printlogo


کد خبر: 221913تاریخ: 1399/4/26 00:00
خبر وزیر بهداشت درباره توزیع گسترده «رمدسیویر» و« فاویپیراویر»
داروی کرونا موجود است
رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران خواستار شد؛ تمدید محدودیت‌های کرونایی در پایتخت

«دامنه محدودیت‌های مقابله با سرایت ویروس کرونا در پایتخت باید در هفته‌های آینده افزایش یابد، چرا که تهران برای مقابله با این بیماری در شرایط خاصی قرار دارد». این سخنان رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران است که بر پیچیده بودن شرایط تهران برای مقابله با کرونا تاکید دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، اعمال محدودیت‌های یک‌هفته‌ای فعالیت برخی صنوف و مشاغل در تهران در حالی شکل اجرایی به خود گرفته است که علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در این کلانشهر معتقد است محدودیت‌ها باید ادامه‌دار باشد، چرا که فقط در روز چهارشنبه 900 نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های پایتخت بستری شده‌اند در حالی که آمار بستری‌های ناشی از ابتلا به این بیماری در کل کشور طی این روز ۱۷۷۵ نفر گزارش شده است، یعنی بیش از نیمی از بیماران بستری شده در سراسر کشور شهروندان ساکن تهران هستند. کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران کرونا از یک سو و خستگی مفرط کادر پزشکی از سوی دیگر نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است. وزیر بهداشت دیروز در جلسه هیأت دولت اعلام کرد: پس از اعمال برخی محدودیت‌های یک‌هفته‌ای در پایتخت، با این آهنگ پیش می‌رویم و اگر اثرات آن کمتر از آنچه انتظار داشتیم بود، محدودیت‌های بیشتری در نظر خواهیم گرفت. سعید نمکی در این جلسه از موافقت رئیس‌جمهور با برخی تفویض اختیارها به کمیته‌های استانی مبارزه با کرونا خبر داد و گفت: در کمیته‌های استانی مبارزه با کرونا تصمیمات خوبی برای محدودیت‌های جدید گرفته شده و اگر این روال را تا 2 هفته آینده خوب دنبال کنیم، در کاهش آمار مبتلایان به این بیماری بسیار مؤثر خواهد بود. وی همچنین درباره داروهای درمان کرونا گفت: 2 داروی رمدسیویر و فاویپیراویر مطرح است که برخی همکاران آن را تجویز می‌کردند و معتقدند در برخی بیماران اثربخش است، بنابراین روز گذشته (سه‌شنبه) این دارو را به اندازه کافی توزیع کردیم و هفته آینده نخستین بخش از تولید ملی این دارو هم عرضه خواهد شد، بنابراین کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت. وزیر بهداشت با بیان اینکه وضعیت استان‌های مازندران، خراسان رضوی، تهران و البرز به موجب شیوع کرونا نگران‌کننده است، افزود: امیدواریم بتوانیم در این استان‌ها نیز بیماری را بزودی کنترل کنیم. رئیس‌جمهور نیز در این جلسه ضمن توصیه به دستگاه‌ها مبنی بر پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع غیرضروری، کنفرانس و همایش حضوری، اظهار امیدواری کرد با همکاری مردم عزیز و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، هر چه زودتر این بیماری کنترل و مهار شود. 
 
