printlogo


کد خبر: 222026تاریخ: 1399/4/29 00:00
اخبار

وزارت امور خارجه هرگونه ادعا درباره جزایر ایرانی را تکذیب کرد
وزارت امور خارجه طی اطلاعیه‌ای ضمن رد ادعای نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، سند همکاری میان ایران و چین را در راستای منافع ملی دانست. روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای اظهارات محمود احمدی‌بی‌غش، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صداوسیما مبنی بر اینکه «بنا بوده است اختیار جزایر ایرانی به چین واگذار شود» را از اساس کذب خواند و تکرار اینگونه ادعاهای بی‌اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهار نظرهای غیرمسؤولانه، از هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی شایسته صورت پذیرد. روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه، ضمن رد هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره، مدیریت یا دیگر اشکال ادعایی درباره جزایر ایرانی تصریح کرد: سند همکاری‌های ۲۵ ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی میان ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد، افتخارآمیز و در راستای منافع ملی است و انتظار این بود که پس از توضیحات مفصل وزیر محترم امور خارجه در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شاهد تکرار اینگونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.
***
توافق با چین باعث به حاشیه رفتن آمریکا می‌شود
دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: برجام آمد که ما را تخلیه قدرت کند. معتقد بودم اروپا نه می‌تواند و نه می‌خواهد همکاری بیشتری با ایران داشته باشد. از جمله اینکه اینستکس ۲ سال پیش تدبیر شد ولی انجام نشد. وی در گفت‌وگویی با روزنامه جام جم با اشاره به قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: موضوعی که در ارتباط با چین مطرح شده موافقان و مخالفانی به همراه داشته است، نکته اینجاست که نباید تا این اندازه درباره این موضوع جنجال و مناقشه می‌شد. شاید مقداری از موضوع به اطلاع‌رسانی اولیه مربوط می‌شود، زیرا این اطلاع‌رسانی چندان حرفه‌ای انجام نشد و عملا فضا را برای اینگونه حواشی مناسب کرد. نه اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شد و نه در وقت لازم صورت گرفت. همین مسائل، فضایی را ایجاد کرد که طرفین موضوعاتی را مطرح کنند. وی افزود: چین برای ایران همانقدر مهم است که ایران برای چین. در صورتی که این توافق بین ایران و چین انجام شود، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه و‌ آمریکا به حاشیه خواهند رفت.
***
ایران اینترنشنال وقاحت تمام‌عیار خود را به نمایش گذاشت
سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن عنوان کرد: شبکه سعودی ایران اینترنشنال با پخش گردهمایی گروه تروریستی منافقین، وقاحت و بی‌شرمی تمام‌عیار خود را به نمایش گذاشت. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه توئیترش در واکنش به اقدام شبکه سعودی ایران اینترنشنال در پخش گردهمایی گروهک تروریستی منافقین نوشت: «شبکه سعودی ایران اینترنشنال با پخش گردهمایی گروه تروریستی منافقین که قاتل هزاران بیگناه ایرانی می‌باشد، وقاحت و بی‌شرمی تمام‌عیار خود را به نمایش گذاشت. بعد از مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه، این برنامه نیز به دستور مالکان سعودی این شبکه صورت گرفته است. اما پول همه چیز نیست». 
***
کره جنوبی باید دست به ابتکار عمل بزند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روابط ایران و کره‌جنوبی روابط باسابقه و دیرینه‌ای است، گفت: طرف کره‌ای نباید مشکلات بانکی در نقل و انتقال منابع را بهانه کند، چرا که می‌تواند دست به ابتکار‌هایی برای پرداخت بدهی‌اش به ایران بزند. فشار‌های آمریکا نباید روابط دوجانبه ایران و کره را مخدوش کند. ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با میزان بیان داشت: به اعتقاد بنده مقامات کره‌جنوبی اگر مایل هستند روابط‌شان همچنان با ایران دوستانه باقی بماند، باید اجازه دهند ایران به منابع خود دسترسی داشته باشد و بدهی مذکور تسویه شود. عمویی با اشاره به روابط تجاری ایران و کره‌جنوبی و حضور موفق شرکت‌های کره‌ای در ایران، اظهار داشت: این در حالی است که عملکرد کره‌جنوبی در عدم دسترسی ایران به منابع درآمدی خودش می‌تواند نگاه مردم ایران را به آینده روابط با کره که روابط دوستانه‌ای بوده، تغییر دهد.
***
مجلس به دنبال ترویج دیپلماسی منطقه‌ای است
عضو کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد 25ساله ایران و چین گفت: طرفداران داخلی غرب و آمریکا فشار می‌آورند که قرارداد ایران و چین کاملاً به ضرر کشورمان است و آنقدر به شایعات خود دامن زده‌اند که برخی از مردم از ما این سوال را می‌پرسند که آیا قرار است به مدت ۲۵ سال جزیره کیش به چین فروخته شود؟ من تعجب می‌کنم از این شایعات و نمی‌دانم این چه صحبت‌هایی است که مطرح می‌شود! به جرأت می‌توان گفت قرارداد ایران و چین جزو معدود کارهای خوبی است که دولت روحانی انجام داده است و نباید به شایعات غرب‌گرایان توجه کرد. سید‌محمود نبویان در گفت‌وگو با مهر ادامه داد: یکی از ضعف‌های عمده دولت این بوده است که همه تمرکز خود را روی ارتباط با کشورهای غربی و آمریکا گذاشت، این در حالی است که از همان ابتدا دلسوزان نظام به دولت گفتند دنیا منحصر به این چند کشور غربی نیست. ۱۲۰ کشور غیرمتعهد در جهان وجود دارد که متأسفانه دولت ارتباط خود با این کشورها را کاهش داد و با کشورهای دوست و منطقه هم ارتباط چندانی نداشت. مجلس شورای اسلامی به دنبال ترویج دیپلماسی منطقه‌ای است و همه تلاش خود را برای تحقق این مسأله به کار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0058 sec