printlogo


کد خبر: 221925تاریخ: 1399/4/26 00:00
روحانی: دستاوردهای اصلی برجام همچنان برای ایران محفوظ مانده است
عشق یک‌طرفه برجامی

گروه سیاسی: حسن روحانی همچنان از برجام دفاع می‌کند. او به همراه چند نفر از اعضای کابینه‌اش همچنان از توافق برجام به نیکی یاد می‌کنند! روحانی روز گذشته در جلسه هیأت‌دولت به مناسبت سالگرد برجام که 2 روز از آن گذشته بود درباره فواید این توافق صحبت کرد. او در ابتدای اظهاراتش بدون اشاره به امتیازاتی که ایران به کشورهای غربی در راستای تعطیلی برنامه هسته‌ای داد، درباره توافق هسته‌ای گفت: اساس این حرکت دیپلماتیک بر این مبنا بود که ما به جهانیان ثابت کنیم ایران کشوری صلح‌طلب است و پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال آن بودند و آن پروژه امنیتی‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران بود، نشان دهیم که این پروژه بی‌اساس و بی‌اعتبار است. وی عنوان کرد: از آغاز این حرکت، یک مثلث شومی با آن مخالف بود که شامل صهیونیسم، ارتجاع و تندروهای آمریکا می‌شد و همه تلاش آنها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد. حتی صهیونیست‌ها وسط مذاکرات به اروپا رفتند. یکی از سران ارتجاع به اروپا رفت برای اینکه توافقات را برهم بزند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته تأخیر ایجاد کردند و قرار بود توافق نهایی ما آذر ۹۳ نهایی شود اما این را تأخیر انداختند و موکول کردند به تیر ۹۴ اما برای اینکه این توافق را کلا نابود کنند ناموفق بودند و همین مثلث شوم روند خود را ادامه داد. مخصوصا سال ۹۵ شاهد بودند ایران، منطقه و دوستان ایران دارند از این توافق منتفع می‌شوند، بنابراین با قدرت بیشتری به میدان آمدند. 
روحانی افزود: رژیم فعلی آمریکا که هم در توهمات بود و هم تندروها حاکم بودند و هم نتایج حرکت‌های خود را نمی‌توانست بدرستی ترسیم کند وارد عمل شد اما هدف‌شان این بود که شکستن این توافق به گردن ایران در تاریخ ثابت شود. یعنی آمریکا اقدامی انجام دهد و ایران متقابلا کل برجام را کنار بگذارد و از این توافق خارج شود و بعد بگویند این ایران بوده است که از برجام خارج شده و توافق را کنار گذاشته است. 
وی با تأکید بر اینکه هنرمندی و هوشمندی ایران از سال ۹۷ که آمریکا این تعهد اخلاقی، حقوقی و سیاسی را کنار گذاشت این بود که نگذاشت این توطئه محقق شود، گفت: ایران تا امروز به دنیا ثابت کرد قانون‌شکنان آمریکا مقصر اصلی هستند، البته دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد. بر مبنای عملکرد کاخ سفید امروز ما نمی‌توانیم میزان و معیاری را قرار دهیم برای اینکه یک توافقی را بررسی کنیم و مورد سنجش قرار دهیم. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا هم قبول دارند که حرکات اینها به ضرر خود ملت آمریکا و دوستان آمریکاست، خاطرنشان کرد: آنچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستاورد این حرکت داشت، خوشبختانه به عنوان دستاوردهای اصلی همچنان محفوظ مانده است. همه تبلیغاتی که در طول سالیان دراز علیه ایران می‌شد که ایران مخفیانه تمام تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا می‌گذارد را روشن کردیم که بی‌اعتبار و بی‌اساس و فعالیت هسته‌ای ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است. 
روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: کشورهای ۱+۴ باید بدانند امروز تنها شرایط ایران و روابط ایران با آنها یا روابط ایران با کشورهای منطقه مطرح نیست. امروز بحث حفظ حقوق بین‌الملل، چندجانبه‌‌گرایی و ارزش توافقات بین‌المللی مطرح است و اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرند، ضربه اساسی به حقوق و مقررات بین‌المللی و به چندجانبه‌‌گرایی زده‌اند و این به ضرر همه خواهد بود. 
وی گفت: البته تا امروز، آمریکا در حرکات سیاسی و حقوقی خود همواره در طول این 2 سال و چند ماه شکست خورده و امیدواریم با هوشیاری کشورها بویژه ۱+۴ آمریکا همچنان ناموفق باشد و ما بتوانیم در شرایط مناسب جبران آنچه برای این توافق پیش‌آمده را توسط ۱+۴ شاهد باشیم. 
 
