printlogo


کد خبر: 222040تاریخ: 1399/4/30 00:00
شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد
ادامه تحقیقات درباره ترور شهدای بزرگ مقاومت

گروه بین‌الملل: با گذشت بیش از 6 ماه از ترور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس توسط آمریکا، دیروز شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد تحقیقات درباره جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس همچنان ادامه دارد. 
در این بیانیه آمده است: تحقیقات از همان لحظه نخست وقوع حادثه آغاز شده و سیستم قضایی عراق با این حادثه به عنوان یک جنایت که در خاک این کشور انجام شده برخورد کرده است. بر اساس این بیانیه، اقدامات انجام شده بر اساس قوانین موجود در سیستم جزایی عراق انجام شده به طوری که صحبت‌های نماینده قانونی سفارت ایران نیز در این باره ثبت شده است. در ادامه این بیانیه نوشته شده است: ما درباره جزئیات این جنایت با وزارت خارجه عراق و دبیرخانه نخست‌وزیری مکاتبه داشته‌ایم. 
این بیانیه در حالی منتشر شده است که عراق تاکنون جزئیاتی از تحقیقات خود درباره این ترور را منتشر نکرده است. 
 
* گزارش سازمان ملل درباره ترور
23 تیرماه گزارشگر ویژه سازمان ملل ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نقض حقوق بین‌الملل برشمرد و گفت: ترور ژنرال سلیمانی قتل خودسرانه‌ای بود که واشنگتن مسؤولیت آن را بر عهده دارد. اگنس کالامارد در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین افزود: آمریکا با ترور سپهبد قاسم سلیمانی، منشور ملل متحد را نقض کرد. وی افزود: ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ترور ژنرال سلیمانی برای دفاع از خود بوده است، ثابت نمی‌کند وی در صدد حمله یا برنامه‌ریزی برای حمله قریب‌الوقوع بوده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: معتقدم آمریکا در اثبات اینکه حمله این کشور دفاع از خود بوده است نیز شکست خورد. کالامارد گفت: آمریکا اصل حاکم بر روابط بین‌المللی و حقوق بین‌الملل را خدشه‌دار کرد. 
وی خاطرنشان کرد: جامعه بین‌الملل با یک احتمال بسیار خطرناکی روبه‌رو است مبنی بر اینکه حمله به سپهبد سلیمانی سرآغاز حملات علیه مسؤولان کشورها باشد. گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: ما با این واقعیت روبه‌رو هستیم که ادامه این قبیل حملات به جنگ بینجامد. کالامارد گفت: ترور ژنرال سلیمانی تحولی مهم در عرصه حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل بود و اگر مسؤولی مانند وی در یکی از کشورهای غربی هدف چنین حمله‌ای قرار می‌گرفت، آن کشور این اقدام را اعلان جنگ تلقی می‌کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام این گزارش و به نتیجه رسیدن آن گفت: نقش من ارائه حقیقت به مسؤولان ذی‌ربط است. من اختیاری برای اعمال تحریم علیه حکومت‌ها ندارم.

Page Generated in 0/0047 sec