printlogo


کد خبر: 221807تاریخ: 1399/4/24 00:00
تهیه پوشک و شیر خشک برای خانواده‌ها دوباره به مشکل خورد
بچه‌داری در شرایط سخت!

شهریور 97 بود که با بالارفتن قیمت دلار خیلی سریع تغییر قیمتی شدیدی در محصولات بهداشتی بویژه پوشک بچه به وجود آمد و خانواده‌های بسیاری معترض به این مسأله شدند؛ اتفاقی که حالا دوباره تکرار شده است.
به گزارش «وطن امروز»، چند سالی است که سیاست فرزندآوری و افزایش جمعیت در مواجهه با بحرانی که آینده کشور را تهدید می‌کند به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح می‌شود؛ سیاستی که در مصاحبه‌ها و تصمیم‌های مجلس یازدهم نیز جای مهمی دارد اما شرایط متناسب با این سیاست جلو نمی‌رود، چنانکه با هر تغییر قیمتی در نرخ دلار، خانواده‌های نوزاددار با مشکل خرید پوشک که جزو نیازهای اولیه این خانواده‌هاست، مواجه می‌شوند. عباس فصیح‌خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران پیش‌تر در گفت‌وگویی با «وطن امروز» گفته بود: «ظرفیت سالانه تولید پوشک در داخل کشور برای پوشک بچه 78 هزار تن و پوشک بزرگسال 8 هزار تن به منظور تأمین نیاز مصرف‌کنندگان سراسر کشور است. این در حالی است که در صورت نیاز تا بیش از 2 برابر مصرف داخلی امکان تولید برای شرکت‌های داخلی وجود دارد». این در حالی است که هر بار که افزایش قیمت دلار به وجود می‌آید پوشک جزو نخستین محصولاتی است که با کسور و افزایش قیمت مواجه می‌شود. از نگاه مدیران این حوزه، باید مسأله را در تهیه مواد اولیه جست. یکی از تولیدکنندگان پوشک می‌گوید: «در تولید این محصول 80 درصد مواد اولیه وارداتی است». این بدان معناست که هر افزایش قیمت دلاری به معنای افزایش قیمت پوشک خواهد بود.
طی 2 هفته گذشته قیمت پوشک از بسته‌ای 50 هزار تومان به بسته‌ای 70 هزار تومان افزایش یافته و خانواده‌هایی را که فرزند زیر 3 سال دارند به مشقت انداخته است. یکی از فروشندگان پوشک در محله شرق تهران می‌گوید: «هر بار که قیمت دلار بالا می‌رود، ما مطمئنیم که قیمت پوشک نیز افزایشی متناسب با افزایش قیمت دلار خواهد داشت». او می‌گوید: «هر افزایش قیمتی به معنای ناراضی کردن مردمی است که در این شرایط سخت حاضر شده‌اند فرزند بیاورند». این افزایش قیمت پوشک در حالی است که حالا این خانواده‌ها با مشکل افزایش قیمت شیر خشک نیز مواجه شده‌اند. در همین ارتباط محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت‌گذاری شیر خشک گفت: قیمت شیرخشک تولید داخل با افزایش 11 درصدی اعلام شد. قیمت برای داروخانه فرقی نمی‌کند و بیشتر بحث تولیدکننده‌ها بود که قیمت را قبول نداشتند و به افزایش هزینه‌های تولید اشاره می‌کردند. در نهایت هم پس از نشست‌های بسیار و همکاری تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری صورت گرفت و این مشکل رفع شد اما نه تولید‌کننده و نه داروخانه‌دار توجهی به فشاری که بر مصرف‌کننده وارد می‌شود، ندارند.
این شرایط بد برای خانواده‌ها اما در حالی است که فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم می‌گوید: «ما در مجلس جدید در حوزه خانواده و جمعیت، 2 خط را پیگیری خواهیم کرد؛ یکی طرح کلی تعالی خانواده و جمعیت و دیگری طرح‌های زودبازده و جزئی‌تر برای اجرای مشوق‌های فرزند‌آوری است».  منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «پیگیر مسأله جمعیت خواهیم بود و با یک خرد جمعی به کمک باقی نمایندگان و کارشناسان، نواقص آن را برطرف خواهیم کرد». حال باید دید مجلس شورای اسلامی چگونه با این پدیده مواجه می‌شود تا با هر تکانه قیمتی دلار فشار اقتصادی جدی بر خانواده‌های نوزاد‌دار وارد نشود!

Page Generated in 0/0057 sec