printlogo


کد خبر: 222022تاریخ: 1399/4/29 00:00
اخبار

احتمال تصویب حق مسکن در این هفته
عضو شورای عالی کار از احتمال تصویب حق مسکن کارگران طی این هفته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در شرف پرداخت دستمزد تیر قرار داریم، معوقه حق مسکن باید با حقوق مرداد واریز شود. محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت تصویب حق مسکن کارگران در دولت اظهار داشت: نمایندگان کارگری درباره حق مسکن کارگران، صحبت‌های زیادی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند و آقای شریعتمداری قول پیگیری دادند. البته با توجه به اینکه در جلسه شورای عالی کار، نمایندگان وزرای صنعت و اقتصاد و خود وزیر کار حضور داشتند و مصوبه را امضا کردند، بعید می‌دانم مشکلی در تصویب نهایی پیش بیاید. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: با توجه به اینکه نظر 3 وزارتخانه صمت، اقتصاد و کار تأمین شده است، بنابراین دولت هم 100 درصد حق مسکن را تأیید خواهد کرد. وی یادآور شد: ۲ هفته است به صورت جدی از وزارت کار پیگیر موضوع حق مسکن هستیم و وزیر کار تاکید کرده‌اند حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی باید از تیر‌ماه اعمال شود. رئیس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه حق مسکن فرآیند کارشناسی خود را طی کرده، به احتمال زیاد این هفته تصویب می‌شود. تاجیک گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بنگاه‌ها لیست حقوق تیر‌ماه را رد کرده‌اند، باید معوقه حق مسکن را همراه با حقوق مرداد‌ماه واریز کنند. 
گفتنی است شورای عالی کار مدتی قبل تصویب کرد حق مسکن کارگران در سال ۹۹ با ۲۰۰ هزار تومان افزایش، به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یابد که برای اجرایی شدن نیاز به مصوبه هیأت ‌وزیران دارد. 
***
نصف کارگاه‌ها نسخه‌ای از قرارداد کار را به کارگر نمی‌دهند
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران در گفت‌وگو با تسنیم درباره «سامانه جامع ثبت قراردادهای کار» گفت: مطابق قانون، قراردادها باید در 4 نسخه تنظیم شود؛ یک نسخه دست کارگر، یک نسخه دست کارفرما، یک نسخه دست اداره کار و یک نسخه دست شورای اسلامی کار اداره باید قرار گیرد اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این فرآیند بین کارگاه‌ها به صورت حداقلی انجام می‌شود. حمیدرضا امام‌قلی‌تبار اظهار داشت: بیش از 50‌درصد کارگاه‌ها قراردادهای تک‌نسخه‌ای دارند و کارگران هم از جزئیات قراردادها خبر ندارند. فرآیندهایی که از سوی وزارت کار اعلام می‌شود کمی است و کیفیت در اجرا ندارد. راه‌اندازی «سامانه جامع ثبت قراردادهای کار» اقدام بسیار خوبی است به شرطی که تمام تولید‌کنندگان قراردادهای کار خود را در آن ثبت کنند. در حال حاضر اگر کارگر با مشکلی روبه‌رو شود نسخه‌ای از قرارداد خود را ندارد که بتواند به مراجع حل اختلاف مراجعه کند. اکثر کارگرانی که به مراجع حل اختلاف مراجعه می‌کنند، قرارداد کار ندارند. وی افزود: کارفرمایان رغبت ندارند جزئیات قرارداد خود را نشان دهند، بنابراین خروجی‌ای از این طرح وجود ندارد. واقعیتی وجود دارد و آن اینکه درصد زیادی از کارفرمایان وظایف تکلیفی خود را نمی‌دانند. بسیاری از کارفرمایان تصور می‌کنند حداقل دستمزد وزارت کار، همان حداقل حقوق است، یعنی حق مسکن، پایه سنوات و بقیه مزایا را جزو حداقل حقوق نمی‌دانند. 
***
معاون وزیر صنعت: ۹۰ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران خبر داد و گفت: تاکنون ۹۰ درصد پول گندم‌های تحویلی به مراکز خرید تسویه شده است. یزدان سیف از خرید بیش از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم تا روز ۲۷ تیرماه خبر داد و گفت: با وجود شرایط سخت نقدینگی، طی 5 مرحله مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه ارزش کل خرید تضمینی گندم به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: در مقایسه با ۲۷ تیرماه سال گذشته، خرید تضمینی رشد ۱۲ درصدی داشته و هم‌اکنون مراکز خرید در ۳۱ استان آماده تحویل گندم کشاورزان است. سیف با اشاره به پرداخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران گفت: با پرداخت یک‌هزار میلیارد تومان دیگر به کل پول واریزی، به خرید 7/7 میلیون تن سال قبل خواهیم رسید. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین از خرید ۲۷۵ هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود یکهزار و ۱۵۵ میلیارد تومان خبر داد. 
***
رشد ۸ درصدی صادرات ایران به امارات در ۳ ماهه امسال
مدیرکل دفتر عربی و ‌آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات ایران به کشور امارات در 3 ‌ماهه ابتدایی امسال با ۸ درصد افزایش از ۹۰۰میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، به حدود ۱میلیارد دلار رسید. فرزاد پیلتن تصریح کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد در دوره یادشده از نظر وزنی نیز صادرات به کشور امارات حدود 40 درصد افزایش داشته و از حدود 2 میلیون و 400 هزار تن به 3 میلیون و 400 هزار تن رسیده است. 
***
ساخت فاز جدیدی از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در راه است
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به آخرین اقدامات قرارگاه در حوزه صنایع پتروشیمی، گفت: اکنون در حال توافق با وزارت نفت برای احداث فاز جدیدی در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس هستیم و درصورت توافق با وزارت نفت، برنامه‌ریزی 100 درصدی برای ایرانی‌کردن ساخت و به‌کارگیری تجهیزات داریم. سعید محمد با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا تولید محصولات پتروشیمی‌ را در جایگاه پیمانکار بر عهده دارد، افزود: از آنجا که ما سازنده پروژه بوده و قطعه تهیه می‌کنیم پس از تحریم‌ها کارفرمایان قبول کردند به سمت سازندگان ایرانی بروند، به همین دلیل 70 درصد تجهیزات پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و فازهای مجتمع گازی پارس جنوبی (که قرارگاه اجرایی کرده) ایرانی‌سازی شده است. 

Page Generated in 0/0052 sec