printlogo


کد خبر: 221890تاریخ: 1399/4/26 00:00
دور دنیا

مشاور عباس: 23 کشور اروپایی کنار رام‌الله هستند
«نبیل شعث» مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرد ۲۳ کشور در اتحادیه اروپایی برای مقابله با طرح اشغال کرانه باختری و معامله قرن در کنار تشکیلات خودگردان هستند و تنها ۲ کشور اتریش و جمهوری چک باقی مانده‌اند که رایزنی‌ با آنها برای پیوستن به ۲۳ کشور دیگر در جریان است. وی افزود: اگر فلسطین به سازمان‌های بین‌المللی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل مراجعه کند به آسانی می‌تواند رأی اکثریت برای تأیید تصمیم‌‎هایش علیه معامله قرن و اشغال کرانه باختری را دریافت کند اما اکنون به دلیل تعطیلی‌ها و پیامدهای کرونا هیچ نشستی تا قبل از سپتامبر در کار نخواهد بود. شعث در ادامه گفت: میان فتح و دیگر جنبش‌ها مانند حماس هماهنگی وجود دارد، هیچ اختلافی در کار نیست و همه خطرات برهه فعلی را درک کرده‌اند. 
***
وزیر خارجه فرانسه امروز به بغداد می‌رود
خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در خبری فوری اعلام کرد امروز پنجشنبه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه طی سفری رسمی وارد بغداد می‌شود. پیش‌تر رسانه‌های غربی از سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه فرانسه به عراق و لبنان به منظور رایزنی‌های دوجانبه و منطقه‌ای با مقامات این ۲ کشور خبر داده بودند. بر اساس این گزارش، لودریان در این سفر با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و سایر مقامات سیاسی ارشد این کشور دیدار و درباره تحولات این کشور، روابط دو‌جانبه و مسائل سیاسی و امنیتی با آنها گفت‌وگو خواهد کرد. 
***
دفاع تمام‌قد نماینده لبنان در شورای حقوق بشر از حزب‌الله
هنگام بررسی گزارش کمیته حقیقت‌یاب در سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل یک بحث لفظی میان نماینده لبنان و نماینده رژیم صهیونیستی رخ داد. بر اساس گزارش وبگاه العهد، این بحث پس از آن رخ داد که نماینده رژیم صهیونیستی، حزب‌الله را سازمانی تروریستی خواند و احمد سویدان نماینده لبنان در پاسخ به وی گفت، حزب‌الله در برابر اشغالگری صهیونیستی مقاومت کرده است. سویدان تأکید کرد: حزب‌الله، لبنانی است و از محبوبیت مردمی گسترده‌ای برخوردار است، ضمن آنکه بخشی از پارلمان و دولت لبنان نیز هست. وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی، تروریستی عمل می‌کند همانگونه که سال ۲۰۰۶ به لبنان حمله کرد. 
***
پنتاگون: از ۵ پایگاه خود در افغانستان خارج شدیم
جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خروج سربازان آمریکایی از 5 پایگاه این کشور در افغانستان را تایید کرد. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد سربازان آمریکایی از 5 پایگاه نظامی خارج شده و بر اساس توافق ماه فوریه این کشور با طالبان، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش یافته است. هافمن گفت: 8000 نفر از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند و 5 پایگاه نظامی آمریکایی تخلیه و به دولت افغانستان تحویل شده است. روز گذشته، یک مقام آمریکایی در کابل در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع‌نیوز، اعلام کرد 5‌پایگاه نیروهای آمریکایی در افغانستان مطابق با توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان در ولایات هلمند، ارزگان، پکتیکا و لغمان تخلیه شده است.
***
افشای نقش ملکه انگلیس در بحران مشروطه استرالیا
روزنامه استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد، در یادداشتی به قلم جنی هاوکینگ به نامه‌های رد و‌بدل‌شده «جان رابرت کر» فرماندار کل استرالیا با الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در دهه 70 میلادی، موسوم به «نامه‌های کاخ» اشاره کرده است. نویسنده این یادداشت که محقق سیاسی است و امسال خواستار انتشار علنی این نامه‌ها شده بود، نوشته این نامه‌ها همان‌طور که گفته شده بود، از هر نظر ناگهانی و شگفت‌آور بودند. بر اساس این نامه‌ها، الیزابت دوم در بحران مشروطه استرالیا در سال ۱۹۷۵ نقش مهمی داشته است؛ بحرانی که منجر به برکناری «گاف ویتلم» نخست‌وزیر وقت استرالیا شد. جان رابرت کر، فرماندار کل استرالیا در نامه‌ها و تلگرام‌های خود به ملکه در آن زمان، اظهاراتی را به نیابت از پادشاه وقت استرالیا درباره تصمیمات و اقدامات گاف ویتلم ابراز کرده بود. این نویسنده نوشته، این نامه‌ها چشم‌ها را به روی دیدگاه‌های رابرت کر درباره این نخست‌وزیر، برنامه‌‌ها، گزینه‌‌ها، ترس‌ها و تصمیم نهایی وی درباره برکناری این نخست‌وزیر در آن زمان باز کرده‌ است. در چندین نامه‌، بویژه از اواخر ماه آگوست ۱۹۷۵، کر توجه الیزابت دوم را به برنامه‌ خود درباره بحران فاش شده در مجلس سنای استرالیا جلب کرد؛ از جمله توجه به استفاده از قدرت‌ جایگزین در این مجلس. کر درباره گزینه‌ها و راهبرد‌هایی که بعد‌ها با ملکه انگلیس از طریق منشی خصوصی او بحث کرد، جزئیاتی را ارائه کرد. این جزئیات شامل نگرانی کر درباره نقش فرمانداری کل استرالیا بود که ویتلم نخست‌وزیر وقت، او را با این عنوان به یاد آورد. اما آنچه در این نامه‌ها مهم به نظر می‌رسد، این است که ملکه انگلیس از طریق منشی خصوصی خود با کر درباره این مسائل سیاسی اساسی ارتباط داشته است و حتی به او درباره قدرت‌های حاضر در مجلس سنای استرالیا و استفاده احتمالی از قدرت‌های جایگزین برای برکناری نخست‌وزیر وقت استرالیا مشاوره می‌داده است. در انجام این کار الیزابت دوم، مبنای اصلی یک حکومت پادشاهی مشروطه را نقض کرد؛ یعنی پادشاه این حکومت از لحاظ سیاسی باید بی‌طرف باشد و نباید هیچ نقشی در مسائل سیاسی ایفا کند. این موضوع به الیزابت دوم، کر و حکومت پادشاهی استرالیا آسیب فراوانی وارد کرد.

Page Generated in 0/0063 sec