printlogo


کد خبر: 221800تاریخ: 1399/4/24 00:00
انفجار در ناوشکن آمریکایی «یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد» در بندر «سن‌دیگو» کالیفرنیا
آب بریز
واکنش مطایبه‌آمیز سخنگوی وزارت خارجه: ناوهای آمریکایی چه زود آتش می‌گیرند یوزپلنگان آمریکایی مسؤولیت آن را برعهده نگرفتند؟

گروه بین‌الملل: رویکرد آمریکایی‌ها پنهان کردن هر مدل رسوایی است. خواه این حادثه مربوط به تلفات عین‌الاسد باشد یا سقوط هواپیمای جاسوسی در افغانستان یا پشت پرده انفجار ناو یواس‌اس بونهایم ریچارد. آنچه مشخص است پنهان‌‌کاری مقامات ایالات متحده ارتباط مستقیمی با حفظ اعتبار بین‌المللی آنها دارد و آمریکایی‌ها از ترس شکسته شدن هیمنه نظامی و امنیت‌شان، در قبال هر حادثه بزرگی پنهان‌کاری بزرگ‌تری کرده‌اند. در حالی که پس از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد و تبدیل آن به زباله‌دان تجهیزات نظامی، ترامپ مدعی شد این حمله تلفاتی در پی نداشته اما ۲ ماه بعد رئیس‌جمهور آمریکا به 100 نفر از نظامیان آمریکایی که بر اثر حمله موشکی ایران دچار ضربه مغزی شده ‌بودند مدال شجاعت داد. همچنین در جریان سقوط هواپیمای بمباردیر آمریکایی در افغانستان به رغم اینکه شاهدان عینی از وجود 19 جسد در اطراف لاشه هواپیما خبر دادند و رسانه‌های رسمی حضور افسران امنیتی سیا در این هواپیما را تایید کرده بودند اما آمریکایی‌ها اعلام کردند این سقوط منجر به کشته ‌شدن چند سرباز صفر شده است. حال با انفجار ناوشکن عملیاتی آمریکا که نقش مهمی در اسکادران ناوگروه اقیانوسیه داشت و سکوت معنادار مقامات نظامی این کشور، به نظر می‌رسد باز هم سناریوی اتخاذ موضع مبهم، بهترین گزینه برای آمریکایی‌ها خواهد بود.  
 
* شرح ماجرا
به گزارش «وطن امروز»، بامداد دیروز در پی انفجار در ناوشکن یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد در بندر سن‌‌دیگوی کالیفرنیا [جنوب غربی ایالات متحده] آتش‌سوزی گسترده‌ای در این شناور نظامی رخ داد. این کشتی متعلق به ناوگان دریایی اقیانوسیه آمریکاست. رسانه‌ها در دقایق ابتدایی این حادثه از وقوع آتش‌سوزی در عرشه این کشتی جنگی خبر دادند که با گذشت زمان مشخص شد آتش‌سوزی عرشه ناشی از وقوع چندین انفجار در این کشتی بوده است. آتش‌نشانان و گروه‌های امدادی با حضور در عرشه این کشتی جنگی ملوانان و خدمه را نجات دادند. تاکنون شمار مجروحان این حادثه ۵۷ نفر گزارش شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد در جریان این حادثه یک نفر دچار خفگی ناشی از دود آتش شده است اما باقی مجروحان که ملوانان کشتی بودند با انتقال به بیمارستان شرایط باثباتی دارند. هنوز علت آتش‌‌سوزی مشخص نشده است و تحقیقات در این زمینه همزمان با تلاش برای خاموش کردن آتش ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری‌ها، به دلیل گذشتن ۲۳ سال از عمر این کشتی، آتش می‌تواند بسیار مخرب عمل کند، بویژه اگر به موتورخانه و سایر فضاهای تنگ که در آنها ماشین‌آلات قرار دارند، نفوذ کند. با توجه به حضور نیروهای امنیتی در محل حادثه، خبرنگاران امکان دسترسی به اطلاعات دقیق درباره این حادثه را ندارند. 
 
