printlogo


کد خبر: 222007تاریخ: 1399/4/29 00:00
در ۲ هفته اخیر یک ناو هواپیمابر ۲ هواپیمای جنگنده و یک کاروان نظامی پنتاگون منهدم شد طی این مدت یک کارخانه فولاد، یک نیروگاه برق، یک شرکت شیمیایی و یک مرکز تجاری در آمریکا دچار حریق شدند
ایالات محترقه

شبکه سی‌ان‌ان، فردای ارتکاب جنایت تروریستی دولت و ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار بزرگ اسلام حاج‌قاسم سلیمانی و همراه عراقی مجاهدش ابومهدی المهندس، نایب فرماندهی نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد‌الشعبی) به نقل از سفیر سابق واشنگتن در بغداد دست به یک پیشگویی تلخ زد. «کریستوفر هیل» در واقع بیش از ۶ ماه پیش اوضاع نا‌امن امروز ایالات در حال متفرق شدن آمریکا را پیش‌بینی کرده و گفته بود: «ترامپ با ترور ژنرال قاسم سلیمانی قمار بزرگی را آغاز کرده است که عواقب درازمدت و فرسایشی‌ای برای آمریکا خواهد داشت». آمریکای امروز آینه تمام‌نمای آن پیش‌بینی است به طوری که گویی مکافات آن جنایت و همه جنایت‌های دیگر شیطان بزرگ در تاریخ، ناگهان به خودش بازگشته است. جدا از سوء‌مدیریت دولت آمریکا در موضوع همه‌گیری ویروس کرونا که این کشور را در صدر آمار جهانی مبتلایان به بیماری ویروسی «کووید-19‌» و جان‌باختگان آن قرار داده و بیشترین ضرر را به اقتصاد دلار وارد آورده، شورش‌های فراگیر علیه نظام حاکم آمریکا و نابرابری و تبعیض نژادی سیستماتیکی که به رنگین‌پوستان، مهاجران جدید و طبقات پایین جامعه تحمیل می‌شود، شدت یافته‌ و ایالات آمریکا را متفرق‌تر از هر زمان دیگر کرده است. آنچه وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند، افول وحشتناک اوضاع امنیتی یک ابرقدرت سابق است که امروز حتی نمی‌تواند امنیت ناوهای عظیمش را که نماد تأمین امنیت آمریکا بودند، در سواحل خود حفظ کند. بویژه طی ۲ هفته اخیر، سریالی از انفجارها و آتش‌سوزی‌ها در زیرساخت‌های نظامی و صنعتی و شهری، گریبان آمریکا را گرفته است. رژیم صهیونیستی، سگ هار آمریکا در خاورمیانه نیز در همین مدت دچار عقوبتی مشابه شده است. 
***
ترامپ:
وضع امنیت آمریکا بدتر از افغانستان است!
دونالد ترامپ دوشنبه هفته پیش طی اظهاراتی در کاخ سفید ضمن فاش کردن آمار 22 قتل در روزهای شنبه و یکشنبه پیش از آن تنها در تیراندازی‌های یک شهر( شیکاگو)، وضعیت امنیت کشورش را فاجعه‌بار و حتی بدتر از افغانستان توصیف کرد. او گفت: «احتمالا نیروهای فدرال به شهرهای بزرگ و مهم اعزام خواهند شد تا با موج جدید جرائم خشونت‌آمیز مقابله کنند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم موارد جرائم خشونت‌آمیز در آمریکا افزایش یابد. این مسأله اصلا قابل تحمل نیست. این شرایط بدتر از افغانستان است، بدتر از هر منطقه جنگی دیگری».
***
انهدام کاروان آمریکایی(21 تیر)
۳ تریلر و خودروی سنگین حامل تجهیزات نظامی متعلق به ارتش تروریستی آمریکا که بین سماوه و دیوانیه در عراق در حال تردد بودند، هدف حمله مسلحانه قرار گرفته و منهدم شدند. افراد مسلح ناشناس ابتدا راننده‌های این کشنده‌ها را پیاده کرده و سپس آنها را به آتش کشیدند تا محموله‌های آنها به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها نرسد. پیش از آن گروه‌های مقاومت عراقی بارها هشدار داده بودند که حضور نظامی پنتاگون در کشورشان غیرقانونی است و عواقب آن متوجه واشنگتن است. آنها از شرکت‌های حمل‌و‌نقل خواسته بودند با اشغالگران آمریکایی همکاری نکنند.