* درخواست برای تمدید محدودیت‌ها
وزیر بهداشت در حالی منتظر بازخورد اعمال یک‌هفته‌ای محدودیت‌ها در پایتخت است که علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران معتقد است: با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی، درخواست اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران، تمدید محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر است؛ چرا که محدودیت‌های یک‌هفته‌ای کفایت نمی‌کند و دامنه محدودیت‌ها باید در هفته‌های آتی افزایش یابد. وی با اشاره به جلسه دیروز اعضای ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: تهران با شرایط خاصی روبه‌رو است و این موضوع نگرانی زایدالوصفی را در اعضای ستاد تهران برانگیخته است. دیروز اعضای ستاد تاکید داشتند باید مداخلات جدی‌تر، سریع‌تر و بلادرنگ در عرصه شهری اتفاق افتد تا شاهد بار بیماری در روزهای آتی نباشیم.
وی گفت: فقط طی دیروز (سه‌شنبه) ۸۹۰ بیمار کرونایی را در تهران بستری کردیم، بنابراین شرایط تهران پیچیده‌ است و نیازمند یک نسخه کاملا متفاوت نسبت به سایر استان‌هاست. لازم است مداخلات و مصوباتی که در شهر تهران صورت می‌گیرد، جایگاهی متفاوت داشته باشد و باید بلادرنگ عملیاتی شود تا زمان را از دست ندهیم. 
زالی با تاکید بر لزوم انسجام و هماهنگی بخش‌های مختلف استان تهران جهت مقابله با کرونا، درباره محدودیت‌های یک‌هفته‌ای اعمال‌شده، گفت: این محدودیت‌ها برای یک هفته اعلام شده بود. امروز با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی، درخواست اعضای ستاد تهران، تمدید این محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر است؛ چراکه محدودیت‌های یک‌هفته‌ای کفایت نمی‌کند و دامنه محدودیت‌ها باید در هفته‌های آتی افزایش یابد. خواست اعضای ستاد تهران گسترش و تعمیق این محدودیت‌هاست؛ البته به گونه‌ای که به شرایط فعلی و کسب‌و‌کار مردم آسیبی وارد نشود. 
وی همچنین افزود: موضوع مهم دیگر آن است که تمام تجمعات بالقوه بالای ۱۰ نفر، سمینارها، مجامع، کمیسیون‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها باید معلق شود. درباره برگزاری نماز جماعت نیز مساجد طبیعتا باز هستند اما درخواست‌مان این بود که نماز و مناسک مذهبی به شکل فردی برگزار شود. درباره نماز جمعه نیز با همکاری ائمه محترم جمعه استان تهران درخواست کردیم این هفته هم نماز جمعه در سطح استان تهران تعطیل باشد.
زالی تاکید کرد: همچنین باشگاه‌های ورزشی، تالارها و آرایشگاه‌های زنانه باید به طور جدی برای این هفته تعطیل باشند و این تعطیلی در هفته آینده هم استمرار یابد.
رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درباره آزمون‌های سراسری نیز گفت: درباره آزمون‌ها کماکان نظرمان این است که تهران شرایط میزبانی آزمون‌ها را ندارد. 
 
* تجمعات باعث افزایش انتقال ویروس کرونا می‌شود
خطر شیوع ویروس کرونا در تجمعات بیش از 10 نفر بسیار بالاست. رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا با بیان اینکه ویروس کرونا بسیار چموش بوده و در جامعه در حال چرخش است، گفت: وقتی تجمعات از 20 نفر به 100 نفر برسد، ممکن است خطر به 50 برابر افزایش پیدا کند. علی‌اکبر حقدوست گفت:‌ واقعیت این است که تغییرات روزانه را که می‌بینیم نباید فکر کنیم با کاهش و افزایش شدیدی مواجه شدیم. وضعیت، وضعیت مطلوبی در کل کشور نیست. گاهی در یک استان دچار وضعیت قرمز و هشدار هستیم؛ نباید فکر کنیم تفاوت زیادی بین مناطق هشدار و قرمز وجود دارد. رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا درباره اعمال محدودیت‌ها تأکید کرد: چند کار را باید جدی بگیریم. 3 توصیه اصلی است؛ اول محافظت شخصی و در رأس آن استفاده از ماسک است. دوم تجمعات است که بسیار خطرناک است و به صورت تصاعدی خطر بالا می‌رود. یعنی اگر 10 نفر با هم باشند، وقتی به 20 نفر افزایش یابد خطر 5 برابر می‌شود و وقتی از 20 نفر به 100 نفر برسد، ممکن است خطر به 50 برابر افزایش یابد. رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا بیان داشت: تا می‌توانیم باید هر طور شده جلوی تجمعات را بگیریم. سوم هم رعایت اصولی است که باید در خیابان‌ها، مغازه‌ها، مترو و دیگر نقاط مدنظر باشد و شاه‌کلید این موضوع فقط همین است و هیچ ابزار کنترلی دیگری نخواهیم داشت.
 
