printlogo


کد خبر: 222011تاریخ: 1399/4/29 00:00
آمار مبتلایان کرونا در کشور به 271606 و شمار قربانیان به 13979 نفر رسید
از« عادی‌سازی» در اسفند تا «تاب‌آوری ملی» در تیر
روحانی: در برابر این بیماری «تاب‌آوری ملی» را افزایش دهیم

اسدالله خسروی: به عقیده کارشناسان چنانچه در اعمال محدودیت‌ها سختگیری‌های بیشتری اعمال می‌شد و بازگشایی‌ها با تاخیر انجام می‌شد و همچنین ماسک به قیمت مناسب و به وفور در اختیار مردم قرار می‌گرفت، شاهد این همه مبتلا و جان‌باخته کرونایی نبودیم. 
 به گزارش «وطن امروز»، کرونا تاکنون جان حدود 14 هزار ایرانی را گرفته و بیش از 3 هزار و 500 نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. اکنون که موج دوم این بیماری مهلک در کشور شروع شده است، روز به روز بر آمار ابتلا و فوت ناشی از این بیماری افزوده می‌شود. 
رئیس‌جمهور که سیاست بازگشایی زودهنگامش باعث بالا رفتن آمار کرونا شد، دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۲۵میلیون ایرانی از کرونا عبور کرده‌اند و حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا در ماه‌های آینده خواهند بود. وی افزود: راهی جز قطع زنجیره ابتلا به این بیماری را نداریم. روحانی تصریح کرد: خودمان را باید از نظر درمان و تخت‌های بیمارستانی آماده و با شرایط پیش‌رو مقابله کنیم. 
طبق گزارش ستاد مبارزه با کرونا، از هر 1000 نفری که به این ویروس مبتلا می‌شوند 500 نفر آنها علائمی ندارند و ممکن است متوجه هم نشوند که به این ویروس مبتلا شده‌اند. حدود 350 نفر علائم خفیف دارند و نیازی به بستری شدن ندارند اما ممکن است 150 نفر از هر 1000 نفر نیاز به بستری داشته باشند. 
روحانی که در ابتدای شیوع کرونا بحث «از شنبه عادی می‌شود» را مطرح کرد و سیاست مصونیت گله‌ای را مدنظر داشت و در ماه‌های گذشته با تعجیل در بازگشایی‌ها روند کرونا را افزایش داد، حالا با تأکید بر این مطلب که «در برابر این بیماری باید «تاب‌آوری ملی» را افزایش دهیم»، گفت:‌ شهر سفید در وضعیت فعلی معنایی ندارد. وی افزود: موج دوم کرونا از اواخر خرداد آغاز شد و هنوز درگیر آن هستیم. 
 
* جان‌باختگان کرونایی در مرز 14 هزار نفر
دیروز آمار جان‌باختگان 188 نفر گزارش شد تا مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا به ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر برسد. همچنین سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۱۶۶ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور در روز گذشته خبر داد. دکتر سیما سادات‌لاری گفت: امروز (دیروز) ۲۸ تیر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۱۶۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۹۳ نفر از آنها بستری شدند تا مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر برسد. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین افزود: متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر رسید. سادات‌لاری همچنین گفت: ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
 
* توضیحاتی درباره آمار ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا
بیش از 90 درصد کسانی که به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا می‌شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. دبیر کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا در کشور، گفت: این آمار نشان‌دهنده افرادی است که با بیماری «کووید-۱۹» مواجهه داشته‌اند. دکتر مصطفی قانعی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره آمار ابتلای ۲۵ میلیونی ایرانیان به کرونا، گفت: ما کیتی به نام کیت الایزا داریم که IGG و ایمونوگلوبولین M را اندازه‌گیری می‌کند. تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است اما به هیچ وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است. وی افزود: بنابراین تست الایزا نشان می‌دهد که فردی مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است. این تست برای اقدامات اپیدمیولوژیک و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در کار تشخیص استفاده نمی‌شود. دبیر کمیته علمی ستاد کرونا تاکید کرد: بنابراین زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده‌اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف است که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود. بنابراین این آمار به معنای تعداد بیمار نیست، بلکه تعداد بیماران همان کسانی هستند که یا بستری می‌شوند یا آنقدر علائم دارند که تست PCR انجام می‌دهند و بیماری‌شان تشخیص داده می‌شود. 
 
* اواخر پاییز سال جاری واکسن کرونا ساخته می‌شود
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره زمان ساخت واکسن «کووید-۱۹»، توضیحاتی ارائه داد. مینو محرز، در ارتباط با اخبار گوناگونی که پیرامون ساخت واکسن «کووید-۱۹» مطرح است، به مهر گفت: زودتر از ۵ یا ۶ ماه آینده به واکسن دسترسی نخواهیم داشت. هر آنچه بعضا عنوان می‌شود، تبلیغات است. وی با عنوان این مطلب که همه دنیا بر روی ساخت واکسن «کووید-۱۹» کار می‌کنند، افزود: آنچه مسلم است، ساخت واکسن باید به تأیید سازمان جهانی بهداشت برسد. اینطور نیست که یک کشور بگوید واکسن را ساخته و بعد وارد بازار شود. این متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که در ایران هم روی ساخت واکسن کار می‌شود، ادامه داد: آنچه مسلم است، ما تکنولوژی تولید این واکسن را داریم که هر زمان ساخت آن تأیید شد، بتوانیم در داخل تولید کنیم. 

Page Generated in 0/0061 sec