printlogo


کد خبر: 221727تاریخ: 1399/4/22 00:00
نماینده دادستان گوشه‌ای از زد و بندهای مدیرعامل شرکت هفت‌تپه با مدیران سابق بانک مرکزی را در دادگاه متهمان اقتصادی فاش کرد
کیف‌های جادویی

گروه سیاسی: روز گذشته نخستین جلسه دادگاه برخی مدیران سابق بانک مرکزی در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) تهران به ریاست قاضی‌ اسدالله مسعودی‌مقام برگزار شد. در ابتدای جلسه قاضی ‌مسعودی‌مقام ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: متهمان پرونده امید اسدبیگی، مهرداد رستمی‌چگنی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی، اکبر لارجانی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سیدرسول سجاد، محسن صالحی، سیدمحمدرضا حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سیدمحمدرضا آل‌علی، موسی حسین‌زاده، محمدرضا قاعدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سیدوحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری هستند.  در ادامه قاضی از شاه‌محمدی، نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و کیفرخواست را قرائت کند. شاه‌محمدی، نماینده دادستان گفت: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با ۲ نفر از مدیران سابق اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سیدرسول سجاد داشته است؛ گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان‌دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سیدرسول سجاد است، به نحوی که در زمان تعطیلی بانک مرکزی، امید اسدبیگی یکی از افرادی بوده است که به دفتر متهم سیدرسول سجاد رفت‌وآمد می‌کرد.
وی ادامه داد: گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بیان‌کننده آن است که متهم امید اسدبیگی جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارز‌های دولتی برای واردات خط تولید شرکت، رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است. نماینده دادستان در بخش دیگری از کیفرخواست که مربوط به مشخصات متهمان و نوع اتهام آنها بود، گفت: امید اسدبیگی فرزند احسان‌الله متهم ردیف اول پرونده است. وی متهم به پرداخت رشوه‌های متعدد به مدیران بانک مرکزی، بانک کشاورزی و وزارت صمت شامل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد، ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی و ۱۲ هزار دلار آمریکا به متهم محسن صالحی و ۸۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی به متهم سیدرسول سجاد است. همچنین وی متهم به پرداخت رشوه به متهم فرشاد طالبی به میزان یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وجه نقد و ۵۰ هزار دلار آمریکا است. نماینده دادستان افزود: وی ۵۰ هزار دلار آمریکا نیز به متهم مهدی توسلی رشوه داده است. جعل اسناد رسمی و اسناد عادی، جعل مهر‌های شرکت خارجی فروشنده کالا، استفاده از اسناد مجعول در اسناد رسمی و عادی و استفاده از مهر‌های جعلی خارجی برای ثبت سفارشات کالا‌های اساسی و تخصیص ارز‌های دولتی و رفع تعهدات ارزی با همکاری متهمان مهرداد رستمی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی و مرتضی منزوی از دیگر اتهامات امید اسدبیگی است. امیداسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه است که سال 94 در نتیجه خصوصی‌سازی‌های پرحاشیه شرکت‌های دولتی در آن زمان، توانست این شرکت بزرگ را تصاحب کند؛ شرکتی که نامش به دلیل عدم پرداخت مطالبات کارگران و اعتراضات آنان در رسانه‌ها مطرح شد. حال مدیرعامل این شرکت در دادگاه حاضر شده است تا پاسخگوی زدوبندهایش با مدیران سابق بانک مرکزی باشد. در ادامه جلسه روز گذشته دادگاه، قاضی از متهم اسدبیگی خواست در جایگاه حاضر شود؛ سپس ضمن ارائه اتهامات وی مندرج در کیفرخواست، به او گفت آیا این اتهامات را قبول دارد؟ که متهم اسدبیگی گفت: خیر! متهم اسدبیگی در ادامه گفت: بنده کارگزار رسمی بانک مرکزی بودم و طبق قرارداد کارگزاری که بسته بودم، تلاش داشتم بتوانم منابع مسدودشده ارزی کشور را وارد کشور کنم و قرار بود بنده یک ضمانت تعهد پرداخت را به بانک مرکزی ارائه کنم و در ازای آن ارز گرفته و کار کارگزاری انجام دهم. وی ادامه داد: بنده ارتباط خاصی با صالحی و سجاد نداشتم و میزان کار کارگزاری بنده 3/0 و حتی 2/0 زیر قیمت کارگزاری دیگران بود. وی افزود: بعد از آنکه با بحرانی روبه‌رو شدم برای پرداخت حقوق پرسنل خود تنها راه آن بود که از این ضمانت‌نامه استفاده کنم، لذا یورو‌های بانک مرکزی را برای حقوق مصرف کردم، موضوعی که آن زمان جرم نبود.
