printlogo


کد خبر: 222025تاریخ: 1399/4/29 00:00
پمپئو در ادامه اظهارات هجومی‌اش علیه ایران، چین و روسیه بر استفاده از زبان زور در برابر ایران تأکید کرد
فقط لاف!
وزارت خارجه چین: بهانه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بی‌پایه است

گروه سیاسی: ایران، چین و روسیه، ۳ کشوری که در سخنرانی اخیر پمپئو نقاط اصلی حمله بودند؛ ایرانی که به دنبال صدور انقلاب خود است، چینی که خواستار سقوط آزادی در جهان است و نهایتا روسیه‌ای که به دنبال مسموم کردن دموکراسی آمریکا است. اظهارات پمپئو درباره کشورمان و تاکید او بر «زور» به جای «مماشات» در برابر ایران را از جهاتی می‌توان یک اعلان جنگ به مثلث تهران- پکن- مسکو دانست که دامنه همکاری‌های‌شان در سطح اقتصادی و سیاسی طی ماه‌های اخیر افزایش محسوسی داشته است که آشکارترین نمونه‌های آن را می‌توان توافق 25 ساله ایران و چین، رزمایش مشترک ۳ کشور در خلیج ‌فارس و ایستادگی چین و روسیه مقابل طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران دانست. 
به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه در «دس مونیس» ایالت آیوا مدعی شد تهدیدهایی که آمریکا با آن مواجه است با تهدیدهای پیشین متفاوت است و افزود: امروز چین می‌کوشد آزادی را در سراسر جهان ساقط کند. پمپئو در ادامه با بیان اینکه امروز روسیه می‌خواهد دموکراسی و مؤسسات ما را مسموم سازد و از دروغ‌پراکنی برای پاشیدن بذر نفاق در آمریکا استفاده می‌کند، اضافه کرد: ایرانی‌ها تمایل دارند انقلاب اسلامی خود را در سراسر خاورمیانه گسترش دهند. پمپئو با این ادعا که هیچ دولتی همچون این دولت آمریکا شیشه تهدیدها را نشکسته است، اظهار کرد: برای مدت طولانی اندیشمندان سیاسی بر این باور بودند با تجارت بیشتر با چین می‌توانند کشور را از خطر برهانند اما امروز این اتفاق نمی‌افتد. 
پمپئو در ادامه حملات خود به چین با اشاره به تحریم و محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده علیه مقامات این کشور، به تلاش آمریکا برای تکرار این موضوع که ویروس کرونا از کجا آمده است، اشاره کرد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه همچنین به ایران اشاره کرد و گفت: ما به طور بنیادین رفتار با ایران را تغییر دادیم. ما این واقعیت را می‌دانیم که توافق هسته‌ای ایران منابع پولی زیادی را در اختیار حکومت قرار داد تا ترور خود را دنبال کنند که خطر را متوجه آمریکا و دیگر کشورهای خاورمیانه کرده است. وی با بیان اینکه حکومت‌های قانون‌شکنی چون ایران تنها به زور جواب می‌دهند نه مماشات، گفت: به همین خاطر ما آنچه را دولت سابق انجام داد برگرداندیم. ما توافق هسته‌ای ایران را رها و سیاست جدیدی را در قبال ایران اجرا کردیم که ایران را از دستیابی به پول محروم می‌کند، پناه دیپلماتیک را از آنان سلب می‌کند و تهاجم حکومت را متوقف می‌سازد. وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که ایران تأثیرات این سیاست را احساس کرده است، ادامه داد: ترور ژنرال سلیمانی هم باعث فهمیدن این مسأله شده است که تعهد ما برای بازدارندگی وقتی که او را حذف کردیم، واقعی است. 
پمپئو در پایان با اشاره به تقویت روابط دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: اسرائیل یک مدل برای توسعه اقتصادی و آزادی در منطقه است. افتخارآفرین است که هیچ دولتی به اندازه رئیس‌جمهور ترامپ و دولت وی از اسرائیل حمایت نکرده است. وی همچنین با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به قدس و بخشیدن جولان اشغالی سوریه به رژیم صهیونیستی، گفت: ما گفتیم هرگونه ضدیت با صهیونیسم با یهودستیزی برابر است. 
در این میان، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات پمپئو را قدمی به‌ منظور بهانه‌سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل دانست. هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری درباره اظهارات پمپئو که مدعی شده بود چین به دنبال فروش تسلیحات خود به ایران است، گفت: ما گزارش‌های مربوط را پیگیری کرده‌ایم. اظهارات وزیر خارجه آمریکا آشکارا به ‌منظور بهانه‌سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است و هیچ پایه‌ای ندارد. این اظهارات بار دیگر تعهدناپذیری آمریکا در برخورد با برجام را که با بی‌اعتنایی به قطعنامه 2231 و توافق بین‌المللی به‌ طور یک‌جانبه از آن خارج شد، افشا کرد. امیدواریم آمریکا هر چه زودتر به مسیر حفظ اعتبار قطعنامه‌های شورای امنیت و اجرای برجام بازگردد و در مسیر اشتباه کنونی پیش نرود. هوا چون یینگ درباره اصول چین در تجارت تسلیحاتی گفت: چین همواره با احتیاط و مسؤولیت‌پذیری به فروش سلاح به دیگر کشورها می‌پردازد و در این کار نیز بر 3 اصل متکی است که عبارتند از: یاری به تقویت توانایی دفاعی مشروع کشور دریافت‌کننده، آسیب‌ نرساندن به صلح، امنیت و ثبات جهان و منطقه و دخالت نکردن در امور داخلی کشور دریافت‌کننده.
***
اعتراف به شکست بهتر از لاف احمقانه است
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با انتشار توئیتی در واکنش به ادعاهای بی‌اساس وزیر خارجه آمریکا نوشت: «پمپئو گفته ما در قبال ایران از اساس تغییر رفتار داده‌ایم چون در برابر آنها فقط قدرت جواب می‌دهد نه مماشات. بیش از ۴۰ سال است همه قدرت خود را برای شکست ایران به کار برده اما همچنان ناکام هستید. اعتراف به شکست مقابل ایران قدرتمند، بهتر از لاف‌های احمقانه و بی‌پشتوانه است».

Page Generated in 0/0060 sec