***
ناو هواپیمابر در آتش(22 تیر)
ساعت 8:50 بامداد یکشنبه هفته پیش، حادثه‌ای در عمق یکی از ناوهای پهن‌پیکر آمریکایی که در خلیج سن‌دیگو در جنوب غربی این کشور پهلو گرفته بود، رخ داد که می‌تواند به منزله آغاز شمارش معکوس برای زوال استیلای ۲ سده‌ای قدرت بحری یانکی‌ها در جهان باشد. ناو در حال تعمیر «یو‌‌اس‌اس بونهایم ریچارد» با قابلیت حمل بیش از 30 بالگرد و هواپیما که به سطح یک ناو هواپیمابر مخصوص جنگنده‌های «اف35‌» ارتقا یافته بود، بر اثر یک انفجار در عمق چهارمش دچار حریق بزرگی شد که با وجود بسیج تمام امکانات، مهار آن ۴ روز طول کشید. 
آتش‌سوزی این ناو جنگی آبی- خاکی 5/3 میلیارد دلاری با 9 عرشه به ظرفیت 1800 نفر که 22 سال در ناوگان آسیا- اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا مشغول عملیات بوده، به بزرگ‌ترین فاجعه نیروی دریایی آمریکا در ۲ دهه اخیر انجامید و حتی می‌رفت کل خلیج سن‌دیگو و آب‌های ساحلی مشترک با مکزیک را دچار فاجعه‌ای زیست‌محیطی بر اثر نشت سوخت نفتی کند. 
مجموعا 59 پرسنل نظامی و خدماتی در این واقعه مجروح شدند. پنتاگون هنوز درباره علت این حادثه سکوت کرده و این باعث شده ظن بروز یک عملیات خرابکارانه در بزرگ‌ترین پایگاه دریایی آمریکا در سواحل غربی‌اش قوت بگیرد. 
متعاقب آن تحلیلگر نظامی تارنمای فوربس، پرده از وقوع حوادث مشابه در ماه‌های اخیر برداشته که پنتاگون به جای رسیدگی به آنها، سعی بر لاپوشانی‌شان داشته است. این نخستین‌بار نیست که پنتاگون پس از وقوع حادثه‌ای علیه منافع خود، اقدام به کتمان حقایق آن می‌کند؛ از جمله تلفات موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد توسط ایران و هویت سرنشینان شاخص هواپیمای جاسوسی ‌«A11E‌» ارتش تروریست آمریکا که بهمن‌ماه پارسال در افغانستان سقوط کرد. 
به گفته «ارل یرگر» ناخدای بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و فرمانده سابق ناو یواس‌اس باتان، شدت خسارات وارده در پی حریق ۴ روزه به ناو بونهایم ریچارد به ‌قدری بوده که دکل‌ها و دماغه آن از بین رفته است به طوری که این کشتی جنگی دیگر قابل تعمیر نیست و باید در نقطه عمیقی از اقیانوس غرق شود. 
کارشناس ارشد نظامی اندیشکده هادسن، انهدام این ناو را نقصانی بزرگ برای راهبرد دریایی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه دانسته است. 
***
انفجار کارخانه فولاد آرسلور میتال (26 تیر)
روز پنجشنبه گذشته یک کارخانه تولید فولاد در ایالت ایندیانا متعلق به بزرگ‌ترین شرکت فولاد‌سازی جهان دچار انفجار و آتش‌سوزی مهیبی شد. بر اثر انفجار کوره کارخانه تولید فولاد آرسلور میتال، بخش اعظمی از ساختمان آن از بین رفت و زبانه‌های آتش تا ساعت‌ها در آسمان شهر برنزهاربور قابل مشاهده بود. 
***
آتش‌سوزی نیروگاه برق شافر (26 تیر)
بعد از ظهر پنجشنبه گذشته وقوع انفجار و آتش‌سوزی در نیروگاه برق شافر در شهر ویتفیلد ایالت ایندیانا باعث قطع برق منطقه شد. شرکت خدمات عمومی شمال ایندیانا (NIPSCO) عامل این حادثه مشکوک را انفجار در ترانسفورمرهای نیروگاه اعلام کرد. 
 
