کد خبر: 221828تاریخ: 1399/4/25 00:00
با وجود اعلام استانداری تهران، سینماها همچنان فعالیت میکنند
کشمکش بر سر فعالیت سینماها
شتر سواری دولادولا نمیشود؛ این مثل حکایت این روزهای سینمای ایران و فعالیت آن در دوران کروناست. از یک سو سینماها را باز کردهاند تا اقتصاد در حال فروپاشی سینماها جانی دوباره بگیرد و از سوی دیگر عدم استقبال مردم از سینماها و فروش پایین آثار باعث شده تا مدعیان فروش همچون «شنای پروانه» قید اکران را بزنند و در نیمههای مسیر اکران اعلام کنند از ادامه اکران انصراف میدهند و برخی دیگر از آثار نیز همچون «خوببدجلف2» با وجود شانس بالایی که برای رکوردشکنی در گیشه داشتند با فروشی بشدت پایین روبهرو شوند؛ فروشی که قطعا برای سازندگان اثر ضرر به حساب میآید.
حالا در این شرایط استانداری تهران همه فعالیتهای هنری اعم از سینماها، تئاترها و کنسرتها را تا یک هفته تعطیل اعلام کرده است اما وزارت ارشاد در اطلاعیهای بیان کرد برای این تعطیلی به مصوبه ستاد ملی کرونا نیاز است. این یعنی در دورانی که نه سینما میفروشد و نه از سوی مدیریت شهری تهران اجازهای برای فعالیت سینماها وجود دارد، سینماها همچنان برپا هستند! روز گذشته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد در سخنانی در ارتباط با تعطیلی سینماها گفت: تا به این لحظه مصوبهای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت ارشاد ابلاغ نشده است، تاکنون فرآیند مربوط به محدودیت فعالیتها و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری مربوط یا با استعلام و پیشنهاد این وزارتخانه یا با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است. درباره اطلاعیه استانداری تهران در حال پیگیری از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم تا چنانچه مصوبهای در این زمینه وجود دارد به این وزارتخانه ابلاغ شود تا تعطیلی فعالیتها و مراکز فرهنگی و هنری از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعرسانی شود. با توجه به اینکه هرگونه تصمیمگیری درباره تعطیلی سینماها در سراسر کشور از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به استانداریها تفویض اختیار شده و تصمیمات از این طریق اعلام میشود، بلیتفروشی در درگاههای اینترنتی ادامه دارد و سینماها با رعایت پروتکلهای بهداشتی فعالند. تعلیق فعالیت مراکز هنری در پایتخت از آن رو حائز اهمیت است که بخش عمدهای از چرخه اقتصادی فعالیتهای هنری کشور در تهران متمرکز است و با اعمال این محدودیت یک هفتهای عملا کل فعالیت سینمای کشور به کما میرود و فروش آثار سینمایی از این هم پایینتر میآید. اما مسأله اینجاست که در شرایط فعلی فعالیت سینماها نیز توجیه اقتصادی ندارد و البته اصرار بر باز بودن سینماها منجر به جدی نگرفتن فرآیند اکران آنلاین آثار سینمایی چه از سوی مدیران و چه از سوی سازندگان این آثار میشود. نتیجه اینکه در این شرایط نه مردم چندان رقبتی به سینما رفتن نشان میدهند و نه برای آن دسته از مردم که در خانه میمانند، محتوای سینمایی جدید بموقع و به اندازه عرضه میشود؛ یک بازی 2 سر باخت برای سینماگران و مردم!