printlogo


کد خبر: 221804تاریخ: 1399/4/24 00:00
بعد از چند هفته بحث و گفت‌وگو درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونایی تنها 3 روز پیش از برگزاری، کنکور ارشد و دکترا به تعویق افتاد
افزایش شعب آزمون برای حفظ سلامتی کنکوری‌ها
آزمون دکترا پنجشنبه 9 مرداد، کارشناسی ارشد پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مرداد و آزمون سراسری بر اساس همان تاریخ گذشته برگزار می‌شود

نازنین اکبرنیا*: هر سال نزدیک شدن به روزهای برگزاری کنکور، حال و هوای خاصی در جامعه ایجاد می‌کند و خانواده‌های زیادی را به تکاپو وا‌می‌دارد. امسال اما برگزاری آزمون‌های سراسری رنگ و بوی کرونایی گرفته و چالش‌های جدیدی هم برای داوطلبان و خانواده‌های‌شان و هم برای مسؤولان برگزار‌کننده ایجاد کرده است. در روزهایی که شیوع کرونا در کشور به اوج خود رسیده و هر روز هم بر آمار مبتلایان افزوده می‌شود، برگزاری کنکور برنامه‌ای غیرمنطقی به نظر می‌رسید و دست آخر بعد از چند هفته بحث و بررسی، آزمون مقاطع ارشد و دکترا به تعویق افتاد؛ موضوعی که وزیر بهداشت هم روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا آن را مطرح کرد.

وزیر بهداشت روز شنبه در لایو اینستاگرام خطاب به مردمی که نگران حال فرزندان کنکوری خود بودند، گفته بود: «بزرگ‌ترین آرزوی من، حفظ سلامت فرزندان این سرزمین است و یکی از نگرانی‌هایی که به من منتقل شده بود، احتمال آلودگی فرزندان ما در شرایط برگزاری کنکورهاست». با این حال روز یکشنبه بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری آزمون سراسری ارشد و دکترا در موعد مقرر خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد؛ خبری که اعتراض‌های زیادی به همراه داشت و باعث سردرگمی و نگرانی‌های بیشتر داوطلبان شد. 
«وطن امروز» در گفت‌وگویی که با تعدادی از داوطلبان داشت، بخش‌هایی از این نگرانی‌ها مطرح شد. «ریحانه غلامی» که داوطلب رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد است در این باره می‌گوید: «بلاتکلیفی درباره زمان برگزاری کنکور از یک طرف و چگونگی برگزاری آن در روزهای کرونایی از طرف دیگر استرس‌های زیادی به وجود آورده است. واقعا نمی‌دانم وقتی مسؤولان می‌گویند قرار است آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود یعنی چه! چطور می‌شود چندصد نفر را 4-3 ساعت در حوزه امتحانی کنار هم جمع کنیم و انتظار داشته باشیم کسی هم به کرونا مبتلا نشود!»
«رضا زهدی» یکی دیگر از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد است. او هر روز در کتابخانه‌ای مطالعه می‌کرد که حالا به دلیل افزایش شیوع کرونا تعطیل شده است. وی می‌گوید: سازمان‌سنجش در 24 بند تمهیدات بهداشتی برای آزمون‌های سراسری در نظر گرفته؛ اگر این تمهیدات واقعا قابلیت اجرایی و تأثیر داشت می‌توانست بخشی از آن در سایر محیط‌های آموزشی و حتی کتابخانه‌ها اجرا شود تا شاهد تعطیلی این مراکز نباشیم! با این حال به نظر من با همه این تفاسیر و حتی تعویق 2 هفته‌ای در برگزاری آزمون، تغییری در شرایط به وجود نخواهد آمد. بهتر این بود که تا مناسب شدن وضعیت شیوع کرونا در کشور برگزاری آزمون‌های سراسری به تعویق بیفتد.