***
آتش‌سوزی جنگل یوتا (26 تیر)
آتش‌سوزی جنگل در شمال ایالت یوتا که از روز پنجشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و آتش‌نشانان می‌‌گویند ۲۲ درصد آن را مهار کرده‌اند. با این حال آتش که عامل آن انسانی توصیف شده، تا صبح دیروز ۴۱۸ هکتار از جنگل‌ها را سوزانده و به برخی ساکنان نیز دستور داده شده منازل خود را ترک کنند.
***
آتش‌سوزی مجموعه تفریحی (27 تیر)
ساختمان‌های یک مجموعه تفریحی همراه با سالن ورزش آن در جوار یک پارک آبی بزرگ در ایالت واشنگتن در آتشی بزرگ سوخت.
***
قطع موقت اینترنت آمریکا (27 تیر)
در نتیجه خرابی موقت سرور یک شرکت کنترل امنیت شبکه در آمریکا، بعد از ظهر جمعه به وقت ایالات‌متحده، بخش‌هایی از شبکه اینترنت در ۲ سوی اقیانوس اطلس مختل شد که در نتیجه بسیاری از  تارنماهای اصلی آمریکایی و اروپایی به مدت دست‌کم 25 دقیقه از دسترس خارج شدند. به گزارش بی‌ان‌ان بلومبرگ، این رخداد نتیجه مشکلی بود که در نقطه‌ای از شبکه داخلی شرکت کلودفلیر در شهر آتلانتا برای یک خدمات گیرنده ابری به وجود آمده بود که به سرعت رفع شد. با این حال حتی دامنه‌های گوگل هم تحت تأثیر این اختلال قرار گرفت.
***
آتش‌سوزی کارخانه شیمیایی آتلانتا (28 تیر)
عصر جمعه گذشته به وقت آمریکا یک کارخانه مواد شیمیایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «هارتسفیلد- جکسون» در حوالی شهر آتلانتا در جنوب ایالت جورجیا دچار حریقی مهیب شد که دود آن از چندین کیلومتر آن سوتر مشاهده می‌شود. این کارخانه تخلیه شده و احتمال نشت مواد شیمیایی در هوا وجود دارد. این دومین کارخانه بزرگ آمریکایی است که در فاصله یک شبانه‌روز دچار آتش‌سوزی می‌شود.
***
8 سقوط بزرگ ظرف 2 ماه
آسمان هم برای آمریکا امن نیست
تارنمای «دیفنس وان» اخیرا سقوط‌ها و سوانح هوایی سریالی را که طی ۲ ماه برای پرنده‌های ارتش تروریستی آمریکا رخ داده است به سرگیجه تشبیه کرد. 
این در حالی است که در یک سال گذشته آمریکایی‌ها ده‌ها فروند هواپیمای پیشرفته نظامی، جاسوسی، پهپاد، بالگرد و حتی یک ناو پهن‌پیکر آبی- خاکی حمل‌کننده هواپیما و بالگرد را از دست داده‌اند؛ از جمله هواپیمای جاسوسی «گلوبال هاوک» که توسط پدافند ایرانی بر فراز تنگه هرمز سرنگون شد. چندین پهپاد جاسوسی «آر کیو 170‌» نیز قبل و بعد از ترور سردار بزرگ اسلام، شهید قاسم سلیمانی در آسمان و زمین ایران و عراق منهدم شدند. همچنین پس از این جنایت دولت ترامپ بود که هواپیمای جاسوسی «بمباردیر ای-11‌» حامل چندین مقام اطلاعاتی ارشد آمریکایی به شکل مرموزی در آسمان ولایت غزنی افغانستان هدف قرار گرفت و سقوط کرد. در این یک سال سریال سقوط‌ها بویژه درباره پیشرفته‌ترین جنگنده آمریکایی یعنی اف-35 به قدری اسفبار بوده که حتی ستاد فرماندهی پنتاگون به مدت چند ماه این هواپیما را که محصول گرانقیمت‌ترین پروژه تسلیحاتی متعارف تاریخ بشر بود تا زمان رفع نواقص فنی از حالت عملیاتی خارج کرد. اما با بازگشت اف-35 به حالت عملیاتی باز هم سقوط‌ها ادامه دارد، به طوری که دیگر می‌توان به جرأت گفت پای عاملی فراتر از نقص فنی در میان است و بدین ترتیب آسمان هم که آمریکایی‌ها مدعی سلطه بر آن بودند دیگر برای آنها امن نیست.
در اینجا به مرور مهم‌ترین سقوط‌های پرنده‌های نظامی آمریکا تنها طی حدود ۲ ماه گذشته می‌پردازیم:
 