این متهم مدعی شد: بعد از آن نزد سجاد رفتم و گفتم ضمانت‌نامه من اجرایی نشود و ضمانت من را نگه دارید، چرا که پول‌هایم به مشکل خورده است، لذا به من ضمانت دهید تا یوروی شما را برگردانم. سجاد نیز به من گفت چند روزی را به شما مهلت خواهیم داد اما سود پول را به نرخ روز حساب می‌کنیم، لذا ضمانت‌نامه بانکی را برای من نگه داشتند و سودش را حساب کردند. اما با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، بنده ۴۰ میلیاردتومان پرداخت کردم و ۳۰ میلیارد تومان ضرر کردم؛ سجاد چه تخلفی برای من انجام داده که من بخواهم به او رشوه بدهم؟ متهم اسدبیگی درباره ارتباط خود با صالحی هم گفت: روزی صالحی به من گفت: می‌خواهی برایت سهام بخرم، چرا که من می‌توانم برایت کد بورسی بگیرم، لذا من 5/1 میلیارد تومان با او معامله کردم و سهام بورسی خریدم اما زمانی که در پرداخت حقوق با پرسنل خود با مشکل روبه‌رو شدم، از او خواستم سهامم را بفروشم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ضرر کردم، لذا بین‌مان اختلاف حساب پیش آمد.
متهم اسدبیگی درباره پرداخت رشوه هم گفت: موضوع پرداخت رشوه را قبول ندارم. این متهم ادامه داد: در ۵ سال گذشته هیچ تسهیلاتی نگرفتم. سوال من این است: وقتی کارمندی از هفت‌تپه ۸ میلیون حقوق می‌گیرد چرا اصلا سر کار نمی‌رود، من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالی ‌که سر کار نمی‌روم، اگر یکی دو ماه دیگر نیز سر کار نروم شرکت هفت‌تپه از بین می‌رود. اگر نماینده دادستان دلش برای کشور می‌سوزد من هم دلم برای کشور می‌سوزد، ۲۰ نفر می‌خواهند شرکت را دولتی کنند. متهم اسدبیگی درباره جعل اسناد نیز گفت: هیچ جعلی انجام ندادم و مهر‌ها از دفتر من پیدا نشده است. در ادامه قاضی از نماینده دادستان خواست توضیحات خود را بیان کند. نماینده دادستان خطاب به متهم اسدبیگی گفت: من اسناد جعلی شما را در جلسات مختلف نشان دادم. جعل شما در ۲ مرحله بوده است؛ یکی در مرحله ثبت سفارش و جعل دیگر با همکاری رستمی انجام شده که در حوزه جعل پروانه سبز گمرکی و جعل برگه استعلام از گمرک خرم‌آباد است. وی ادامه داد: شما گفتید باید مدال افتخار به من بدهند درحالی که دادسرای تهران به کسی که ارز دولتی را در بازار آزاد می‌فروشد و در بازار ارز کشور اخلال ایجاد می‌کند و رشوه داده و جعل می‌کند مدال افتخار نمی‌دهد، بلکه برای او کیفرخواست صادر می‌کند. شاه‌محمدی یادآور شد: شما از مسؤولان نام می‌برید و در رسانه‌ها نیز فعال بوده و به دنبال حاشیه‌سازی برای پرونده خود هستید؛ پرونده شما شفاف است. در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم اسدبیگی گفت: دنبال حاشیه نروید، زمانی که اسناد ارائه می‌شود هیچ دفاعی ندارید، در مرحله مقدماتی اقرار کردید که رشوه پرداخت کرده‌اید. نماینده دادستان در ادامه کیفی پر از سکه را در دادگاه نشان داد و گفت: کتمان کافی است، اینها قریب به ٤٠٠ سکه است که بسته‌بندی سکه‌ها مربوط به صرافی پسرعموی شماست؛ این سکه‌ها از منزل سجاد و صالحی کشف شده است. وی افزود: کحال‌زاده گفته اسدبیگی به ما گفته بود به بانک مرکزی سکه دهید، ما هم در مراحل مختلف رشوه دادیم. نماینده دادستان درباره ضمانت‌نامه بانک سپه متهم اسدبیگی کفت: اسدبیگی کارگزاری است که اول ارز گرفته است و بعد از پروسه چندماهه بخشی از ارز را تحویل داده و بعد از آن ضمانت‌نامه اجرایی شده است. در ادامه متهم اسدبیگی درباره سکه‌ها افزود: این صرافی متعلق به عمو و پسرعموی من است که افراد باسابقه‌ای هستند و در بهترین نقاط کشور صرافی دارند. بسیاری از افراد با آنها کار می‌کنند، اما نمی‌توان گفت به صرف اینکه برچسب صرافی پسرعموی من بر این سکه‌ها خورده است، من با این صرافی ارتباط داشته باشم. نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: بسیاری از پولشویی‌های شما به واسطه همین صرافی انجام شده است. شاه‌محمدی گفت: امروز با افرادی مواجه هستیم که رشا را قرض یا سرمایه‌گذاری در بورس می‌دانند. در ادامه متهم اسدبیگی گفت: اگر شما اسنادی دارید که ریالی از حساب من به حساب سجاد رفته به من نشان دهید. نماینده دادستان در ادامه خطاب به متهم اسدبیگی گفت: شما ۸۰۰ سکه را با دست و دلبازی به آنان داده‌اید، شما خودتان گفته‌اید ۱۰۰ سکه و ۱۲ هزار دلار به صالحی داده‌ام. چرا به صالحی سکه داده‌اید؟ چرا خودتان در بورس سرمایه‌گذاری نکرده‌اید؟ چرا در بورس آتی سرمایه‌گذاری نکرده‌اید؟
قاضی خطاب به متهم گفت: صحت صحبت‌های شما با بررسی صحبت‌های دیگر متهمان مشخص می‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec