printlogo


کد خبر: 222042تاریخ: 1399/4/30 00:00
دور دنیا

اذعان مرکل به احتمال شکست مذاکرات اروپایی
صدراعظم آلمان در آغاز سومین روز مذاکرات کشورهای اروپایی برای تدوین برنامه‌ای برای نجات اقتصاد این قاره،‌ از احتمال به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها خبر داد. آنگلا مرکل در این رابطه گفت: اراده خوبی برای به نتیجه رسیدن مباحث وجود دارد اما به طور همزمان مسائل زیادی نیز وجود دارد. من تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم اما ممکن است این گفت‌وگوها نتیجه‌ای در بر نداشته باشد. مرکل دیروز در آغاز روز سوم نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپایی،‌ این روز را روزی سرنوشت‌ساز برای اروپا توصیف و اعلام کرد مواضع سران اتحادیه اروپایی درباره رقم کلی کمک مالی بسیار متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت از امکان یافتن راه‌حلی برای حصول توافق سخن گفت. هلند به همراه اتریش،‌ دانمارک،‌ سوئد و فنلاند حامی تصویب بسته کوچک‌تری از کمک‌ مالی به اقتصادهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا هستند ولی آلمان و فرانسه به عنوان قدرت‌های اصلی اتحادیه اروپایی بر تصویب محرک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی تأکید دارند. با افزایش دامنه اختلاف میان سران اتحادیه اروپایی،‌ آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه به نشانه اعتراض جلسه عصر شنبه را ترک کردند. 
***
تداوم اعتراضات علیه نتانیاهو در اراضی اشغالی
عده‌ای از ساکنان صهیونیست سرزمین‌های اشغالی بار دیگر با تجمع مقابل منزل نخست‌وزیر این رژیم، برکناری وی را خواستار شدند. پلیس اسرائیل تلاش کرد معترضان را که مقابل منزل بنیامین نتانیاهو تجمع کرده بودند، متفرق کند. تظاهرات علیه فساد نتانیاهو و همچنین سوء‌مدیریت دولتش در برخورد با بحران کرونا و بویژه تبعات آن در اراضی اشغالی ادامه دارد. در جریان این اعتراضات پلیس شماری از معترضان را در تل‌آویو دستگیر کرد. 
***
افزایش ۲ برابری دزدی دریایی در آسیا
در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی تعداد دزدی‌های دریایی انجام شده در آسیا ۲ برابر تعداد دزدی‌های انجام‌شده در این منطقه در دوره مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است. در حالی که در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹ دزدی دریایی در آب‌های این قاره ۲۵ مورد بود،‌ در ۶ ماه اول سال جاری میلادی ۵۰ دزدی دریایی در منطقه اتفاق افتاده است. بر اساس آمارهای موجود،‌ بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن فقط در تنگه سنگاپور که یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای کشتیرانی است ۱۶ فقره دزدی دریایی اتفاق افتاده است. این گزارش 6 ماهه را سازمانی به نام «پیمان همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با دزدی دریایی و سرقت‌های مسلحانه از کشتی‌ها» منتشر کرده است. 
***
رژیم صهیونیستی استاندار قدس را بازداشت کرد
نیروهای اشغالگر ظهر دیروز استاندار قدس اشغالی را در پی یورش به منزلش در شهرک بلده سلوان در جنوب مسجدالاقصی بازداشت کردند. استاندار قدس از زمان تصدی این پست در سال ۲۰۱۸ از سوی رژیم صهیونیستی در معرض اذیت و آزار و پیگردهای متعدد از جمله بازداشت‌های مکرر،‌ احضار برای بازجویی،‌ ممانعت از ورود به کرانه باختری و ارتباط با رهبران و چهره‌های فلسطینی قرار گرفته است. 
***
بحران بیماران غیرکرونایی در انگلیس
بنا بر آمار نهادهای بهداشتی انگلیس،‌ بحران کرونا در این کشور 4 میلیون نفر را که از بیماری‌های دیگر رنج می‌برند،‌ در صف انتظار برای دریافت معالجه قرار داده که این مسأله به وخامت شرایط جسمی و روانی آنها منجر شده است. 
***
عمل جراحی موفقیت‌آمیز امیر کویت
علی جراح الصباح،‌ وزیر دیوان سلطنتی کویت اعلام کرد صباح الاحمد الجابر الصباح،‌ امیر این کشور صبح دیروز عمل جراحی انجام داد. وی در این باره گفت این عمل موفقیت‌آمیز بوده است. 
***
توضیحات روسیه درباره یک رزمایش
معاون وزیر دفاع روسیه‌ در جمع خبرنگاران توضیحاتی را درباره رزمایش «آمادگی سریع جنگی» که از تاریخ ۱۷ جولای با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه‌ آغاز شده است،‌ ارائه کرد. به گفته الکساندر فومین،‌ روسیه از طریق کانال‌های ارتباطی نظامی و دیپلماتیک،‌ کشورهای منطقه را در جریان این رزمایش قرار داده است. در این رزمایش ۱۵ هزار نفر از پرسنل ارتش روسیه،‌ ۴۰۰ هواپیمای جنگی،‌ ۲۶ هزار نوع تسلیحات و سخت‌افزارهای نظامی و بیش از ۱۰۰ دستگاه خودروی زرهی شرکت دارند. 
***
نظامی آمریکایی به جاسوسی متهم شد
یک افسر نیروی دریایی آمریکا به انتقال ایمیلی حاوی مطالب محرمانه به یک شهروند روس متهم شد. این اتهام علیه «چارلز بریگز» از افسران نیروی دریایی آمریکا مربوط به ژانویه ۲۰۱۹ در پایگاه نیروی هوایی اوفوت واقع در نبراسکاست که در آنجا‌ وی مشغول به خدمت بود. وی ۹ ژانویه همان سال با دسترسی به کامپیوتر دولتی، اسناد و مدارک محرمانه را با ایمیل به یک شهروند روس که نامی از او نیست،‌ ارسال کرده است. بر اساس پرونده اتهامی علیه وی،‌ این فرد چنین مدارک و اسناد محرمانه‌ای را به یک شهروند روس داده اما نام این شهروند روس در اسناد نیامده است.

Page Generated in 0/0054 sec