printlogo


کد خبر: 221709تاریخ: 1399/4/22 00:00
باوجود وخامت اوضاع رئیس‌جمهوری آمریکا در نظرسنجی‌ها، وی در اظهار نظری پیشاپیش خود را برنده انتخابات آبان‌ماه اعلام کرد
ترامپ: قطعا پیروز می‌شوم!

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ پس از اینکه در 2 ماه گذشته چندین‌بار از احتمال شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرده بود، اخیرا در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت: قطعا در انتخابات نوامبر به پیروزی خواهم رسید. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر نظرسنجی‌ها شواهد موجود در جامعه آمریکا حاکی از عدم رضایت مردم از وضع موجود و تصمیمات دولت است و می‌تواند مقدمه‌ای برای رفتارهای هیجانی ترامپ بعد از اعلام نتایج باشد. 
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با واشنگتن‌پست مدعی شد در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به پیروزی خواهد رسید. ترامپ در توضیح چرایی اطمینانش ادعا کرد او «بزرگ‌ترین پایگاه رأی در تاریخ سیاست [در آمریکا]» را در اختیار دارد. وی افزود: «آیا شما قایق‌ها در فلوریدا و سراسر کشور را دیده‌اید؟ هزاران قایق هر هفته هستند. آنها هزاران قایق و دوچرخه دارند. شما موتورسواران حامی ترامپ را دیده‌اید؟ هفته قبل آنها یک صف طولانی چندین مایلی داشتند و پرچم‌ها و همه چیز همراه‌شان بود. من این کشور را دوست دارم و به ‌رغم همه کارهایی که باید بکنم، احساس می‌کنم باید کار درست را انجام دهم». ترامپ همچنین در تازه‌ترین تلاشش برای طفره رفتن از پاسخ به سؤالات درباره ظرفیت‌های ذهنی‌اش ادعا کرد اخیرا در یک آزمون ‌شناختی بالاترین امتیاز را به دست آورده است. وی با بیان اینکه این آزمون را در مرکز ملی پزشکی «والتر رید» داده است، گفت: پزشکان از نتایج «باورنکردنی» این آزمون، «بسیار شگفت‌زده» شدند. تمجید ترامپ از خودش و هواداران قایق و موتورسوارش در حالی مطرح شده که نتایج نظرسنجی‌ اخیر در آمریکا نشان می‌دهد جو بایدن، رقیب دموکرات او در انتخابات با اختلاف ۴ درصدی از ترامپ پیش است. 
 
* 54 میلیون آمریکایی در خطر گرسنگی
اظهارات ترامپ درباره اقبال بی‌سابقه عمومی به وی در حالی مطرح شده است که جدا از نتایج نظرسنجی‌ها، گزارش رسانه‌ها و شواهد عینی نشان می‌دهد وضعیت رفاه و سلامت جامعه آمریکا در دوره ریاست جمهوری وی بویژه در ماه‌های اخیر با ضعف‌های جدی همراه بوده ‌است. در همین رابطه روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به وضعیت گرسنگی در شهر نیویورک آمریکا اشاره کرده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، از زمان شروع ویروس کرونا در شهر نیویورک، شمار شهروندانی که امنیت غذایی نداشته‌اند، 2 برابر شده و به حدود ۲ میلیون نفر رسیده‌ است. نیویورک‌تایمز نوشته است مقامات برخی نهاد‌های غیر سود‌آور در نیویورک، هدف نهاد‌های خود را تهیه و توزیع وعده‌های غذایی قرار داده‌اند. افرادی که برای این منظور در تلاشند، با تماس‌های تلفنی خواستار مبالغ اهدا شده هستند و کارکنانی را برای این منظور هدایت می‌کنند و در حال افزایش گروه‌هایی از داوطلبان هستند. نیویورک‌تایمز همچنین نوشته است این افراد شامل تکنیسین‌های سینما‌ها و کشیش‌های کلیسا‌ها هستند. این در حالی است که روزنامه «گاردین» هم اواسط خرداد‌ماه گزارش داده بود طبق نتایج تحقیقات سازمان «فیدینگ آمریکا» در سال جاری میلادی، شمار افرادی که در کشور آمریکا قادر به تأمین مواد غذایی خانواده‌های خود نیستند رکورد جدیدی را ثبت کرده است. بر همین اساس ۱۸ میلیون کودک (یک‌چهارم کودکان آمریکایی) در سال ۲۰۲۰ ممکن است نیاز به کمک غذایی پیدا کنند که نسبت به سال ۲۰۱۸ با ۶۳ درصد افزایش همراه است. بر اساس این گزارش به طور کلی ۵۴ میلیون نفر در سراسر آمریکا ممکن است بدون دریافت کمک با گرسنگی مواجه شوند. این در حالی است که این کشور حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با بحران عدم امنیت غذایی مواجه بود و دست‌کم ۳۷ میلیون نفر دسترسی دائم به مواد غذایی نداشتند.
 
