printlogo


کد خبر: 222044تاریخ: 1399/4/30 00:00
مهدی ترابی، ستاره این روزهای پرسپولیس در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
مغرور شویم فوتبال تنبیه مان می کند

زهره فلاح زاده*: مهدی ترابی، هافبک پرسپولیس این روزها در ترکیب تیمش خوش می‌درخشد و بارها با گل‌های ۳ امتیازی‌اش قرمزها را به پیروزی رسانده است. ترابی در این فصل با ۱۰ گل‌ زده در جدول برترین گلزنان در رده دوم و با ۵ پاس گل در رده سوم بهترین پاسورهای لیگ ایران قرار دارد. عملکرد درخشان مهدی ترابی سبب شد «وطن امروز» با او گفت‌وگویی داشته باشد.
***
* راه سختی برای پوشیدن پیراهن پرسپولیس داشتی، بستن قرارداد داخلی با تراکتور در ابتدای فصل گذشته هم برایت کمی دردساز شد تا نیم‌فصل دوم به پرسپولیس بیایی. 
موضوع قرارداد من با تراکتور در آن زمان این بود که اگر قرار بر سرباز شدن من باشد، در این تیم بازی کنم اما قسمت نشد در آن مقطع سرباز شوم و تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدهم و به دانشگاه بروم. هیج اتفاقی هم نیفتاد و موضوع همان موقع تمام شد. خدا را شکر می‌کنم که بعد از این ماجرا توانستم با پرسپولیس قرارداد ببندم، چون تیمی بود که از بچگی آرزوی پوشیدن پیراهنش را داشتم. همه تلاشم را هم می‌کنم تا زمانی که در تیمم هستم، بهترین عملکرد را داشته باشم و با کمک بچه‌ها برای هواداران و باشگاه جام بیاوریم. 
 
* به دلیل شیوع کرونا لیگ ۴ ماه تعطیل شد، برای شما و تیمت که روند خوبی در لیگ داشتید و در صدر بودید، این دوری سخت نبود؟
شرایط خیلی سخت بود. همه دلتنگ فوتبال بودیم. در حال حاضر، هم وضعیت خودم و هم وضعیت تیم خوب است و ان‌شاءالله بتوانیم در دیدارهای بعدی با تمرکز بیشتر، عملکرد خیلی بهتری داشته باشیم. همه تلاش ما این است که دل هواداران‌مان را شاد کنیم و یک جام دیگر به آنها هدیه بدهیم. 
 
* شیوع کرونا به فوتبال ما هم مانند همه جای دنیا آسیب‌هایی زد و تیم‌هایی مثل استقلال و فولاد چند بازیکن کرونایی داشتند؛ با توجه به این شرایط موافق برگزاری لیگ بودی؟
نظر من برای شروع لیگ مثبت بود، چون فوتبال می‌تواند شادابی خاصی به جامعه بدهد. مردم در این شرایط نمی‌توانند به ورزشگاه بیایند ولی حداقل می‌توانند از طریق تلویزیون بازی تیم محبوب‌شان را تماشا ‌کنند. به هر حال با پیروزی‌هایی که تیم ما به دست می‌آورد، ۵۰ میلیون هوادار خوشحال می‌شوند. این ارزشمند است که با وجود شرایط سخت کشور، آنها برای یک ساعت هم که شده خوشحال باشند. امیدوارم ما هم بتوانیم دل طرفداران‌مان را شاد کنیم. ان‌شاءالله این بیماری هر چه سریع‌تر از بین برود و مردم در کنار هم به زندگی عادی خود بازگردند. 
 
* کار با یحیی گل‌محمدی چطور است؟
کار با آقا یحیی خیلی خوب و لذت‌بخش است. به نظر من ایشان یکی از بهترین مربیان حال حاضر ایران است. امیدوارم با پرسپولیس سالیان سال کار کند و جام‌های زیادی به دست آورد. انصافا آقا یحیی لیاقتش را دارد و همه بچه‌ها دوست دارند با او کار کنند. 
 
* با توجه به اختلاف امتیازی که پرسپولیس با رقبا ایجاد کرده‌ است، بازیکنان مغرور نشده‌اند؟ 
ما به هیج عنوان دچار غرور نمی‌شویم. همه بچه‌ها این را می‌دانند که اگر بی‌اهمیت وارد زمین شوند، توسط فوتبال تنبیه می‌شوند. تمام هدف‌مان این است که اول قهرمانی را مسجل کنیم و بعد بازی‌های باقیمانده را پیروز شویم. چون هواداران با برد ما خیلی خوشحال می‌شوند، بنابراین ما هم تلاش می‌کنیم آنها را شاد کنیم. 
 