این نگرانی‌ها با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون‌های سراسری بیشتر شده بود و داوطلبان و خانواده‌های آنها تلاش می‌کردند صحبت‌های‌شان را از هر طریق ممکن به گوش مسؤولان برسانند؛ موضوعی که مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت هم در گفت‌وگوی زنده در اینستاگرام به آن اشاره کرد و گفت: از داوطلبان درخواست می‌کنیم استرس و نگرانی نداشته باشند؛ درک می‌کنیم که این پروسه طولانی شده و برای داوطلبان و خانواده‌های‌شان نگرانی‌هایی ایجاد کرده اما در این میان عده‌ای با فعالیت در فضای مجازی باعث تشدید نگرانی‌ها شده‌اند. 
علیرضا وهاب‌زاده با بیان اینکه قطعا وزیر بهداشت در جریان همه مشکلات است و با ارزیابی همه جوانب تصمیم نهایی گرفته شده، اظهارکرد: نتیجه جلسه تصمیم‌گیری درباره برگزاری کنکور مورد تأیید همه مسؤولان ذی‌ربط بوده و سلامت داوطلبان به عنوان اولویت اصلی در این تصمیم مد‌‌‌نظر قرار گرفته است.
مسأله برگزاری کنکور در میان مسؤولان هم مخالفان زیادی دارد و اعتراض در این باره به فضای مجازی هم کشیده شده است. تا آنجا که احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیت‌های مختلف اعتراض خود را اینگونه اعلام کرد: «در جلسه وزیر بهداشت و برخی مسؤولان آزمون‌های سراسری، وی معتقد به تعویق 2 هفته‌ای کنکور دکترا و ارشد برای جواب دادن پروتکل‌های سختگیرانه فعلی به منظور پایین آمدن آمار مبتلایان بود اما برخی اصرار به برگزاری آزمون به هر قیمتی دارند. در صورت اصرار، قطعا مسؤولیت کار با خودشان است!»
نادری در توئیت دیگری به برگزاری آزمون‌های آموزشیاران نهضت و نمونه دولتی هم انتقاد کرده و گفته است: این آزمون‌ها در برخی مناطق بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، درحالی که مسؤولان آموزش‌ و ‌پرورش وعده رعایت داده بودند اما مستندات ما نشان می‌دهد که خلاف ضوابط ستاد کرونا اقدام شده است. چنین اتفاقاتی نگرانی مردم را تشدید می‌کند. 
او حتی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، درخواست کرد نسبت به تعویق همه آزمون‌ها و کنکورهای سراسری اقدام و در زمان برگزاری آنها در موعد مشخص تجدیدنظر شود.
نامه‌ای که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»، آن را نظر شخصی نادری دانست و گفت: آقای نادری خودشان نامه زدند و نظر شخصی‌شان را عنوان کردند؛ البته اعضای کمیسیون هم مخالفتی با نظر ایشان نداشتند.
احمدحسین فلاحی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات جمع‌بندی کمیسیون این شد که درباره تعویق و برگزار نشدن کنکور تصمیمی نگرفته و تابع نظر وزارت بهداشت باشیم، تأکید کرد: ستاد ملی کرونا 30 و 31 مرداد را به عنوان زمان برگزاری آزمون اعلام کرده و وزیر علوم هم اصرار دارد که آزمون در این تاریخ برگزار شود. 
او با تأکید بر اینکه تضمین سلامت شرکت‌کنندگان در آزمون بر عهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: بیشترین دغدغه ما درباره برگزاری کنکور سراسری است که جمعیت قابل توجهی در آن شرکت دارند. البته در این باره نظر خانواده‌ها هم متفاوت است. عده‌ای اعتقاد دارند آزمون هر چه زودتر باید برگزار شود و عده‌ای دیگری از خانواده‌ها مخالف برگزاری آن در شرایط کنونی هستند.
با این وجود اما بهداشت محیط و علاوه بر آن ازدحام در حوزه‌های امتحانی هنوز هم دغدغه جدی داوطلبان کنکور است؛ مواردی که وزیر بهداشت را بر آن داشت تا توضیحاتی در این باره ارائه کند. سعید نمکی با بیان اینکه بحث احتمال آلودگی داوطلبان در زمان برگزاری آزمون از نگرانی‌های مهمی است که مدام پیگیری می‌شد، گفت: با حضور معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان سنجش و کارشناسان وزارت بهداشت جلسه‌ای طولانی در این زمینه برگزار کردیم. با توجه به اینکه طراحان سوالات آزمون دکترا در قرنطینه هستند و زمان برگزاری آزمون روز پنجشنبه اعلام شده، فرصت کمی برای تصمیم‌گیری وجود دارد.
