printlogo


کد خبر: 221725تاریخ: 1399/4/22 00:00
اخبار

تأکید دوباره گزارشگر سازمان ملل بر اقدام تروریستی آمریکا
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر به موضع آمریکایی‌ها در برابر گزارشی که اخیرا درباره شهادت سردار شهید سلیمانی طی حمله‌ای پهپادی از سوی آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد، واکنش نشان داد. به گزارش مهر، «اگنس کالامار» دیروز در پیامی توئیتری به موضع مقامات آمریکایی در برابر گزارش اخیرش درباره به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت: «قوانین بین‌المللی، بین‌المللی هستند؛ قوانین آمریکایی نیستند. مبنای هشدارهای من درباره استفاده کنترل نشده از پهپادهای تجهیز شده، ارزیابی‌ام از حمله پهپادی علیه ژنرال سلیمانی و درخواست‌هایم برای جلوگیری از بحران‌های بیشتر قوانین بین‌المللی است». کالامار روز پنجشنبه با ارائه گزارشش به شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد این اقدام نقض منشور ملل متحد بوده و خواستار پاسخگویی در قبال ترورهای هدفمند با پهپاد و وضع مقرراتی کامل‌تر برای استفاده از این تسلیحات شد. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشش را درباره اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی ارائه کرد و با گفتن اینکه مقام رسمی یک کشور در کشور مستقل دیگری مورد هدف قرار گرفته است، تاکید کرد ترور ژنرال سلیمانی در زمینه درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه بوده است. 
***
برایان هوک:
نگران روابط ایران و ونزوئلا هستیم
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره تقویت روابط دوجانبه ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی کرد. به گزارش پایگاه خبری اردوپوینت، «برایان هوک» روز جمعه با اشاره به تقویت همکاری‌ها میان ایران و ونزوئلا گفت: وقتی به روابط تازه تقویت شده میان ایران و ونزوئلا در نیمکره خودمان نگاه می‌کنیم، بسیار نگران می‌شویم. هوک در ادامه اظهار کرد: ما مصمم هستیم اطمینان حاصل کنیم این ارتباط به شکل جدیدی از بی‌ثباتی در نیمکره ما تبدیل نشود. علاوه بر این، «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا درباره روابط این دو کشور مدعی شد مانند این است که «۲ کشور طرد‌شده یکدیگر را پیدا کنند». او در ادامه مدعی شد ونزوئلا نمی‌تواند بنزین بخرد و ایران بنزین فراوانی دارد که می‌خواهد در ازای دریافت طلا از ونزوئلا آن را بفروشد. بر اساس این گزارش، اظهارات این مقامات آمریکایی درباره روابط تهران-کاراکاس در پی این مطرح می‌شود که اخیرا ایران 5 نفتکش حامل سوخت را به ونزوئلا فرستاد. 
***
واکنش پنتاگون به امضای تفاهمنامه همکاری نظامی میان ایران و سوریه
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به امضای تفاهمنامه در زمینه گسترش همکاری میان ایران و سوریه در زمینه نظامی گفت نظامیان آمریکایی تغییری در برنامه ماموریت‌شان در سوریه نخواهند داشت. به گزارش ایسنا به نقل از نشریه نیوزویک، «جسیکا مک‌نالتی» فرمانده نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی پنتاگون در واکنش به توافق نظامی جدید میان ایران و سوریه به این نشریه گفت: به‌ رغم توافق همکاری جدید میان ایران و سوریه در زمینه دفاعی، «ماموریت نیروهای آمریکا امروز در سوریه همان طوری است که سال ۲۰۱۴ شروع کردند و آن امکان‌پذیر کردن شکست پایدار داعش بود». سخنگوی پنتاگون ادامه داد: کارکنان نظامی آمریکا به اجرای عملیات شکست داعش در سوریه همراه با نیروهای کهنه‌سرباز بومی در شمال شرقی سوریه و حوالی مقر نظامی تنف ادامه خواهند داد. بر اساس این گزارش، واکنش پنتاگون به این همکاری در پی این مطرح می‌شود که سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سفر به سوریه با علی ایوب، وزیر دفاع این کشور دیدار و طرفین در زمینه گسترش‌ همکاری‌های نظامی توافقنامه امضا کردند.
توافقنامه همکاری ایران و سوریه بر گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی در زمینه‌ فعالیت نیروهای مسلح و ادامه هماهنگی‌ها تأکید دارد. در گفت‌وگوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دفاع سوریه ۲ طرف اوضاع سوریه را مورد بررسی قرار دادند و بر ضرورت خروج نیروهای بیگانه‌ای که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند، تاکید کردند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همچنین تأکید کرد:‌ مردم و کشورهای منطقه از حضور آمریکا استقبال نمی‌کنند و پاسخ ما به یاوه‌گویی‌های آمریکا ادامه دارد. سرلشکر باقری در پایان تاکید کرد: توافق امضا شده اراده ما را برای همکاری مشترک در زمینه مقابله با فشارهای آمریکا بالا می‌برد. 
***
بازگشایی گذرگاه سومار با حضور نخست‌وزیر عراق
مرز سومار میان جمهوری اسلامی ایران و عراق به منظور انجام فعالیت‌های تجاری بازگشایی شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، اداره گذرگاه‌های مرزی عراق روز شنبه اعلام کرد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق مرز مندلی(سومار) را برای انجام مبادلات تجاری جزئی میان عراق و جمهوری اسلامی ایران بازگشایی کرد. الکاظمی تاکید کرده است سفرش به گذرگاه مرزی و بازگشایی آن این پیام را به همراه دارد که فاسدان دیگر جایی در مرزها ندارند و همه ادارات باید با آنها برخورد کنند. پیش از این نیز گذرگاه شلمچه به منظور انجام فعالیت‌های تجاری میان ایران و عراق با دستور مصطفی الکاظمی بازگشایی شده بود. 

Page Generated in 0/0114 sec