printlogo


کد خبر: 221926تاریخ: 1399/4/26 00:00
قالیباف در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:
قول می‌دهیم دغدغه‌‌ای جز خدمت نداشته باشیم

گروه سیاسی: شامگاه سه‌شنبه شبکه یک سیما میزبان نخستین گفت‌وگوی رئیس جدید مجلس شورای اسلامی با مردم ایران بود. 
به گزارش «وطن امروز»، محمدباقر قالیباف در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: عمل‌گرایی و در میان مردم بودن عادت همیشگی من است و من افتخار می‌کنم که هر گاه و هر کجا توفیق خدمت داشتم، وظیفه خود می‌دانستم با مردم از نزدیک گفت‌وگو کنم و درد آنها را با همه وجودم حس کنم که بتوانیم چاره‌اندیشی و خدمت‌‌‌گزاری درست را به طور صادقانه انجام دهیم. قالیباف در ادامه با بیان اینکه نیازمند نوسازی در بخش مالیاتی کشور هستیم، گفت: باید بکوشیم مالیات به نفع اکثریت مردم و تولید کشور باشد. رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بخش‌هایی از جامعه که درآمدهای باد‌آورده دارند و سرمایه‌شان ناشی از سفته‌بازی است مالیات نمی‌پردازند ولی صنفی که زحمت می‌‌کشد مالیات می‌‌دهد. وی گفت:‌ در حوزه مالیات چون شفاف‌سازی و هوشمندسازی وجود ندارد و نظام مالیاتی‌مان هم ممیزی است و اطلاعات دقیقی وجود ندارد، مشکل داریم و نیازمند شفاف‌سازی هستیم. قالیباف اظهار داشت: اجرای سیاست‌های حمایتی، فراگیر و ویژه و با اولویت برای طیف محروم و مستضعف جامعه مهم است. 
 
* با شرایط اقتصادی فعلی طبقه متوسط هم دچار مشکل شده است
قالیباف با یادآوری اینکه جامعه هدف ما که جامعه مستضعفان و محرومان هستند در اولویت‌مان قرار دارد، افزود: آنهایی که فاصله بین دخل و خرج‌شان همخوانی ندارد باید در کشور مشخص شوند. وی با اشاره به پرداخت یارانه به 24 میلیون خانوار در کشور گفت: ‌باید ضمن اجرای سیاست‌های جبرانی، عدالت را در کشور رعایت کنیم. درباره حذف یارانه پردرآمدها که قانون هم وجود داشت این موضوع اجرایی نشد ولی مجلس باید با نظارت دقیق ایستادگی کند تا این قانون اجرایی شود، البته اگر هم این قانون در جایی ایراد دارد باید اصلاح شود. رئیس مجلس با بیان اینکه اولویت بسته اقتصادی مربوط به طبقه مستضعف است، گفت: با شرایط اقتصادی فعلی طبقه متوسط هم دچار مشکل شده است. 
 
* کاسب جزء در این شرایط سخت مالیات می‌دهد اما سوداگران مالیات نمی‌دهند
رئیس قوه مقننه درباره عقب‌ماندگی از آرمان‌های انقلاب و تلاش مجلس در این زمینه اظهار داشت: ما در حوزه اقتصادی دچار مشکلات هستیم یعنی نتوانستیم با یک رویکرد مشخص و با یک برنامه مشخص و دقیق و با یک تفکر در حوزه اجرا و روش مشخص در اجرا، در حوزه اقتصادی حرکت کنیم. قالیباف بیان داشت: اگر یک نگاهی از گذشته تا الان کنیم فراز‌و‌نشیب داشتیم و حتی در جاهایی تصمیمات و سیاست‌های ما در حوزه اقتصاد در تضاد با هم بوده است، اینها را در همین بسته اقتصاد مردمی که به نفع مردم به معنی مشارکت مردم در اقتصاد بوده است قرار دادیم. وی تأکید کرد: در همین امسال که سال جهش تولید است و باید کار تولید را پیگیری کنیم، نگاه کنید ببینید چرا تولید اتفاق نمی‌افتد؟ رقیبی که در مقابل تولید رقابت می‌کند سفته‌بازی، دلالی، بازار طلا، بازار ارز و اینهاست. در همه جای دنیا مسکن و خودرو کالای مصرفی است اما در کشور ما کالای سرمایه‌ای شده است، پس آن تحولی که در حوزه سازماندهی مالیات گفتیم اینجاست. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک کاسب جزء و یک جوانی که زیر راه‌پله یک کار خدماتی و تولیدی کوچک را شروع کرده است در این شرایط سخت باید مالیات دهد اما از کسی که ده‌ها و صدها خانه خالی دارد و با این کار سوداگری انجام می‌دهد یا در حوزه مسائل ارزی است، مالیات نمی‌گیریم. برای همین است که ما روز یکشنبه 2 فوریت طرح مربوط به مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کردیم و فردا (دیروز) در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و اگر تصویب شد دولت محترم هم آن را اجرا می‌کند. 
 
* در غضب سردار سلیمانی هم مهربانی وجود داشت
قالیباف در پایان با بیان اینکه شهید سلیمانی در 20 سال اخیر و با مشارکت مردمی در منطقه مقابل هژمونی آمریکا ایستادگی کرد، گفت: من 38 ـ 37 سال با شهید سلیمانی رفیق بوده و با او زندگی کردم و هیچگاه از دوستان خود از اوایل انقلاب تاکنون کسی را که دارای سابقه مجاهدت شبیه شهید سلیمانی باشد ندیدم. ایشان 40 سال بی‌وقفه مجاهدت کرد. او از زمان زندگی در روستا تا لحظه شهادتش مجاهدت داشت، این در حالی است که خیلی از ماها بعد از جنگ کارهای دیگری کردیم. قالیباف با ذکر اینکه شهید سلیمانی وقتی غضب می‌کرد در غضب او هم مهربانی وجود داشت، گفت: شهید سلیمانی فردی قاطع و مقتدر بود که در اوج قدرتش گذشت هم می‌کرد. وی افزود: شهید سلیمانی 20 سال مقابل آمریکا در منطقه ایستادگی کرد که البته این کار او به ویژگی‌هایش بازمی‌گردد؛ او عمیقا به سنت الهی باور داشت و با حداقل امکانات مقابل داعش و آمریکا ایستادگی کرد و به همین دلیل، استکبار او را حذف کرد، ولی با جسارت، تدبیر، روحیه و مکتب او چه می‌کنند؟ رئیس مجلس با اشاره به اینکه شهید سلیمانی وقتی مبارزه می‌کرد و به شرایط سخت می‌رسید هیچگاه ناامید نبود، ادامه داد: ‌وقتی از بسته اقتصادی برای مردم حرف می‌زنیم و رویکرد مردمی داریم و می‌گوییم ناامید نباشید و مشکلات را حل خواهیم کرد به همین دلیل است. وی در بخش پایانی سخنانش گفت: من به ملت عرض می‌کنم شما که به ما اعتماد کردید و با رأ‌ی‌تان منت سر ما گذاشتید و ما را به عنوان خدمتگزار انتخاب کردید، به شما قول می‌دهیم دغدغه‌‌ای جز خدمت به شما نداشته باشیم و این را برای خود افتخار می‌دانیم که مخصوصا برای محرومان و مستضعفان کار کنیم. 

Page Generated in 0/0059 sec