printlogo


کد خبر: 221746تاریخ: 1399/4/23 00:00
دور دنیا

ایستگاه جدید دوره‌گردی مکنزی
ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) در ادامه سفر به چند کشور منطقه به اردن رفت و با عبدالله دوم، شاه این کشور دیدار و درباره توسعه همکاری‌های نظامی گفت‌وگو کرد. پیش از این نیز ژنرال مکنزی روز چهارشنبه هفته گذشته با سفر به لبنان با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه همکاری‌های نظامی رایزنی کرده بود. مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) به عنوان متحد نیروهای آمریکایی در سوریه نیز روز جمعه از ورود ژنرال «کنت مکنزی» به شمال شرق سوریه خبر داده بود. 
***
قتل 2 افسر پلیس آمریکا در تگزاس
در حادثه تیراندازی در شهر مک آلن واقع در جنوب تگزاس، دست‌کم 2 افسر پلیس هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. جیم دارلینگ، شهردار مک آلن در بیانیه‌ای که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، درباره حادثه تیراندازی در این شهر گفت: با قلبی آکنده از درد، این خبر وحشتناک را با شما به اشتراک می‌گذارم که امروز، ما 2 تن از افسران پلیس شجاع مک آلن را از دست دادیم. عمیق‌ترین تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های افسر پلیس ادلمیرو گرزا و اسماعیل چاوز ابراز می‌کنم. طبق این گزارش، ۲ افسر پلیس مذکور، شنبه‌شب حین مأموریت به دست یک فرد مسلح کشته شدند و عامل مسلح این حمله بعد از کشتن 2 افسر پلیس با گلوله خودکشی کرد. 
***
رایزنی مشاور امنیت ملی آمریکا درباره چین
مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است طی یک سفر 3 روزه با همتایان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی خود دیدار و درباره چین گفت‌وگو کند. رابرت برایان، مشاور امنیت ملی ترامپ قرار است روز دوشنبه به پاریس سفر کند تا با مقامات اروپایی درباره چین و سایر مسائل سیاست خارجی دیدار کند. بر اساس این گزارش، برایان در این سفر 3 روزه با همتایان خود از انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. این دیدارها متمرکز بر رقابت غرب با چین در حوزه‌های مختلف از جمله G5 و زنجیره‌های تامین به همراه سایر موضوعات چندجانبه همانند وضعیت نیروهای آمریکایی در آلمان و افغانستان خواهد بود. 
***
افزایش چشمگیر خشونت خانگی در آلمان
مقامات محلی آلمان از افزایش خشونت‌های خانگی در بسیاری از ایالات آلمان در دوران شیوع کرونا خبر داده و پیش‌بینی کرده‌اند تعداد گزارش‌ها در این باره افزایش خواهد یافت. بر اساس نتایج یک نظرسنجی خبرگزاری آلمان از بین وزرا و مقامات مربوط در ایالت‌های آلمان، از آغاز بحران کرونا در برخی ایالات این کشور موارد خشونت خانگی بیشتری ثبت شده است. نخستین آمارها وضعیت ناهمگونی از تصویر کلی‌ای که در این باره در آلمان وجود دارد را ترسیم می‌کند. به گفته نهادهای رسمی، این به این دلیل است که بسیاری افراد در دوران محدودیت‌های ارتباطی و خروج برای جلوگیری از شیوع کرونا، هنوز خشونت‌ها را گزارش نداده‌اند. بر اساس اعلام وزارت امور خانواده دولت فدرال آلمان، تصویر کلی‌ای مطمئن در این باره ماه نوامبر مشخص خواهد شد. 
***
کره‌شمالی: بریتانیا بازیچه دست آمریکاست
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به بریتانیا هشدار داد ممکن است این کشور بهای تحریک پیونگ یانگ را بپردازد. روز جمعه وزارت خزانه‌داری بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه کره‌شمالی منتشر کرد که به موجب آن دارایی‌های مالی لیست بلندی از افراد بریتانیایی مرتبط با دولت کره‌شمالی را بلوکه کرد. دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد اقداماتی را علیه ۲ سازمانی که به ادعای آنها در کشتار و شکنجه افراد در کمپ‌های کار کره‌شمالی نقش داشتند، اجرا خواهد کرد. رسانه رسمی کره‌شمالی در واکنش به این خبر اعلام کرد بریتانیا، به عنوان عروسک خیمه شب‌بازی آمریکا، باعث تحریک پیونگ‌یانگ شده است. در خبر این رسانه آمده است: ما بشدت گستاخی بریتانیا مبنی بر اعمال تحریم‌ها بر مؤسسات مسؤول امنیت کشورمان را محکوم کرده و آن را به عنوان دخالت جدی در امور داخلی خود می‌دانیم. 
***
اصلاح قانون اساسی سودان
مقامات سودان بندهایی از ماده ۸ قانون اساسی این کشور برای اجرا در دوره انتقالی را تصویب کردند که بر اساس آن برخی قوانین که موجب خدشه‌دار شدن عزت و کرامت زنان می‌شود، لغو شده است. خبرگزاری رسمی سودان به نقل از بیانیه وزارت دادگستری این کشور اعلام کرد قوانین جدید، قانون اصلاحی سازمان حقوقی و سیستم دادگستری برای سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شود.  
***
برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری لهستان
رأی دهندگان لهستانی دیروز برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.
 در دور اول انتخابات، آندژی دودا، رئیس‌جمهور فعلی لهستان 5/43 درصد و رافاو تراسکووسکی نیز 4/30 درصد آرا را تصاحب کرده بودند. نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ آندژی دودا، رئیس‌جمهوری کنونی لهستان و رافاو تراسکووسکی، شهردار ورشو حکایت دارد. نتیجه رأی‌گیری دیروز برای آینده دولت محافظه‌کار و ملی‌گرای این کشور تعیین‌کننده خواهد بود.

Page Generated in 0/0085 sec