* اهمیت ماجرا چیست؟
سکوت معنادار پنتاگون در رابطه با ارائه توضیحات پیرامون این حادثه نشان از اهمیت بالای این حادثه در معادلات نظامی آمریکا دارد. در حالی که گزارش‌های منتشر شده از رسانه‌های آمریکایی از جمله «سی‌ان‌ان» و «فاکس‌نیوز» حاکی از وقوع انفجار و سپس آتش‌سوزی در این ناو آمریکایی است، بی‌بی‌سی در نخستین خبر خود گزارش داد همزمان با آتش‌سوزی، صدای انفجار هم از عرشه این ناو به گوش رسیده است. در آخرین بیانیه نیروی دریایی ارتش آمریکا آمده است هنوز منشأ این آتش‌سوزی مشخص نیست. رئیس اداره آتش‌نشانی سن‌دیگو، هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته است با توجه به اینکه حدود یک میلیون گالن سوخت و مقادیر قابل توجهی مهمات در آن وجود داشته است، احتمال می‌رود این کشتی روزها در آتش بسوزد و حتی غرق شود. طبق اعلام اداره آتش‌نشانی و امداد سن‌دیگو در زمان حادثه حدود ۲۰۰ ملوان و افسر روی این کشتی ۲۵۷ متری حضور داشتند. برخی منابع اعلام کردند با توجه به صدای انفجارهای شدید ممکن است منبع آتش زیر خط آب باشد، این اطلاعات هنوز تایید نشده است. این گمانه‌ها به معنای وجود یک منشأ خارجی برای این انفجار است. یکی از ماموریت‌های این ناو در حالی که تهدیدات آمریکا علیه چین به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است، حضور در مناطق اطراف چین بود. 
از آنجا که در راهبرد دفاع ملی آمریکا، از چین به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی واشنگتن یاد شده است و با توجه به تنش‌های چند سال اخیر بین ۲ کشور و تمرکز ایالات متحده بر منطقه آسیا و اقیانوسیه، این اتفاق از اهمیت بالایی برخوردار است. پنتاگون از سال 2016 تاکنون در قالب استراتژی نگاه به شرق 60 درصد توان دریایی خود را در اقیانوسیه مستقر کرده است. اهمیت اجرای این طرح به حدی است که لئون پانه‌تا، وزیر وقت دفاع آمریکا در دولت اوباما در کنفرانس امنیتی سنگاپور تصریح کرد مشکلات بودجه آمریکا و کاهش هزینه‌ها مانعی بر سر راه تغییرات در رویکرد پنتاگون نخواهد بود. ماه قبل همزمان با افزایش تنش‌های فزاینده بین چین و آمریکا برای نخستین‌بار در ۳ سال گذشته، چندین ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام به گشت‌زنی پرداختند. هفته گذشته نیز ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین تحرکات نظامی آمریکا در منطقه از جمله اعزام ۲ ناو هواپیمابر به دریای جنوبی چین را محکوم و این حرکت را مصداق «قدرت‌نمایی تحریک‌آمیز» توصیف کرد.
 
* سکوت مشکوک مقامات آمریکایی
در حالی که ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس بونهایم ریچارد در لنگرگاه پایگاه دریایی سن دیگو در وضعیت غیرعملیاتی بوده، وقوع انفجار شدید در این شناور غول‌پیکر ابهامات زیادی را به وجود آورده است. کاربران آمریکایی فعال در شبکه‌های اجتماعی ساعاتی پس از انتشار نخستین عکس‌ها و فیلم‌ها از انفجار و سپس آتش‌سوزی در این شناور نظامی با اشتراک‌گذاری تصاویر متعدد، نسبت به سکوت مقامات نظامی آمریکا درباره این رخداد اظهار تعجب کردند. تنها واکنش رسمی نیروی نظامی ایالات متحده چندین ساعت پس از حادثه مربوط به توئیتر ارتش آمریکا بود که با انتشار خبری کوتاه از مجروح شدن 18 ملوان بر اثر انفجار و آتش‌سوزی خبر داد. 6 ماه قبل نیز سقوط یک فروند هواپیمای  «بمباردیر ‌ای - 11» در افغانستان وابسته به نیروی هوایی آمریکا علاوه بر اینکه با واکنش انفعالی پنتاگون و کاخ سفید مواجه شد، منجر به تشدید گمانه‌زنی‌ها پیرامون امکان هدف قرار گرفته شدن آن از سوی طالبان شد. نکته قابل توجه درباره این 2 حادثه سکوت معنادار نهادهای مسؤول  در این رابطه  است و عملا منجر به تقویت این گمانه خواهد شد که این انفجارها اتفاقی نیست. آنچه مسلم است این رخدادها  می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به چالشی جدید برای دونالد ترامپ که هنوز درگیر عواقب سوءمدیریت خود در شیوع کرونا در این کشور است، مبدل شود و شاید سکوت کاخ سفید نیز معطوف به ملاحظات مربوط به انتخابات است. 
 