* شنیده‌ایم پیشنهاد از تیم‌های خارجی داری؛ فصل بعد در پرسپولیس می‌مانی یا به فکر لژیونر شدن هستی؟
به نظرم زود است از الان برای فصل بعد صحبت کنیم، چون ۵ بازی تا پایان فصل مانده است. به هر حال تمام تمرکزم این است که بخوبی لیگ را تمام کنم و با پرسپولیس قهرمان شوم. ان‌شاءالله آخر فصل در این باره تصمیم می‌گیرم؛ تصمیمی که به هم به نفع خودم و هم به نفع باشگاهم باشد. 
* خبرنگار ورزشی
***
لایق حضور در اروپاست
ابراهیم صادقی *: یادم هست با آمدن آقای مجید جلالی، تیم سایپا یک مقداری جوان‌تر شد و مهدی ترابی به بزرگسالان دعوت شد. البته فصل قبلش که آقای تقوی بود، چند دقیقه‌ای ترابی مقابل گهردورود بازی کرد اما آقای جلالی بیشتر به او فرصت و میدان داد. ترابی سال اول خیلی نتوانست عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد اما پایان آن سال به تیم ‌ملی امید دعوت و آرام آرام اعتماد به نفسش بیشتر شد. سال دوم خیلی عملکرد خوبی داشت و حتی چند گل هم برای سایپا زد و رفته رفته پیشرفت کرد. به غیر از مسائل فنی، از نظر اخلاقی هم پسر خوبی بود. همیشه به بزرگ‌ترهای تیم احترام می‌گذاشت. در عین حال که درون زمین محکم فوتبال بازی می‌کرد اما بیرون زمین به هم‌تیمی‌ها و بازیکنان رقیب احترام می‌گذاشت. خیلی خوشحالم که یک جوان از باشگاه سایپا رشد کرد و حالا در تیم بزرگی مثل پرسپولیس بازی می‌کند. ترابی در حال حاضر بهترین بازیکن لیگ ما است. امیدوارم بیشتر از اینها پیشرفت کند و یک روز او را در تیم‌های بزرگ اروپایی ببینیم. 
* همبازی سابق در سایپا
***
فوتبالیستی با عصای جادویی
روزبه شاه‌علیدوست*: مهدی ترابی قبل اینکه فوتبالیست لایق و توانمندی باشد، پسر خوب و مؤدب و بامعرفتی است. با اینکه به درجات بالای فوتبال رسیده (که البته باز هم پتانسیل بهتر شدن دارد) ولی کماکان متواضع است و خودش رو گم نکرده و سایپا همیشه به داشتن چنین محصولی به خودش می‌بالد. زمان حضورش در سایپا همیشه در مواقع بحرانی به تیم کمک می‌کرد و زحماتش را هرگز فراموش نمی‌کنیم. به عنوان یک هم‌تیمی سابق برایش آرزوی موفقیت دارم و از پیشرفتش لذت می‌برم. او به هر تیمی برود باز هم نماینده سایپاست و امیدوارم همیشه بدرخشد و الگوی خوبی برای جوان‌های سایپا باشد تا این بچه‌ها ببینند فاصله بین یک بازیکن معمولی تا یک ستاره آنقدر هم زیاد نیست.
ترابی چند سالی در تیم جوانان ما حضور داشت. زمان آقای حسین فرکی یکی از مهره‌های تأثیرگذار ما بود و در خط حمله روی او حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. یادم هست مهدی در بازی با فولاد در هوای گرم اهواز، یک شوت زد و دروازه فولادی‌ها باز شد. مهدی چون پسر نماز‌خوانی است و نمازهای طولانی می‌خواند، موقع بازگشت در فرودگاه به شوخی به او گفتیم مهدی عصای جادویی را در دست گرفته، مدافعان حریف از هم باز می‌شوند و او گل می‌زند. بعد از آن تیم ما در هر بازی کارش گره می‌خورد به مهدی می‌گفتیم «عصا را در بیاور و کاری کن». یادم هست موقع رفتنش از سایپا به او گفتیم: ‌«داری میری برو! اما عصایت را بده به جوان‌‌ترهای تیم تا وقتی تو نیستی، آنها جایت را پر کنند». الان هم در پرسپولیس خیلی موفق است و فکر می‌کنم عصایش را با خودش برده که گل‌های ۳ امتیازی برای این تیم می‌زند.
