printlogo


کد خبر: 221932تاریخ: 1399/4/26 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قتل سیاه‌پوستان توسط پلیس:
سفیدها بیشتر کشته می‌شوند!

دونالد ترامپ در چند ماه آخر منتهی به انتخابات 13 آبان‌ماه، حتی تلاشی هم برای پنهان کردن راهبرد «نژادپرستانه» نمی‌کند. به قول جان بولتون، قله آرزوهای ترامپ برنده شدن در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکاست و برای رسیدن به آن ابایی از قربانی کردن هیچ چیز و هیچ کس ندارد. 
ترامپ وقتی درباره رویکرد خشن پلیس آمریکا در قبال رنگین‌پوستان و افزایش قتل آنها که از قضا گزارش نهادهای داخلی دولت آمریکا هم هست، مورد سوال قرار می‌گیرد، به جای دلجویی از سیاهان آن هم در شرایطی که همین چندهفته پیش هزاران معترض با تابلوی «جان سیاهان مهم است» به خیابان آمده بودند، با اعتماد به نفس به دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید: اتفاقا سفیدپوست‌ها بیشتر کشته می‌شوند. 
ترامپ بهتر از هر کس می‌داند سیاهان آمریکایی در بهترین شرایط هم به وی رأی نمی‌دهند و به خاطر اوباما، رأی‌شان در سبد دموکرات‌ها ریخته خواهد شد. حالا هم آتش بیار معرکه شده تا با عصبانی کردن سیاهان بتواند اکثریت سفیدپوست آمریکا را که اتفاقا انگیزه‌های نژادپرستانه بسیاری‌شان هم کم نیست، متقاعد به رای دادن به خود کند. 
وقتی از راهبرد ترامپ برای جنگ نژادپرستی در آمریکا سخن گفته می‌شود، منظور راهبرد بلندمدت وی است. ترامپ 11 ژانویه سال جاری در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوری‏خواه و دموکرات کنگره، ضمن اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه می‌دهیم؟» رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنان خود گفت ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.
قانون از میان رفتن تبعیض علیه اقلیت‌ها در حقوق مدنی سال 1964 آمریکا تصویب شد و سابقه‌ای کمتر از 60 سال دارد. کمتر نظریه‌پرداز یا پیشگویی در عالم سیاست می‌توانست پیش‌بینی کند سال 2020 نژادپرستی موضوع انتخابات آمریکا باشد؛ این اتفاق حالا افتاده و احتمالا وضعیت بدتر هم خواهد شد.
 
* راهبردهای ترامپ در انتخابات
به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ در آخرین اظهارنظر در ارتباط با اعتراضات علیه نژادپرستی در این کشور ضمن چشم‌پوشی از خشونت نیرو‌های پلیس آمریکا و قتل‌هایی که آنها مرتکب می‌شوند، گفت سفید‌پوستان نسبت به سیاه‌پوستان بیشتر کشته می‌شوند. ترامپ در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوال شبکه خبر‌ی «سی‌بی‌اس» مبنی بر اینکه چرا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به دست پلیس کشته می‌شوند، گفت: «سفید‌پوستان نیز همین‌طور! سفیدپوستان نیز همین‌طور! چه سوال مزخرفی». ترامپ در ادامه گفت: «راستی! سفید‌پوستان بیشتر [کشته می‌شوند]». رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری دیگر به پرچم‌های کنفدراسیون‌ها در این کشور اشاره کرد و گفت مردم این پرچم‌ها را دوست دارند. این در حالی است که مشاهده این پرچم‌ها برای سیاه‌پوستان آمریکایی و برخی دیگر در این کشور که آن را نشانه‌ای از نژاد‌پرستی می‌دانند، در‌د‌آورد است. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا متوجه می‌شود این پرچم‌ها برای این مردم در‌د‌آور است؟ گفت: «مردم این [پرچم‌ها] را دوست دارند و من افرادی را می‌شناسم که از پرچم‌های کنفدراسیون خوش‌شان می‌آید و به فکر بردگی نمی‌افتند». حامیان حقوق بشر و کنشگران اجتماعی در این کشور خواستار برچیدن پرچم‌ها، مجسمه‌ها و بناهای شخصیت‌های نظامی و سیاسی دوران کنفدراسیون هستند، چرا که به گفته آنها اینها نماد نژادپرستی و برده‌داری هستند. 
 
* واکنش رسانه‌ها به اظهارات ترامپ
خبرگزاری آسوشیتد‌پرس در واکنش به ادعای ترامپ مبنی بر بیشتر بودن تعداد کشته‌ها در میان سفیدپوستان نسبت به سیاه‌پوستان نوشت: مطالعات نشان می‌دهد احتمال کشته شدن سیاه‌پوستان آمریکایی توسط پلیس بیشتر است، اگر چه سفید‌پوستان بیشتری با توجه به جمعیت بیشتر آنان کشته می‌شوند. آسوشیتد‌پرس با استناد به مطالعه‌ای که در زمینه به کار ‌بردن زور توسط نیرو‌ی پلیس آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ انجام شده، مدعی است در حالی که قربانیان سفید‌پوست نسبت به سیاه‌پوستان بیشتر بوده‌اند اما نرخ مرگ و میر در میان سیاه‌پوستان نسبت به سفیدپوستان بیشتر است. تجزیه و تحلیل واشنگتن پست هم نشان می‌دهد حدود نیمی از کسانی که توسط پلیس آمریکا کشته شده‌اند سفیدپوست هستند ولی سیاه‌پوستان با نرخ نامتناسب‌تری هدف شلیک ماموران پلیس قرار می‌گیرند. سیاه‌پوستان کمتر از 13 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند ولی ۲ برابر بیشتر از سفیدپوستان توسط ماموران پلیس به قتل می‌رسند. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2019 میلادی، تعداد سرانه سیاه‌‌پوستان کشته شده به دست پلیس آمریکا 3 برابر سفیدپوستان بوده است. 
 