* اهمیت ناوشکن ریچارد
سفارش ساخت این ناو‌شکن 11 دسامبر 1992 به کشتی‌سازی اینگالس داده شد و 15 آگوست 1998 تکمیل شد. این کشتی 257 متری با  نزدیک به ۱۰۰۰ نفر خدمه یک کشتی تهاجمی از نوع کلاس واسپ است. مأموریت اصلی این شناور جابه‌جایی عناصر نیروی زمینی- دریایی، قایق‌های کوچک، وسایل نقلیه دوزیست نظامی، حمل هواپیماهای سبک و استقرار هلی‌کوپترهای نیروی دریایی ارتش ایالات‌متحده است. این ناو توانایی حمل ۲۰ فروند جنگنده پیشرفته اف ۳۵ را هم دارد. این کشتی تا قبل از انفجار بامداد دیروز یک شناور فعال و پرچمدار گروه سوم ضربتی ناوگان آسیا- اقیانوسیه ایالات‌متحده بود.   ناوشکن بونهایم ریچارد تاکنون در چندین عملیات نظامی از جمله جنگ عراق در سال 2003 شرکت داشته است اما عمده فعالیت آن مربوط به دیده‌بانی اقیانوس آرام جنوبی و منطقه اقیانوسیه بود. از سال 2005 تاکنون منطقه ماموریت این ناوشکن در مناطق 5 و7 در آسیای جنوب شرقی، دریای چین جنوبی و اقیانوسیه  تعریف شده است.
 
* اهمیت جغرافیایی منطقه سن‌دیگو
ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا سال 1907 با همکاری اسکادران آسیایی و اسکادران اقیانوس آرام ایجاد شد. این ناوگان در جنوب غرب آمریکا با عنوان ناوگان اقیانوسیه اسکان داده شده است.  بر این اساس ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های سنگین، در بندر سن‌پدرو لس آنجلس و کشتی‌های سبک، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها در سن‌دیگو  مستقر شدند. دفتر مرکزی ناوگان در ایستگاه نیروی دریایی پرل هاربر هاوایی است. پایگاه سن دیگو، دومین پایگاه بزرگ کشتی‌های نظامی نیروی دریایی آمریکاست که در شهر سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این پایگاه، پایگاه اصلی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکاست که در آن بیش از ۵۰ کشتی نظامی وجود دارد. این پایگاه دارای ۱۳ اسکله از مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع خاکی و حدود یک و نیم کیلومتر آبی تشکیل شده است. پایگاه شهر ساحلی سن دیگو که از سال ۱۹۲۲ تاکنون فعال است، بیش از ۲۴ هزار نیروی نظامی و ۱۰ هزار غیرنظامی جمعیت دارد.  وقوع انفجار در ناوشکن بونهایم ریچارد و تلاقی نام آن با پرل هاربر، اذهان آمریکایی‌ها را به حمله نابود‌کننده ژاپن به بندر پرل هاربر در 1941 سوق داده است؛ حمله‌ای که در آن  ناو جنگی آمریکایی از کار افتاد و علاوه بر نابودی 150 هواپیمای جنگی مستقر در این پایگاه بیش از 2400 نفر از سربازان مستقر در این بندرگاه را به کام مرگ کشاند.
 
******
سخنگوی وزارت امور خارجه سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین را یک نقشه راه خواند که باید چکش‌کاری شود و تصریح کرد: این سند هنوز در حال مذاکره است و تعهدی هم در آن نیست و بعد از نهایی شدن در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد. سیدعباس موسوی ادامه داد: قطعا سند اگر نهایی شود در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد، این جوسازی‌ها فقط برای مختل کردن این سند و همکاری راهبردی 2 کشور است و هیچ دلیل دیگری ندارد و هرگونه پرداختن اضافی به این موضوع به دشمنان ملت ایران و آنهایی که خواستار رابطه خوب ایران با دنیا نیستند، کمک می‌کند. وی افزود: اینها یک چارچوب‌هایی است که باید انجام شود؛ این سند طرفینی دارد. حتما با تایید طرف چینی و بعد از نهایی شدن اعلام می‌شود. این فعلا پیشنهادات طرف ما بوده و بعد از نهایی شدن، قطعا افکار عمومی در جریان این سند و حتی سندهای دیگری که لازم باشد قرار خواهند گرفت. موسوی درباره آتش‌سوزی در عرشه ناو آمریکایی در سن‌دیگو نیز گفت: آتش‌سوزی ناو خیلی به ما ارتباطی پیدا نمی‌‌کند. جالب است ناوهای آمریکایی چه زود آتش می‌گیرند. اخبار را پیگیری کنید که یوزپلنگان آمریکایی مسؤولیت آن را برعهده نگرفتند؟!

Page Generated in 0/0060 sec