printlogo


کد خبر: 221996تاریخ: 1399/4/29 00:00
دور دنیا

سومین اعدام فدرال آمریکا هم اجرا شد
اداره فدرال زندان‌ها در آمریکا گزارش داد سومین اعدام فدرال در این کشور با تزریق سم اجرا شد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، نام فرد اعدام شده داستین هونکن بوده که سال ۲۰۰۴ به دلیل قتل 5 نفر مجرم شناخته شده بود. از جمله افرادی که وی به قتل رسانده ۲ مرد بودند که قصد شهادت علیه او را داشتند. 
وی همچنین یک زن و 2 دختر 10 و 6 ساله‌اش را به قتل رسانده بود. اداره فدرال زندان‌ها در آمریکا روز گذشته اعلام کرد: دادگاه حکم اعدام داستین هونکن را اجرا کرد. 
***
انتقال تصاویر کلینتون و بوش به انباری
تابلوهای تصاویر بیل کلینتون و جرج بوش در اقدامی بی‌سابقه از راهروی ورودی کاخ سفید به یک اتاق غذاخوری در این کاخ برده شده که شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان آن‌ را اتاقی کوچک و کم رفت ‌و آمد توصیف کرده که در مقابل چشم بازدیدکنندگان قرار ندارد. گفته شده از این اتاق بیشتر به عنوان انباری رومیزی و مبلمان استفاده می‌شود. 
منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند عکسی از «ویلیام مک‌کینلی» که سال ۱۹۰۱ ترور شد و همچنین عکسی از «تئودور روزولت» که معاون وی بود و بعد از مرگش جانشین او شد، جای این عکس‌ها را پر کرده‌اند. به گزارش این شبکه، رئیس‌جمهور آمریکا قبل از این جابه‌جایی هر روز با عکس‌های این ۲ رئیس‌جمهور سابق مواجه می‌شد. 
***
پسکوف: با آمریکا به ماه عسل نمی‌رویم
سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه با لحنی طنزآلود، اعلام کرد مسکو- واشنگتن هرگز رابطه نزدیکی نداشته‌اند که اکنون زمان ماه عسل‌شان رسیده باشد.
 دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در مصاحبه با «آوتو رادیو» گفت: اگر چه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال رابطه حسنه با همه کشورهاست اما واقعیت این است که مسکو- واشنگتن هرگز رابطه خیلی نزدیکی نداشته‌اند و به همین دلیل، لزومی ندارد ماه عسلی برای آنها متصور شویم. 
پسکوف در توضیح اظهارات خود افزود: برای رفتن به ماه عسل، اول از همه باید پیوندی ایجاد شود و ضمناً هیچ‌کس هم قصد ازدواج ندارد. رابطه مسکو- واشنگتن تحت‌الشعاع ادعاهای دموکرات‌های آمریکایی که مدعی هستند روسیه به دنبال اعمال نفوذ در روند انتخاباتی آمریکاست، دستخوش تنش شده است. 
***
افشاگری مشاور سابق ترامپ درباره کرونا
تاداس فیلیپسون یکی از اقتصاددان‌های سابق دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، تصریح کرد تیم وی ۳ ماه قبل از ورود «کووید-19» به ایالات‌متحده، درباره خطرات ناشی از شیوع این بیماری همه‌گیر هشدار داده بود. فیلیپسون به مدت ۳ سال به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی دولت ترامپ فعالیت کرد و پس از آن ماه ژوئن از سمت خود کناره‌گیری کرد.
 در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، وی اعتراف کرد کمتر از یک ماه قبل از ترک کاخ سفید، تست کرونای وی مثبت اعلام شده بود. اظهارات این اقتصاددان آمریکایی در شرایطی مطرح شده است که پیش از این ترامپ اصرار داشت هیچ‌ کس نتوانسته بود شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کند یا مانع از آن شود اما این در حالی است که گزارش ۴۱ صفحه‌ای فیلیپسون در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی به مقامات‌ ارشد کاخ سفید ارائه شده بود. فیلیپسون تصریح کرد این گزارش به رئیس‌جمهور ترامپ و مقام‌های عالی‌رتبه دولت وی ارائه شده است و کاخ‌ سفید در جریان کامل آن قرار دارد. 
***
وخامت اوضاع انسانی در یمن
شرکت نفت یمن دیروز با صدور بیانیه‌ای از جهانیان خواست در سایه نبود فرآورده‌های نفتی و خالی شدن انبارها برای ممانعت از وقوع فاجعه در یمن وارد عمل شوند. در این بیانیه ذکر شده است: متجاوزان مانع وارد کردن فرآورده‌های نفتی به داخل یمن می‌شوند و به این ترتیب بیش از ۴۰۰ بیمارستان و ۵۰۰۰ مرکز بهداشتی و مراکزی که به یمنی‌ها خدمات ارائه می‌دهند، تعطیل می‌شوند. بر اساس این بیانیه ۲۳ هزار پروژه آبی و برقی نیز در سایه پایان یافتن ذخایر فرآورده‌های نفتی در یمن متوقف می‌شود. 
***
چراغ سبز چین به افغانستان
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور تمایل دارد افغانستان نیز در کریدور اقتصادی پکن با پاکستان حضور داشته باشد. 
هوا چون اینگ در کنفرانس خبری دیروز خود گفت: بندر گودار می‌تواند نقش مهمی در اجرای پروژه کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان داشته باشد و پکن آمادگی دارد در این راستا با افغانستان و پاکستان همکاری کند. 
سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با بیان اینکه پکن از تلاش ۲ کشور افغانستان و پاکستان برای غلبه بر مشکلات به وجود آمده از گسترش شیوع کرونا استقبال می‌کند، تأکید کرد: پکن خواهان از سرگیری مناسبات تجاری میان ۲ کشور است و تلاش می‌کند در این راستا نقش سازنده‌ای ایفا کند. چین تلاش دارد با طرح «یک کمربند - یک جاده» زیرساخت‌های لازم برای اتصال کشورهای مختلف به آسیای مرکزی از طریق افغانستان را فراهم کند.

Page Generated in 0/0057 sec