* رکوردشکنی مجدد کرونا در کمتر از یک هفته
با ادامه سیاست‌های دولت ترامپ در عدم مهار ویروس کرونا، رکورد تازه‌ای از ابتلا به این بیماری در ایالات‌متحده به ثبت رسید. بر اساس بررسی‌های دانشگاه جان هاپکینز، شمار بیماران کرونایی آمریکا در روز جمعه به ۶۳ هزار و ۲۰۰ نفر رسید که بیشترین آمار ابتلای روزانه  از زمان شیوع این بیماری است. پیش از این بیشترین تعداد بیماران کرونایی روزانه آمریکا در سه‌شنبه گذشته ۶۰ هزار نفر بوده است. تعداد کل موارد گزارش‌شده در این کشور به بیش از 3 میلیون و ۱۳۱ هزار نفر رسیده و در حال حاضر آمریکا دارای بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کرونا در جهان است. شمار تلفات به علت ابتلا به ویروس کرونا نیز به بیش از  ۱۳۳ هزار نفر افزایش یافته است. 
 
* کاهش محبوبیت ترامپ 
تصمیمات غیرکارشناسی ترامپ در قبال کرونا برای او و دولتش بدون تبعات نبوده است. تازه‌ترین نظرسنجی شبکه تلویزیونی ‌ای‌بی‌سی‌نیوز حکایت از آن دارد که محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل ناکامی در مهار همه‌گیری ویروس کرونا پایین آمده است. بر اساس این نظرسنجی که  روز جمعه منتشر شد، تنها ۳۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند از عملکرد دولت ترامپ برای مهار این بیماری رضایت دارند، در مقابل  ۶۷ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند. این بالاترین میزان ابراز نارضایتی از پاسخ ترامپ به «کووید-۱۹» از زمان آغاز همه‌گیری این بیماری است. تاکنون میزان تایید عملکرد ترامپ بالای ۴۰‌درصد بوده و در نظرسنجی قبلی که ۱۷و ۱۸ ژوئن انجام شده بود، درصد تایید او ۴۱ درصد بود. افت 8 درصدی میزان تایید عملکرد ترامپ را می‌توان تا حدی به کاهش اقبال رأی‌دهندگان مستقل به او نسبت داد. اواسط ژوئن نرخ تایید عملکرد ترامپ در میان مستقل‌ها ۴۰ درصد بود، حالا اما این میزان ۲۹ درصد است. در مقابل اما میزان مخالفت با ترامپ در میان این گروه مهم رأی‌دهندگان از ۵۹ درصد به ۷۳ درصد افزایش یافته است. حمایت از ترامپ در میان حامیان حزب خودش یعنی جمهوری‌خواهان نیز افت داشته است و در نظرسنجی جدید ۷۸درصد جمهوری‌خواهان عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال همه‌گیری بیماری را تایید کردند، در حالی که در نظرسنجی قبلی این میزان ۹۰ درصد بود.
 
* پارتی‌بازی ترامپ در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری
ترامپ که در این مدت ثابت کرده نگرانی‌ای بابت قضاوت افکار عمومی ندارد، در اقدامی تامل‌برانگیز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری  با استفاده از اختیاراتش در قانون اساسی برای مشاور و دوست قدیمی‌اش «راجر استون» که به دلیل ارتکاب جرائم مختلف از جمله دروغگویی به کنگره در پرونده تحقیقات تبانی انتخاباتی میان روسیه و ترامپ به تحمل ۴۰ ماه حبس محکوم شده بود، دستور عفو صادر کرد. روز گذشته در آستانه اجرای حکم استون، کاخ سفید در بیانیه‌ای محکومیت راجر استون را «غیرعادلانه» توصیف و اعلام کرد دونالد ترامپ یک «فرمان اجرایی اعطای عفو» برای تخفیف مجازات او صادر کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای که بامداد شنبه منتشر کرده، اعلام کرد اتهامات علیه راجر استون توسط دادستان‌های «رابرت مولر»، بازرس ویژه سابق تحقیقات درباره پرونده تبانی ترامپ مطرح شده و چون آنها نتوانسته‌اند شواهدی در تأیید وجود چنین تبانی‌ای ارائه کنند، رفتار استون در جریان تحقیقات را بهانه‌ای برای ایراد اتهام علیه او قرار داده‌اند.

Page Generated in 0/0062 sec