نمکی تأکید کرد: احتمال اینکه از 15 شهریور و با نزدیک شدن به فصل پاییز همزمانی شیوع «کووید-19» با آنفلوآنزای فصلی را داشته باشیم، بحث جدی‌ای است که نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم و طولانی شدن این پروسه به شیوع بیشتر بیماری کمک می‌کند.
اما بعد از جلسات متعدد وزیر بهداشت با نمایندگان وزارت علوم و سازمان سنجش و جلسه با رئیس‌جمهور درباره به تعویق انداختن برگزاری کنکور، سازمان سنجش شامگاه یکشنبه در اطلاعیه‌ای فوری اعلام کرد «با توجه به تصمیمات اتخاذ شده زمان برگزاری آزمون‌های دکترا و کارشناسی ارشد ناپیوسته تغییر کرده و تاریخ جدید این آزمون‌ها پس از ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع‌رسانی خواهد شد».
این در حالی است که سازمان سنجش در روزهای گذشته بر برگزاری آزمون‌ها در زمان مقرر تأکید کرده و پروتکل‌های بهداشتی بیست‌وچهار‌گانه را با عنوان «تمهیدات لازم جهت ایجاد محیطی امن برای برگزاری مطلوب آزمون‌ها» اعلام کرده بود که البته بخش‌های مختلفی از آن مورد انتقاد داوطلبان قرار گرفت.
اما چند ساعت پس از اطلاعیه به تعویق افتادن آزمون‌ها، سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد: «به اطلاع کلیه داوطلبان می‌رساند، براساس ابلاغیه مورخ 23/4/99 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان برگزاری آزمون دکترای نیمه‌متمرکز، روز پنجشنبه 9 مرداد سال 99 و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مردادماه 99 تعیین گردید. حسب ابلاغیه مذکور، سایر آزمون‌های ورودی آموزش عالی شامل آزمون سراسری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی فنی و حرفه‌ای طبق برنامه زمانی قبلی اعلام شده برگزار خواهد شد».
با اینکه تصمیم‌گیری درباره تاریخ و نحوه برگزاری آزمون‌های سراسری سال 99 مدام در حال تغییر است و این موضوع بر نگرانی و اضطراب داوطلبان و خانواده‌های آنان افزوده، نباید از نکته اصلی که سلامت داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون و حتی مسؤولان برگزاری است، غافل شد. امسال حدود 177 هزار نفر در آزمون دکترا، 691 هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد و یک میلیون و 391 هزار نفر برای شرکت در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده‌اند.
* خبرنگار
***
[مشاور وزیر بهداشت: دستور وزیر  افزایش شعب آزمون است]
علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: در یکی، دو ماه گذشته در پی کمتر شدن محدودیت‌ها و به دلیل ساده‌انگاری‌ها شاهد بالا رفتن تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی بودیم اما پویش «من ماسک می‌زنم» از هفته گذشته جدی‌تر گرفته شده و رعایت‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در یکی، دو هفته آینده ان‌شاءالله نتایج خوبی نشان خواهد داد. وی افزود: تصمیم به تعویق انداختن 2 هفته‌ای برگزاری کنکور از سوی وزیر بهداشت با این رویکرد اتخاذ شد که تا آن موقع حجم ابتلا به کرونا کمتر شده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر شود. وی ادامه داد: طبق اعلام شورای تصمیم‌‌گیر درباره برگزاری کنکور، جدی‌‌تر شدن اجرای پروتکل‌ها، رعایت بیشتر ضوابط و افزایش شعب آزمون دکترا برای فاصله‌گذاری بیشتر داوطلبان تصمیماتی است که باید از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش در این 2 هفته اجرایی شود.

Page Generated in 0/0118 sec