printlogo


کد خبر: 221778تاریخ: 1399/4/24 00:00
وقتی اظهارنظرهای متناقض درباره سرنوشت نمایشگاه کتاب خسته‌کننده می‌شود
سریال سردرگمی نمایشگاه

گروه فرهنگ و هنر: اظهار‌نظرهای جدید و متناقض مسؤولان نمایشگاه کتاب و وزارت ارشاد درباره سرنوشت نمایشگاه کتاب 99 به ابهامات و سردرگرمی‌های فعالان حوزه نشر اضافه کرد.
به گزارش «وطن امروز»، طبق برنامه هر ساله و پیش‌بینی  شده، سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار بود اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در مصلای تهران برگزار شود اما ویروس کرونا به عنوان میهمان ناخوانده این روزهای کشور جلوی برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی- هنری کشور را گرفت. در این میان برخی‌ها طی چند ماه گذشته پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی را مطرح کرده‌اند که این موضوع با توجه به صرفه‌جویی در هزینه برپایی فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد معقولی محسوب می‌شود.
اوایل اردیبهشت‌ماه امسال بود که برخی رسانه‌های رسمی کشور خبری را با عنوان «عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99» منتشر کردند. ایوب دهقانکار، دبیر شورای سیاست‌گذاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در واکنش به این موضوع به «وطن امروز» گفته بود: تاکنون تصمیمی برای عدم برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 اتخاذ نشده است و  قرار بر این شد تا یک هفته آینده در این باره تصمیم‌گیری شود.
اما این اتفاق پس از گذشت یک هفته رخ نداد و  تا امروز مسؤولان برپایی نمایشگاه کتاب تهران وعده برپایی جلسه‌ای با حضور همه اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران و با حضور مسؤولان ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعیین سرنوشت نمایشگاه داده‌اند، وعده‌ای که طی3-2 ماه اخیر هنوز محقق نشده است. 2 روز پیش ایوب دهقانکار در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری هم پاسخ روشن و شفافی نداد و گفت: «تلاش داریم نمایشگاه مجازی برپا شود و از تجربیات تیم فنی برای شکل‌گیری این رویداد مجازی بهره برده‌ایم. در سال ۹۹ حتما یک نمایشگاه مجازی خواهیم داشت اما این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود».
اما باید گفت دهقانکار با این اظهارنظر پیش‌بینی درباره برپایی نمایشگاه کتاب را پیچیده‌تر از قبل کرد، زیرا مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی پس از مدت‌ها بلاتکلیفی وضعیت نمایشگاه در این باره اظهار‌نظر کرده که هیچ سخنی از شرایط برپایی نمایشگاه در ایام سخت کرونایی و همچنین تاریخ‌های پیشنهادی به میان نیاورده است.
نکته قابل تأمل ماجرا اینجاست که با شرایط سخت کرونایی کشور و آغاز پیک جدیدی از این بیماری، تا حدودی تکلیف بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی کشور روشن است و طبق اعلام‌نظر رسمی مسؤولان وزارت بهداشت و درمان، حداقل تا پایان سال ویروس کرونا میهمان مردم کشور خواهد بود که با این اوصاف برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال 99 تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسد.
به هر حال اظهار‌نظر جدید محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره همه معادلات برپایی نمایشگاه کتاب را برهم زد. جوادی به تسنیم گفته است: «چیزی به عنوان نمایشگاه کتاب تهران که شامل همه بخش‌ها باشد و ناشران دور هم جمع شوند و مخاطبان از آن بازدید داشته باشند، برگزار نخواهد شد؛ برنامه‌های دیگری به عنوان جایگزین تدارک دیده خواهد شد که بزودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد». اما این اظهار‌‌نظر معاون فرهنگی ارشاد با واکنش اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب مواجه شد. حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب، یکی از اعضای شورا پیرامون آخرین جلسه به فارس ‌گفت: همه اعضا قائل به برگزاری نمایشگاه کتاب هستند اما ستاد کرونا اجازه برگزاری نداد. شورا به اتفاق برگزاری مجازی نمایشگاه را منتفی دانسته و معتقد به برپایی نمایشگاه بود تا بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه برگزار شود اما تصمیم‌گیرنده نهایی ستاد کرونا بود. هر چند روز گذشته شنیدیم نمایشگاهی برگزار نمی‌شود!»
 دهقانکار هم در جدیدترین مصاحبه‌اش گفته است: «شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کند اگر نمایشگاه کتاب برگزار شود، مانند سابق نخواهد بود. در واقع نمایشگاه کتابی مانند ادوار گذشته برگزار نمی‌شود و خبری از دورهمی و اتفاق‌هایی با موضوع کتاب نیست. در عین حال شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب در جلسه آتی خود نسبت به برگزاری یا لغو نمایشگاه کتاب تصمیم‌‌گیری خواهد کرد».
در نتیجه باید منتظر روزهای آتی ماند تا ببینیم موضع نهایی و رسمی وزارت ارشاد درباره نمایشگاه کتاب 99 چه خواهد بود.

Page Generated in 0/0053 sec