printlogo


کد خبر: 221745تاریخ: 1399/4/23 00:00
رئیس‌جمهوری آمریکا ۵ ماه بعد از شیوع کرونا در کشورش پذیرفت ماسک بزند
شکست از ماسک

گروه بین‌الملل: بحث بر سر ماسک زدن یا نزدن ترامپ نیست. آنچه ماسک زدن ترامپ را در 24 ساعت گذشته به مهم‌ترین خبر حوزه آمریکا تبدیل کرده است، فرجام جدالی چندماهه با «حرف حساب» و منطق است. از همان نخستین روزی که جامعه پزشکی آمریکا از درگیری مردم این کشور با کرونا خبر داد تا امروز، سیاست دولت ترامپ یک چیز بوده است؛ تمسخر یافته‌های علمی و بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکان. ترامپ چند باری حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و به توصیه‌های مثلا پزشکی خود مانند نوشیدن وایتکس یا تزریق مواد ضدعفونی‌کننده رو آورد و بعدها گفت به صورت «خودجوش» مصرف یک دارو برای مقابله با کرونا را آغاز کرده تا کرونا نگیرد. 
در دنیای امروز خبری از موسولینی و هیتلر نیست؛ کسی در دنیا ادعای جهانگشایی ندارد اما میراث بزرگ آنها یعنی تک‌روی، بی‌توجهی به ساختار نظام بین‌الملل، تمسخر رقبا، تلاش برای جنگ با کشورهای دیگر با سلاح تحریم و در یک کلام خود را عقل کل و قبله عالم دانستن، همه و همه در وجود ترامپ بروز کرده است. 
او به قول بولتون فقط به خودش و منافعش متعهد است. از قربانی کردن اطرافیانش در روز مبادا ابایی ندارد و دروغ گفتن برایش همانند نوشیدن جرعه‌ای آب است. 
ماسک برای تحلیل ترامپ فقط یک «نماد» است. او از روز اول ماسک نزد و حتی هوادارانش در کمپین‌ها و خیابان‌ها را هم مخیر به زدن یا نزدن ماسک کرده بود تا متفاوت بودن خود را ثابت کند.
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهوری آمریکا سرانجام برای نخستین‌بار در اماکن عمومی از ماسک استفاده کرد. وی هنگام بازدید از بیمارستان نظامی «والتر رید» در خارج واشنگتن به صورتش ماسک زد. ترامپ در این بیمارستان با خبرنگاران گفت‌‌وگو نکرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه‌های گذشته به‌ رغم شیوع کرونا از زدن ماسک خودداری کرده بود. ترامپ همچنین در این مدت مواضع جنجالی پیرامون استفاده از ماسک در محافل عمومی داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا  چندی قبل توئیت تمسخر ماسک زدن جو بایدن و همسرش در مراسم ادای احترام به قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در «روز یادبود» را بازنشر کرد. در این توئیت که از سوی «بریت هیوم» مفسر سیاسی فاکس‌نیوز نوشته شده بود، با انتشار عکسی از ماسک زدن جو بایدن، آمده بود: «عکس بایدن می‌تواند به شما توضیح دهد چرا ترامپ دوست ندارد در ملأ‌عام ماسک بزند». ترامپ همچنین در کمپین انتخاباتی‌اش در تالسا گفت: «من پیشنهاد می‌کنم هر کس هر آنچه می‌خواهد انجام دهد. من احتیاجی به ماسک نمی‌بینم، خودم هم استفاده نمی‌کنم و با آدم‌های زیادی در رفت‌وآمد بوده‌ام. می‌بینید سرحال اینجا هستم». او ماسک را «شمشیری دو‌لبه» عنوان کرده بود. گزارش‌های خبری حاکی است مشاوران ترامپ پس از ابتلای رئیس‌جمهور برزیل به کرونا، از وی خواسته بودند در محل‌های عمومی از ماسک استفاده کند و اجازه دهد از وی عکس گرفته شود. ترامپ در حالی ماسک زد که در روزهای اخیر شیوع کرونا در آمریکا دوباره اوج گرفته و موارد جدید ابتلا به این ویروس به روزانه بیش از ۶۰ هزار مورد رسیده است. هر چند آمریکا بالاترین آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا را دارد، ترامپ از عملکرد دولتش در مبارزه با این ویروس دفاع کرده است. بیش از ۳ میلیون و ۳۱۸ هزار نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده و از میان آنها ۱۳۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 
* ادامه اعتراضات به خشونت پلیس در آمریکا
با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اعتراضات به نقض حقوق بشر و نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده هنوز برخی شهرها صحنه درگیری خشن معترضان با پلیس و نیروهای امنیتی است. معترضان در دیترویت، بزرگ‌ترین شهر ایالت میشیگان در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس به خیابان‌ها آمدند. مردم معترض در بخش غربی این شهر نزدیک محلی که پلیس دیترویت «حکیم لیتلتون» ۱۹ ساله را هدف گلوله قرار داد و فرد دیگری را بازداشت کرد، به راهپیمایی پرداختند.  به گزارش رسانه محلی «دیترویت نیوز»، در این اعتراضات از پلیس این شهر خواسته شد به استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره برای شناسایی مظنونان احتمالی پایان دهد، زیرا به گفته معترضان این روش شهروندان سیاه‌پوست را به اشتباه شناسایی می‌کند. پورتلند در ایالت اورگان هم یکی دیگر از شهرهایی است که همچنان شاهد درگیری‌های خشونت‌بار معترضان با پلیس است. برخی منابع از هدف قرار گرفتن معترضان از سوی پلیس با گلوله‌های پلاستیکی خبر می‌دهند. علاوه بر این 2 ایالت، اعتراضاتی در یوتا و تگزاس نیز شکل گرفته است.  اعتراضات سراسری در آمریکا از ۲۵ ماه مه ‌بعد از قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس به دست افسر سفیدپوست این شهر که راه نفس وی را مسدود کرد، آغاز شد. اعتراضات همچنان در بخش‌هایی از آمریکا ادامه دارد و هر بار با جنایتی دیگر از سوی پلیس آمریکا در بخشی از این کشور شعله‌ور می‌شود.
 