* مذاکره مجدد برجامی قابل تحمل نیست
وزارت امور خارجه نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد برجام بر نبود جایگزین برای برجام تاکید کرد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به قربانی شدن برجام توسط رویکرد یکجانبه دولت آمریکا آمده است: «سرمایه بین‌المللی، حقوقی، فنی، راهبردی و سیاسی این توافق در پنجمین سالگرد تفاهم، متأثر از اقدامات مخرب غیرقانونی آمریکا دچار فرسایشی عمیق شده است. اعضای باقیمانده برجام بر این نکته واقف بوده و با اجماع بر این نظر هستند که دلیل اصلی شرایط کنونی، نقض‌های مستمر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام و نهایتا خروج غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده از تفاهمی است که پس از سال‌ها مذاکرات طاقت‌فرسای چندجانبه به‌دست آمد. عدم پایبندی اساسی دولت آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و فقدان اراده دیگر طرف‌ها در اعاده توازن از دست رفته به برجام، شرایط کنونی پیرامون برجام را پیچیده‌تر ساخته و عملا سبب شده جمهوری اسلامی ایران، به‌ رغم پایبندی به تعهدات خود، نتواند از آثار برجام همچون رفع تحریم‌های هسته‌ای بهره‌مند شود». در ادامه این بیانیه با اشاره به عدم انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها و مشاهده اقدامات برخی دولت‌ها برای احیای پرونده‌های مختومه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری سازنده و گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که آمار و ارقام درباره تعداد و حجم بازرسی و اقدامات راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران گواه بر آن هستند. هرگونه تلاش برای سوءاستفاده از آژانس برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی ایران مغایر مفاد برجام بوده و علاوه بر مخدوش ساختن اعتبار آژانس به عنوان تنها نهاد فنی معتبر بین‌المللی برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای کشورها، می‌تواند بر مبانی همکاری‌های سازنده پادمانی موجود تأثیرات منفی داشته باشد. علاوه بر این هرگونه همراهی برخی اعضای باقیمانده برجام با توطئه‌های ایالات متحده علیه برجام بویژه در جهت تخریب و تضعیف نظام رفع محدودیت‌های تسلیحاتی در سال پنجم تصویب برجام (مهرماه ۱۳۹۹) جای نگرانی بسیار داشته و همانگونه که مکررا تاکید شده است، مذاکره مجدد برجام و اصلاح نظام رفع تحریم‌ها تحت هیچ شرایطی قابل تحمل نبوده و پاسخ جمهوری اسلامی ایران، قاطع و تعیین‌کننده خواهد بود. جامعیت و نهایی بودن این توافق که به سختی و پس از ۲ سال مذاکره فشرده در بالاترین سطوح، با ترسیم تمام جزئیات و با جدول زمانبندی دقیق به دست آمده است، نباید به هیچ وجه مخدوش شود. هیچ جایگزینی برای این توافق وجود ندارد، پس اگر اراده سیاسی جامعه بین‌المللی بویژه اعضای باقیمانده برجام بر حفظ این توافق مهم است، بسیار مهم است که بر تضمین اجرای متوازن و با حسن نیت توافق تمرکز نماییم». 
در پایان بیانیه ضمن تقدیر از دولت‌های جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه، به‌دلیل اقدامات و مواضع سازنده و توأم با حسن نیت آنها در سطح شورای امنیت، شورای حکام و کمیسیون مشترک برجام به منظور حفظ و اجرای برجام آمده است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی مجدد برای حفظ و اجرای کامل مفاد برجام توسط همه طرف‌های این توافق، به‌خصوص ضرورت انتفاع کامل ایران از آثار اقتصادی نظام رفع تحریم‌ها - آنگونه که در برجام پیش‌بینی شده - مصمم است در قبال هرگونه زیاده‌خواهی و رفتارهای غیرمسؤولانه اقدامات قاطع را اتخاذ نماید و 3 کشور اروپایی را قویا فرا می‌خواند که به جای حرکت در مسیر سیاست فشار حداکثری ایالات متحده، با پایبندی نسبت به تعهدات خویش، زمینه حفظ و اجرای کامل برجام را فراهم آورند».

Page Generated in 0/0049 sec