌الله: اجازه نمی‌دهیم آمریکا لبنان را به سمت خلأ ببرد
شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت: قوای سیاسی دارای ثقل در لبنان به علاوه حزب‌الله با یکدیگر متحد هستند تا به آمریکا اجازه اجرا کردن برنامه‌هایش را در لبنان ندهند. وی تأکید کرد: ما و متحدان‌مان به آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهیم کشور لبنان را به سمت خلأ پیش ببرند. هدف تمام فشارهای آمریکا تغییر گزینه‌‌های سیاسی در لبنان و سلب قدرت مقاومت از حزب‌الله است؛ مقاومتی که باعث تشویش اسرائیل شده است. شیخ قاسم ادامه داد: حزب‌الله در طول تاریخ جز ۲ گزینه پیروزی و شهادت نداشته است؛ تسلیم شدن در قاموس ما جا ندارد. وی تصریح کرد: اگر ما را در موقعیت سخت قرار دهند گزینه‌های سخت داریم و این گزینه‌ها نزد سران (حزب‌الله) نگه داشته شده و در زمان مناسب از آن استفاده خواهیم کرد. وی تأکید کرد: اگر جنگ با اسرائیل رخ دهد، قطعا اسرائیل طرف بازنده خواهد بود؛ توانایی مقاومت و حضور آن بسیار بیشتر از ژوئیه ۲۰۰۶ است و رژیم اسرائیل این را بخوبی می‌داند. شیخ قاسم گفت: تمام حرف و حدیث‌ها درباره کنار رفتن دولت فعلی لبنان تبلیغات رسانه‌ای و سیاسی است که نشان‌دهنده آرزوهای «دوروتی شیا» سفیر آمریکا و [افرادی] مانند او است. این دولت باقی است و باید فرصت کامل به آن داده شود و از آن حمایت شود. آنچه امروز سفیر آمریکا انجام می‌دهد، دلیلی بر عقب‌‎نشینی تاکتیکی است. وی افزود: ملت دنبال حمایت از دولت، نه ایستادن در مقابل آن است، زیرا جایگزین این دولت، خلأ است و موضع حزب‌الله مقابله نامحدود با فساد در هر جایی است.
***
تمدید حکم منع انتشار کتاب علیه ترامپ
یک قاضی در نیویورک حکم موقت قبلی برای جلوگیری از انتشار یک کتاب افشاگرانه علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تمدید کرد. کتاب مورد بحث، کتابی است که مری ترامپ، برادرزاده رئیس‌جمهور آمریکا نوشته و در آن به افشاگری علیه خانواده عمویش پرداخته است. او که روان‌شناس بالینی است و تألیفاتی در این حوزه دارد، گفته قصد دارد در این کتاب به شرح این بپردازد که چگونه سال‌ها تاریکی، کژکاری و قساوت، عمویش را به سیاستمداری آنچنان خطرناک تبدیل کرده که اکنون تهدیدی علیه بهداشت، امنیت و ثبات دنیا به شمار می‌رود. مری ترامپ ۵۵ ساله نخستین عضو خانواده ترامپ است که با نوشتن کتابی درباره اسرار این خانواده از آنها فاصله گرفته است. از ماه گذشته میلادی، خانواده ترامپ به رهبری یکی از برادران کوچک‌تر دونالد ترامپ تلاش‌هایی را برای جلوگیری از انتشار این کتاب آغاز کردند.  
***
ادامه قاچاق نفت سوریه
خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد شامگاه جمعه نیروهای آمریکا ۳۵ تانکر حامل سوخت را به عراق قاچاق کردند. منابع محلی به سانا گزارش دادند یک کاروان آمریکا متشکل از ۳۵ تانکر و کامیون حامل سوخت از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید در شمال شرق حسکه (شمال شرق) خاک سوریه را به مقصد عراق ترک کردند. پیش‌تر، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داده بود آمریکا 50 کامیون حامل تجهیزات را برای استخراج و قاچاق نفت سوریه به این کشور ارسال کرده است. 
***
کشته و زخمی شدن 68 غیرنظامی افغان
دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد هفته‌ گذشته ۲۳ غیرنظامی توسط طالبان کشته و ۴۵ نفر دیگر زخمی شدند. براساس اعلام این گزارش، این غیرنظامیان در ۱۶ ولایت افغانستان طی یک هفته‌ گذشته کشته شده‌اند. در بخشی از گزارش شورای امنیت ملی افغانستان آمده که دولت افغانستان همواره بر توقف خشونت تأکید می‌کند اما گروه طالبان خواست همه طرف‌ها و مردم افغانستان را نادیده گرفته و به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد. پیش‌تر محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان گفته بود ادامه و افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان، روند صلح را با چالش روبه‌رو کرده است. 
***
قرنطینه سومین وزیر اسرائیلی
روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت اعلام کرد «راوی بیرتس» پس از اینکه مشخص شد یکی از مشاورانش به کرونا مبتلا شده، تحت قرنطینه قرار گرفت. او سومین وزیر اسرائیلی است که طی هفته گذشته به خاطر کرونا قرنطینه می‌شود. این وزیر اسرائیلی قرار است تا زمان مشخص شدن نتیجه تست کرونایش در قرنطینه بماند. قرار است شماری از مشاوران و کارکنان دفتر بیرتس هم قرنطینه شوند. قبل از این بنی‌گانتس، وزیر جنگ و نخست‌وزیر تناوبی رژیم صهیونیستی هم به خاطر تماس با یک فرد مبتلا به کرونا در قرنطینه قرار گرفته بود. 
***
جزئیات طرح سازمان ملل برای حل بحران یمن
خبرگزاری آناتولی به بندهای طرح سازمان ملل درباره حل بحران یمن دست یافت که در آن بر لزوم آتش‌بس فراگیر در سراسر این کشور تاکید شده است. بندهای طرح سازمان ملل درباره یمن به این صورت است: توقف فوری درگیری‌ها در سراسر این کشور بعد از امضای توافق آتش‌بس، تشکیل کمیته نظامی به ریاست سازمان ملل و عضویت طرف‌های بحران برای نظارت بر آتش‌بس، بازگشایی فرودگاه صنعا و مسیرهای اصلی در چندین استان، رفع محدودیت‌های ورود فرآورده‌های نفتی به بنادر الحدیده و آزادی تمام بازداشت‌شدگان بر اساس توافق استکهلم. یک منبع در دفتر مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: طرف‌های درگیر در این کشور طرح جدیدی را برای حل بحران دریافت کردند. به گفته منبع مذکور، این طرح شامل آتش‌بس در سراسر یمن، اتخاذ تدابیر اقتصادی و انسانی برای کاهش رنج و مشکلات مردم و فراهم کردن شرایط برای مقابله با خطر کروناست. 

Page Generated in 0/0078 sec