26 اردیبهشت
یک فروند جنگنده اف-۲۲ رپتور حین پرواز آزمایشی در ۲۰ کیلومتری پایگاه هوایی «ایگلین» در غرب ایالت فلوریدا سقوط کرد.
 
30 اردیبهشت
یک فروند اف-۳۵ لایتنیگ 2، مدرن‌ترین جنگنده نسل پنجم ساخت آمریکا، در جریان پرواز آموزشی شبانه در پایگاه نیروی هوایی «ایگلین» در فلوریدا دچار سانحه شد و سقوط کرد اما خلبان نجات یافت.
 
20 خرداد
یک جنگنده اف-‌۳۵ گرانقیمت دیگر در پایگاه هوایی «هیل» در ایالت یوتا دچار سانحه شد و هنگام فرود چرخ هواپیما از جا کنده شد.
 
26 خرداد
یک فروند جنگنده مک دانل داگلاس اف-۱۵ از نوع «سی ایگل» پس از برخاستن از پایگاه هوایی اصلی پنتاگون در نزدیکی سواحل «یورکشایر» در شمال شرقی جزیره انگلیس در آب‌های دریای شمال سقوط کرد و خلبانش کشته شد. در نهایت گارد ساحلی انگلیس لاشه آن را پیدا کرد.
 
29 خرداد
یک فروند جنگنده اف-‌۱۸ مدل اف متعلق به نیروی دریایی آمریکا پس از برخاستن از عرشه ناو هواپیما‌بر «یو‌اس‌اس تئو‌دور روز‌ولت» در دریای فیلیپین دچار سانحه شد و به درون آب سقوط کرد اما 2 خلبانش توانستند پیش از سقوط، ایجکت کرده و نجات یابند.
 
10 تیر
یک فروند جنگنده اف-‌۱۶ مدل سی‌ام در پایگاه نیروی هوایی «شا» در کارولینای جنوبی طی یک ماموریت آموزشی سقوط کرد و در نتیجه آن خلبانش کشته شد. این پنجمین جنگنده آمریکایی بود که در کمتر از 50 روز سقوط می‌کرد.
 
19 تیر
مرکز فرماندهی استراتژیک عملیات‌های نیروهای مسلح ملی بولیواری ونزوئلا اعلام کرد یک فروند هواپیمای آمریکایی را در حریم هوایی ونزوئلا ساقط کرده‌ است. این جت سبک آمریکایی که شامگاه هشتم جولای به حریم هوایی ونزوئلا تجاوز کرده بود طبق پروتکل‌های بین‌المللی توسط جنگنده‌های نظامی این کشور سرنگون شد. این اتفاق حدود ۲ ماه پس از عملیات شکست‌خورده دولت ترامپ برای کودتا در ونزوئلا رخ داد. ارتش ونزوئلا یک ماه پیش از آن نیز یک هواپیمای آمریکایی دیگر را که مشکوک به حمل مواد مخدر بود ساقط کرده بود. 
 
24 تیر
یک فروند جنگنده اف- ۱۶ مدل سی حین تلاش برای فرود در پایگاه نیروی هوایی هالومن ایالت نیومکزیکوی آمریکا دچار سانحه شد و سقوط کرد که خلبان آن دچار جراحت شد.

Page Generated in 0/0057 sec