* ادامه انتقاد جمهوری‌خواهان به پارتی‌بازی ترامپ
در حالی که نحوه مواجهه دولت با کرونا و سرکوب معترضان به نقض حقوق بشر در آمریکا طی ماه‌های اخیر به عنوان اصلی‌ترین موارد انتقاد به رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است، صدور فرمان عفو راجر استون، از نزدیکان ترامپ و یکی از محکومان پرونده انتخابات 2016 توسط رئیس‌جمهور، موج جدیدی از انتقادها به وی را در بین سیاستمداران آمریکایی برانگیخت. در تازه‌ترین موارد انتقادات، 2 سناتور جمهوری‌خواه این اقدام  رئیس‌جمهور آمریکا را «اشتباه» و «فساد تاریخی» خواندند. «پت تومی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت پنسیلوانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: لغو مجازات راجر استون یک اشتباه است. «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا نیز این اقدام ترامپ را «فساد تاریخی» نامید.  
 
* پلوسی: باید اختیارات ترامپ را محدود کنیم
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم اقدام رئیس‌جمهوری این کشور در تخفیف مجازات مشاور ارشد کارزار انتخاباتی خود را فسادآور دانست و گفت در انتخابات آبان‌ماه باید این رئیس‌جمهوری را تغییر داد. نانسی پلوسی روز شنبه پس از آنکه دونالد ترامپ به تخفیف مجازات زندان مشاور انتخاباتی خود، راجر استون فرمان داد، در بیانیه‌ای این مطلب را مطرح کرد. وی افزود: تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای تخفیف مجازات مشاور ارشد انتخاباتی خود که می‌توانست به طور مستقیم او را در تخلفات جنایی دخیل کند، اقدامی بشدت فسادآور است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: کنگره اقداماتی را برای جلوگیری از این قبیل رفتارهای اشتباه گستاخانه اتخاذ خواهد کرد. قانونی لازم است تا اطمینان حاصل شود که هیچ رئیس‌جمهوری نتواند مجازات کسی را که سعی در مخفی‌کاری برای محافظت از او در تعقیب جنایی انجام داده است، عفو کند یا کاهش دهد. پلوسی اضافه کرد: 7 جرم سنگین راجر استون شامل جرائمی همچون دروغ به کنگره، رشوه به شاهدان و جرائم عمیق ضد قانون اساسی است. همه کسانی که مرتکب این اقدامات غیرقانونی هستند باید به طور کامل در برابر قانون پاسخگو باشند.
 
* استون هنوز یک مجرم محکوم است
رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هم  با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن‌پست از اقدام دفترش در تعقیب قضایی راجر استون، مشاور و دستیار دیرینه دونالد ترامپ حمایت و دفاع کرد. مولر نوشت: راجر استون هنوز یک مجرم محکوم است و عفو و بخشش ترامپ موجب تبرئه وی نخواهد شد. کنگره نیز تحقیقاتی کرده و به‌دنبال اطلاعاتی از راجر استون بود. یک هیأت منصفه بعدا به این نتیجه رسید که راجر استون به اعضای کنگره دروغ گفته است. وی درباره بسیاری از مسائل مربوط به کارزار انتخاباتی ترامپ دروغ گفته است. وی افزود: هیأت منصفه در نهایت به این جمع‌بندی رسید که استون قصد ممانعت در روند تحقیقات کنگره را دارد. به ‌خاطر بخشش و عفو ترامپ، او به زندان نخواهد رفت ولی همچنان یک مجرم محکوم است. وی خاطرنشان کرد: این تصمیم و بسیاری از اقدامات مفسده‌آور دیگر ترامپ، انتخاب اضطراری یک رئیس‌جمهوری در نوامبر را نشان می‌دهد که به قانون اساسی، حاکمیت قانون و خواسته مردم آمریکا احترام بگذارد. تعداد زیادی از اعضای کنگره و بسیاری از فعالان سیاسی در فضای مجازی توئیتر نسبت به این تصمیم ترامپ انتقاد کرده‌ و گفته‌اند در حالی ‌که تعداد زیادی از مجرمان با جرائم سبک‌تر آن هم در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا در زندان به سر می‌برند، این اقدام ترامپ یک تبعیض دیگر و برای منافع شخصی قلمداد می‌شود.
 

Page Generated in 0/0083 sec