* نژادپرستی به مثابه راهبرد انتخاباتی ترامپ
اظهارات ترامپ درباره بیشتر‌بودن تعداد سفیدپوستان کشته شده از سوی پلیس در حالی مطرح می‌شود که طی ۲ ماه اخیر در پی اعتراضات گسترده مردمی به خشونت پلیس و نقض سیستماتیک حقوق سیاه‌پوستان ایالات متحده، ایالت‌های مختلف این کشور صحنه درگیری بین مردم و پلیس بوده است. ترامپ با اتخاذ سیاست تقویت شکاف و افزایش حس تبعیض بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان با اظهارات نژادپرستانه عامدانه به تنش و آشوب در این کشور دامن می‌زند؛ اظهاراتی که عمدتا در جهت توهین به معترضان و غلیان حس ملی‌گرایی سفیدپوستان است. به زعم تحلیلگران، سفیدپوستان آمریکا که برخی از آنها حامی ترامپ هستند، نه تنها با نژادپرستی ترامپ و نوع نگاهش نسبت به سیاه‌پوستان و اقلیت‌های دینی و نژادی در آمریکا موافق هستند، بلکه استفاده از زور برای سرکوب آنها را نیز تایید می‌کنند و این امر علت پافشاری عجیب ترامپ بر استفاده از نیروی نظامی علیه معترضان است. تحلیلگران معتقدند سخنان ترامپ در فاصله کوتاه ۳ ماه و نیم مانده به روز انتخابات با هدف تاثیر مستقیم بر رأی‌دهندگان سفیدپوست است. ترامپ اطمینان دارد درصد پایینی از آرای سیاه‌پوستان را  که ۱۳ درصد جمعیت کل آمریکا را تشکیل می‌دهند، خواهد داشت و در مقابل گمان می‌کند در صورتی که به عنوان منجی آمریکای سفیدپوست در مقابل سیاه‌پوستان باشد، آرای اکثریت سفیدپوستان را کسب خواهد کرد. ترامپ چندی قبل هم در مراسم روز استقلال این کشور با حضور در پارک ملی «مونت راش مور» در ایالت داکوتای جنوبی ضمن سخنرانی در تجمع کم‌تعداد حامیانش، در اظهاراتی ‌کم‌سابقه ضمن انتقاد شدید از معترضانی که قصد تخریب مجسمه‌های کنفدراسیون را دارند، آنها را به تلاش برای سرنگونی «انقلاب آمریکایی و ایجاد تغییرات ساختاری در این کشور» متهم کرد و این حرکت را یک فاشیسم جدید چپ‌گرای افراطی معرفی کرد. او با ترساندن شهروندان آمریکایی هدف نهایی معترضان را پایان دادن به آمریکا خواند. 
 
* ماهیگیری دموکرات‌ها از آب گل‌آلود
در این بین دموکرات‌ها نیز که در 8 سال ریاست جمهوری اوباما اقدامی قابل توجه و جدی برای حمایت از حقوق سیاه‌پوستان نداشتند و حتی به گفته برخی فعالان حقوق سیاهان، دوره اوباما یکی از بدترین دوران زندگی سیاه‌پوستان بوده است، با ژست حمایت از حقوق سیاهان در برابر ترامپ وارد عرصه انتخابات شده‌اند. نمونه بارز این مدعا نیز اتفاقات ناگواری از جمله حادثه فرگوسن است که در 2 دوره ریاست‌جمهوری اوباما و معاونت بایدن علیه رنگین‌پوستان رخ داد و عملا جمعیت 13 درصدی سیاه‌پوستان آمریکا را از تحول و تغییر وضعیت‌شان توسط دولت ناامید کرد. 
 
* ضربه به بایدن؛ راهبرد جدید ترامپ
با افزایش نگرانی اطرافیان ترامپ از آینده انتخابات و سرنوشت او در انتخابات، مشاوران سیاسی رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده‌اند ترامپ در کنار افزایش تبعیض نژادی مشخصا به بایدن ضربه بزند. ترامپ نیز با تایید نظر مشاورانش در آخرین سخنرانی خود درباره انتخابات، ۳۱ بار نام بایدن را بر زبان آورد. ان‌بی‌سی نیوز در این باره نوشت مشاوران ترامپ وی را تشویق کرده‌اند سابقه پرونده‌های عمومی بایدن را هدف قرار دهد اما رئیس‌جمهور آمریکا اصرار داشته از هر چیزی که خود او کوچک می‌شمارد، از جمله شمار مبتلایان به ویروس کرونا انتقاد کند. در روز‌های اخیر، او از بسیاری مسائل در کشورش از جمله رسانه‌ها انتقاد کرده و حتی باعث ایجاد درگیری بین خود و آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی در دولتش شده است. این رسانه آمریکایی همچنین نوشت ترامپ به درست یا غلط همه چیز را شخصی می‌داند و علاقه شدید او برای انتخاب اسامی مستعار برای رقیبانش، او را از ضربه زدن به بایدن دور کرده است. او بار‌ها بایدن را با اسامی خاصی از جمله «جو فاسد» و «جو خوابالو» خوانده است. بر این اساس به نظر می‌رسد در کنار دامن زدن به نژاد‌پرستی از سوی رئیس‌جمهور، نقشه اصلی کمپین ترامپ برای شکست دادن بایدن در انتخابات این است که از مواضع وی درباره مسائل تجاری از جمله نظر او درباره قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی انتقاد شدیدی به عمل آید.
 

Page Generated in 0/0062 sec