* ۱۸۷ شهرستان در وضعیت قرمز
۱۵ استان کشور در شرایط سخت کرونایی قرار دارند. معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۱۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند، گفت: ویروس کرونا بسیار پیچیده است، از این رو کوچک‌ترین غفلت باعث بازگشت کرونا می‌شود. ایرج حریرچی با اشاره به نگرانی‌های وزیر بهداشت از استان‌هایی که کمتر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، با اشاره به اینکه امروز ۱۸۷ شهرستان قرمز، ۹۲ شهرستان نارنجی، ۵۹ شهرستان سفید و یک شهرستان سبز بود و این مایه نگرانی است، گفت: باید بدانیم که این ویروس عجیب و غریب است و شهرها و استان‌هایی که دوام آورده بودند و ویروس را به داخل خود راه ندادند با کوچک‌ترین غفلت ممکن است ویروس به این شهرها نفوذ پیدا کند. او در ادامه بیان کرد: برای ما وضعیت کنونی تاسف‌آور است، زیرا میزان مرگ‌ومیر به ۳۲ نفر کاهش پیدا کرده بود اما الان به حدود ۱۸۰ تا 220 مورد افزایش یافته است. معاون کل وزارت بهداشت گفت: وظیفه حکومت فقط نصیحت نیست، بلکه باید با کسبه‌ای که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند برخورد قاطع شود.
***
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی تأکید کرد
ارائه پیشنهاد تعطیلی منطقه‌ای تهران
شیوع گسترده کرونا در تهران باعث شد  رئیس کل سازمان نظام پزشکی تعطیلی برخی مناطق تهران را به رئیس‌جمهور پیشنهاد کند. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه روز گذشته طی نامه‌ای به شخص رئیس‌جمهوری خواستار رعایت برخی موضوعات در حوزه کرونا شده‌ایم، اظهار کرد: این نامه شامل ۱۰ بند بود که یکی از این بندها بازنگری در پروتکل‌ها و ایجاد تعطیلی یا قرنطینه موقت بود. اکنون در تهران اعلام شده است که برخی فعالیت‌ها می‌توانند به‌ طور موقت تعطیل شوند. این روند باید هوشمندانه و بر اساس شرایط صورت گیرد، چرا که مناطق مختلف شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند، حتی ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که در کلانشهر تهران نیز برای ایجاد این تعطیلی‌ها به شکل منطقه‌ای به موضوع نگاه کنیم. پیشنهاد دیگر ما این بود که در شهرهایی با وضعیت قرمز فعالیت کارکنان به شکل ۳۰ درصد دورکاری باشد. تاکنون در مکاتباتی که با آقای روحانی داشته‌ایم این مکاتبات پیگیری شده‌ و پاسخ‌های مقتضی دریافت شده است.  ظفرقندی اضافه کرد: اکنون تخت‌های آی‌سی‌یو دچار مشکل شده و حتی در برخی بیمارستان‌های مرجع با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه هستیم. به عنوان مثال بیمارستان سینا یک بخش عادی خود را به مانیتورینگ و ونتیلاتور مجهز کرده است تا تبدیل به آی‌سی‌یو شود. گفتنی است در پی افزایش شیوع کرونا در تهران دیروز حدود ۹۰۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تهران بستری شدند.

***

تعداد  مبتلایان  کرونا  در کشور  به  264561   و  شمار قربانیان  به 13410  نفر رسید
۲۵ استان کشور در شرایط قرمز و زرد کرونایی
آمار جان‌باختگان کرونا طی یکی دو هفته اخیر در برخی روزها به بیش از 200 نفر رسیده و در روزهای دیگر نزدیک همین رقم است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین آمارهای کرونا در ایران را اعلام کرد و گفت: متاسفانه از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، ۱۹۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند. ‌دکتر سیما سادات‌لاری در این باره گفت: طی شبانه‌روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۸۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که  ۱۷۷۵ نفر از آنها بستری شدند تا آمار مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۶۴ هزار و ۵۶۱ نفر برسد. وی همچنین گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر رسید. از طرفی ۳۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سادات‌لاری با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک گفت: استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز بوده و استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

Page Generated in 0/0058 sec