printlogo


کد خبر: 221789تاریخ: 1399/4/24 00:00
دور دنیا

بی‌توجهی سفیر عربستان سعودی به سعد‌الحریری
روزنامه «الاخبار» به نقل از کسانی که با ولید البخاری، سفیر عربستان سعودی در لبنان دیدار داشته‌اند، نوشت وی از سعد ‌حریری و سمیر جعجع ناراضی است. در ادامه این گزارش آمده، به‌رغم اینکه البخاری اخیرا حجم دیدارهای خود در منطقه الیرزه بیروت را که سفارت عربستان در آنجا قرار دارد بیشتر و با تعدادی از شخصیت‌های دینی و سیاسی دیدار کرده، حاضر به دیدار با الحریری و جعجع نشده و ناراحتی خود را از این 2 شخص را ابراز کرده است. ولید البخاری گفته الحریری و جعجع حرفی جز اظهارات علیه یکدیگر نمی‌زنند و سیاست ریاض در قبال لبنان محدود به این 2 نفر نمی‌شود. در همین زمینه، البخاری هفته گذشته در ضیافت شامی که سمیر جعجع برای سفرای برخی کشورها ترتیب داده بود، حاضر نشد. سمیر جعجع و سعد‌الحریری از اعضای شناخته‌شده جریان ۱۴ مارس نزدیک به عربستان سعودی و غرب به شمار می‌روند.
***
چین ۲ سناتور آمریکایی را تحریم کرد
چین دیروز شماری از مقامات آمریکایی از جمله تد کروز و مارکو روبیو، 2 سناتور معروف حزب جمهوری‌خواه را تحریم کرد. این اقدام پکن پاسخی است به تحریم‌هایی که آمریکا اخیرا به اتهام نقض حقوق بشر اقلیت اویغور، علیه شماری از مقامات چین اعمال کرده است. علاوه بر اشخاصی که پیش‌تر از آنها نام برده شد، کریس اسمیت نماینده ویژه آمریکا، سم براون بک، مقام مسؤول در امور مربوط به آزادی‌های مذهبی و از اعضای کمیته اجرایی کنگره آمریکا در مسائل مربوط به چین نیز مشمول تحریم‌های پکن شدند.
***
نامه محمود عباس به بشار اسد
زیاد ابو عمرو، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نامه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تحویل داد که محتوای این نامه درباره مسأله فلسطین است. در همین راستا، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در مقر وزارت خارجه این کشور با زیاد ابوعمرو، معاون نخست‌وزیر فلسطین دیدار کرد. ابو عمرو در جریان این دیدار بر گسترش روابط دوجانبه و هماهنگی بی‌وقفه میان رهبران فلسطینی و سوری و تقویت آن در تمام زمینه‌ها تاکید کرد. وی همچنین بر مخالفت رهبری فلسطین و در رأس آن محمود عباس و نیز ملت فلسطین با طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» و طرح‌ الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی تاکید کرد.
***
آزادی 4199 زندانی طالبان
دولت افغانستان اعلام کرد در راستای روند تبادل زندانیان، 4199 زندانی طالبان از زندان‌های این کشور آزاد شده‌اند. طالبان همزمان با اعلام دولت افغانستان مبنی بر عدم آزادی 500 زندانی این گروه تأکید کرد تمام زندانیان این گروه باید بر اساس لیست ارائه‌شده در توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا آزاد شوند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در حساب توئیتری خود ضمن اعلام آزادی 10 زندانی دیگر دولت افغانستان در قندهار نوشت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که آزادی زندانیان طالبان باید بر اساس لیست ارائه‌شده در دوحه صورت بگیرد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این دولت افغانستان اعلام کرده بود 500 زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب این افراد به قتل و موضوعات اخلاقی آزاد نخواهد کرد و به جای آن طالبان باید لیست جدیدی ارائه دهد.
***
حماس به دنبال 3 نفوذی
پس از آنکه یک آزاده فلسطینی به دست افراد مسلح ترور شد، وزارت امور داخلی غزه با انتشار تصاویر و اسامی متهمان این حادثه، خواستار همکاری مردم برای دستگیری آنها شد. افراد مسلح ناشناس یکشنبه‌شب آزاده فلسطینی جبر القیق را در رفح واقع در جنوب نوار غزه به ضرب گلوله ترور کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، این افراد مسلح ناشناس که سوار بر موتوسیکلت بودند چندین گلوله به سمت القیق شلیک کردند. جبر القیق از اعضای ارشد جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بود که 15 سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند. ایاد البزم، سخنگوی وزارت امور داخلی و امنیت غزه از تحقیق فوری درباره این حادثه خبر داد. وزارت امور داخلی و امنیت غزه همچنین تصاویر و اسامی افراد متهم در این ترور را منتشر کرد و از مردم خواست هرگونه اخبار درباره این افراد را اطلاع دهند. 
***
کمبود تجهیزات تشخیص کرونا در سرزمین‌های اشغالی
همزمان با افزایش تصاعدی شمار مبتلایان به ویروس «کووید-۱۹» در فلسطین اشغالی و رسیدن آن به رکوردهای روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر، نظام درمانی رژیم صهیونیستی نیز با کمبود تجهیزات تشخیصی ابتلا به این بیماری مواجه شده است. به نوشته روزنامه هاآرتص، وزارت بهداشت اسرائیل می‌گوید با کمبود تجهیزات لازم جهت انجام آزمایش ابتلا به ویروس کرونا مواجه است و برای رفع آن، فرآیند خرید بدون مناقصه کیت‌های تشخیصی به ارزش ۱۷ میلیون دلار از ۳ شرکت تأمین‌کننده را کلید‌زده است. 
***
نشست گروه‌های فلسطینی در لبنان
در آخرین تحولات سیاسی در فلسطین، منابع خبری در لبنان از برگزاری نشستی در سفارت فلسطین در بیروت با حضور گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس خبر دادند. به نوشته وبگاه النشره، خبرهای خوبی از نزدیکی میان فتح و حماس و دیدارهای دو‌جانبه در اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان به گوش می‌رسد تا ضمن بر طرف کردن اوضاع وخیم ساکنان این اردوگاه‌ها، برای مقابله با طرح اشغال کرانه باختری نیز به یک طرح واحد برسند. از این رو قرار است امروز سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و سفارت فلسطین در لبنان نشستی با حضور نمایندگان گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس و با سخنرانی محمود عباس و تعدادی از رهبران دیگر کشورهای جهان از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کنند و برخی منابع از احتمال سخنرانی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در این نشست نیز خبر می‌دهند. 

Page Generated in 0/0170 sec