* همبازی سابق در سایپا
***
 پسری که می گفتند فوتبالیست نمی شود
مجید جلالی*: تازه به سایپا آمده بودم. به تمرین امیدها و جوانان این تیم رفتم. چند بازیکن را گفتم بیایند و در تمرینات بزرگسالان شرکت کنند. یکی از آنها مهدی ترابی بود. یادم هست مدیرعامل وقت سایپا، دکتر سبحانی به من گفت واقعا مهدی ترابی در تمرینات بزرگسالان حاضر شود؟ گفتم بله! او گفت مربی قبلی که خارجی بوده به من گفته این پسر فوتبالیست نمی‌شود. ترابی پسر خیلی ساکت و گوشه‌گیری است و فوتبال، چنین آدم‌هایی را نمی‌خواهد. به دکتر سبحانی در جواب این صحبت گفتم این پسر حتما می‌تواند بازیکن خوبی شود. اجازه بدهید به تمرینات ما بیاید و ۲ هفته تمرین کند. مهدی تمریناتش را با ما شروع کرد و هر روز که می‌گذشت من بیشتر به او امیدوار می‌شدم. یک روز به دکتر سبحانی گفتم بازیکنانی که من از پایه‌‌ها به سایپا آوردم، مثل محمدرضا اخباری، علی قلی‌زاده، مهدی ترابی، ماهان رحمانی و... بزودی سرمایه‌های باشگاه می‌شوند و ترابی برای شما بازیکن میلیاردی می‌شود. نمی‌دانم حرف من را دکتر باور کرد یا نه! اما از چهره ا‌ش مشخص بود که به حرفم گوش کرد. ترابی برای تیم ما در سال اول چند بازی انجام داد و خوب هم بود. رفته‌رفته بهتر هم می‌شد. روزهای اول که در ترکیه اردو بودیم، فوق‌العاده به ترابی امیدوار شدم و در هر پستی مثل دفاع راست، هافبک و... او را می‌گذاشتم عملکرد خوبی داشت. پسر بسیار ساکت، آرام و کم‌حرفی بود. حتی روزی که صدایش کردم و گفتم مهدی به باشگاه می‌روی، قراردادت ۵ ساله است. او در جواب فقط یک کلمه گفت: چشم. ترابی به باشگاه رفت و قرارداد ۵ ساله‌اش را امضا کرد. من هر تیمی که می‌روم سعی می‌کنم، با جوانان قرارداد بلندمدت ببندم. 
یادم هست مهدی پایان سال اول فعالیتش در سایپا به تیم ‌ملی دعوت شد و نخستین گلش را هم به ثمر رساند. آن روز من در یک همایش کانون مربیان در شهر اراک بودم و در زمین داشتیم کار می‌کردیم که بچه‌ها آمدند و گفتند: آقا، مهدی ترابی ۱۰ دقیقه پایانی بازی به زمین رفت و گل زد. آنجا همه به من تبریک گفتند و من هم خیلی خوشحال بودم. 
قرارداد ترابی در سال اول حضورش تنها ۱۵ میلیون بود. برای سال دوم با صحبت‌های زیادی که با مدیرعامل جدید باشگاه سایپا کردم، قراردادش را با ۱۵۰ میلیون بستیم. 
درخشش ترابی شروع شد و خیلی خوب رشد کرد. همواره حواسش به تمرین و نکاتی که در تمرینات می‌گفتیم، بود. از همه لحاظ این پسر نمونه است. از نظر رفتار، منش، قدرشناسی و... او ۵ سال قرارداد داشت و به تیمش وفادار بود. ۶ ماه آخر قراردادش با باشگاه‌ همکاری کرد تا آنها با انتقال او به تیم پرسپولیس بهره‌مند شوند. 
ترابی را حالا در تیم پرسپولیس داریم می‌بینیم که روز‌به‌روز بیشتر می‌درخشد. مطمئن باشید در آینده خیلی نزدیک فرازهای بی‌نظیری از فوتبال مهدی را خواهید دید. چون همواره او در حال پیشرفت است و بزودی یک مهره بی‌بدیل برای تیم ‌ملی ما خواهد شد. 
* مربی اسبق سایپا

Page Generated in 0/0057 sec