printlogo


کد خبر: 221915تاریخ: 1399/4/26 00:00
نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» خبر داد
برنامه ویژه مجلس برای لغو مصوبه‌ ضدجمعیتی دولت

دولت در حالی مصوبه پرداخت یارانه به موالید جدید را مشروط و تصویب کرده است که نمایندگان مجلس اکنون به دنبال لغو چنین مصوبه ضدجمعیتی‌ای هستند، چرا که معتقدند چنین مصوبه‌ای با اهداف توجه به فرزندآوری و برنامه‌ریزی برای رشد جمعیت کشور منافات دارد. به گزارش «وطن امروز» مدت‌هاست کارشناسان درباره خطر پیر شدن جمعیت ایران طی 30 سال آینده و کاهش شدید رشد نرخ جمعیت در کشور هشدار می‌دهند، زیرا معتقدند جمعیت در همه ابعاد کمی و کیفی از تعیین‌کننده‌ترین و استراتژیک‌ترین مؤلفه‌های راهبردی اقتدار و استمرار تمدنی است. مقام معظم رهبری نیز پس از چند سال هشدار و انذار نسبت به تحولات نگران‌کننده جمعیت در ایران اسلامی، سی‌ام اردیبهشت‌ماه سال 93 سیاست‌های کلی جمعیت را به رؤسای 3 ‌قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. معظم‌له در متن نامه ابلاغ این سیاست‌ها تأکید فرمودند: «لازم است برنامه‌ریزی‌های جامعی برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد». حال در شرایطی که اقدام قابل توجهی برای بستر‌سازی تحقق اهداف رشد جمعیت مطابق اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در دولت طی چند سال اخیر به کار گرفته نشده است، متأسفانه ماه گذشته بر اساس تصویب هیأت‌وزیران و دولت، پرداخت یارانه به موالید جدید مشروط اعلام شد؛ مصوبه‌ای که برخلاف تمام سیاست‌های ضدجمعیتی کشور بود و لیست اقدامات ضدجمعیتی دولت را تکمیل کرد به طوری که بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم و کارشناسان، این تصمیم دولت را برخلاف تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و اولویت‌های کشور خوانده و بشدت با آن مخالفت کرده و خواستار لغو آن شدند. این در حالی است که دولت به جای برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت کشور، انجام اقداماتی برای تشویق زوجین به فرزندآوری و ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی برای ترغیب مردم به تولد فرزندان بیشتر؛ تصمیم به قطع حداقلی‌ترین تسهیلات موجود یعنی پرداخت یارانه نقدی نیز گرفته است. پس از تصویب این موضوع توسط هیأت‌دولت، مخالفان این مصوبه به مقابله با آن پرداختند به طوری که انتشار یادداشت‌ها و مطالب متعدد کارشناسان جمعیتی در رسانه‌ها، به راه افتادن پویش و مطالبات مردمی در فضای مجازی علیه این مصوبه و مطالبه رسانه‌ها از نمایندگان مجلس برای لغو تصمیم دولت، عامل به راه افتادن موجی در مخالفت با پرداخت مشروط یارانه به موالید جدید و در نهایت سست شدن پایه‌های اجرایی مصوبه مذکور شد. 
در همین ارتباط، احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: اکنون که کشور به دلایل مختلف به خصوص مسائل فرهنگی و اقتصادی در شرایط نامناسب فرزندآوری قرار دارد، تصویب پرداخت مشروط یارانه به موالید جدید به نوعی مبارزه با رشد جمعیت در کشور است و مجلس در مقابل چنین تصمیمات نادرستی می‌ایستد. 
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قطعا برنامه ویژه‌ای برای مبارزه با کاهش رشد نرخ جمعیت و سیاست‌هایی که به این موضوع دامن می‌زند در دستور کار دارد، افزود: بحث رشد جمعیت و اعتلای خانواده در رئوس برنامه‌های مجلس یازدهم است و با قوام کمیسیون‌ها چنین موضوع مهمی در کمیسیون‌های تخصصی به جریان می‌افتد. 
این نماینده مجلس مصوبه هیأت‌وزیران مبنی بر پرداخت مشروط یارانه به موالید جدید که ماه گذشته به تصویب رسید را محکوم و عنوان کرد: در شرایطی که دنیا چشم دیدن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را در همه بخش‌ها و مؤلفه‌ها ندارد، کاهش رشد نرخ جمعیت، آینده کشور را با مشکل اساسی مواجه می‌کند، زیرا کشورهایی مقتدر و ثروتمند دیده می‌شوند که جمعیتی بالا و جوان دارند، بنابراین مصوبه هیأت‌دولت در مشروط بودن یارانه به موالید جدید تصمیمی نادرست و غیرعلمی است که مجلس جلوی اجرای آن را می‌گیرد. 
نادری به تلاش نمایندگان برای ایجاد طرح کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم اشاره کرد و افزود: شکل‌گیری کمیسیون ویژه جمعیت نیازمند طرح آن در جلسه علنی و اظهار نظر مخالفان و موافقان است که به احتمال زیاد نمایندگان مجلس موافق تشکیل این کمیسیون هستند و اگر رای هم نیاورد بی‌شک بحث توجه به رشد جمعیت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیری می‌شود. 
در همین باره زهره الهیان، نماینده مجلس یازدهم نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با مهر گفته بود: دولت به جای در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای زوجین، کمک به زنان شاغل و ارائه یارانه‌های ویژه به این افراد، یارانه موالید جدید را قطع می‌کند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های خود فرموده‌اند که شرایط دهشتناکی در فرزندآوری وجود دارد. کلمه «دهشتناک» بار بسیار زیادی دارد. در نتیجه مسؤولان باید به جای مانع‌تراشی برای افزایش جمعیت کشور، به ارائه مشوق‌های بیشتر بپردازند. 
عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: درباره تصمیمات ضدجمعیتی اخیر دولت، به رئیس‌جمهور تذکر داده‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ در صورت عدم توجه دولت، مجلس از سازوکارهای نظارتی دیگر خود استفاده خواهد کرد و سراغ سوال از رئیس‌جمهور، وزرا، شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به عملکرد دولت و... خواهد رفت. الهام آزاد، نماینده مردم نائین، خور و بیابانک نیز در گفت‌وگو با مهر در این باره گفته بود: مجلس با تصمیمات ضدجمعیتی دولت از جمله قطع یارانه موالید جدید و محدودیت برای پرداخت وام ازدواج مخالفت می‌کند و اجازه ایجاد آسیب‌های اجتماعی و ملی را نمی‌دهد.

Page Generated in 0/0064 sec