printlogo


کد خبر: 222062تاریخ: 1399/4/30 00:00
بستن مددسرای معتادان توسط شهرداری منطقه 19 تهران
شهرداری، توسعه‌دهنده آسیب‌های اجتماعی؟

اسدالله خسروی: ارائه خدمات به افراد آسیب‌دیده اجتماعی روز‌به‌روز کمتر می‌شود و شهرداری هر ساله بخشی از خدمات خود را که در دوره قالیباف ارائه می‌کرد کم می‌کند، آخرین نمونه آن هم بسته‌شدن یکی از مددسراهای پرکار غرب تهران است. 
به گزارش «وطن امروز»، مددسرای «سیمای سبز رهایی» که در منطقه تهرانسر کمک زیادی به بهبود یافتن معتادان کرده بود، از سوی شهرداری منطقه 19 تعطیل شد. 
مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی گفت: این موسسه بیش از یک دهه است در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به معتادان کارتن‌خواب بی‌خانمان خدمات ارائه می‌کند تا آسیب‌های ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر در جامعه کاهش یابد.  حبیب بهرامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» خدمات این موسسه به بیماران ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر را شامل تامین غذا، دارو، مکان استراحت و مشاوره رایگان کارشناسان روانشناسی عنوان کرد و افزود: نتیجه چنین خدماتی به این قشر از جامعه نه تنها موجب پیشگیری از رو‌آوردن آنها به مصرف دوباره مواد مخدر می‌شود بلکه از گسترش آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر جلوگیری می‌کند. وی به مرکز نگهداری معتادان کارتن‌خواب در حوالی تهرانسر که حدود 100 بیمار در آن نگهداری می‌شود، اشاره کرد و افزود: این مرکز مدت‌هاست به بیماران مواد مخدر خدمات‌دهی می‌کند اما جمعه گذشته شهرداری منطقه 19 بدون اطلاع قبلی اقدام به برچیدن این مرکز کرد و باعث شد تا برنامه درمانی این 100 بیمار مختل شود و مشکلاتی را برای نگهداری آنها به وجود آورد. 
بهرامی با بیان اینکه این مرکز دارای پروانه ثبت است و تحت نظر سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان فعالیت می‌کند، افزود: معتادان در این مراکز از داروی خاص برای جایگزینی مواد افیونی استفاده می‌کنند و اگر این دارو قطع شود به احتمال زیاد دوباره سمت مصرف مواد مخدر می‌روند. 
این فعال اجتماعی افزود: با فروپاشی این مرکز توسط شهرداری منطقه 19، مددجویان نیز به دلیل نبود داروی جایگزین مواد مخدر احتمالا رو به اعتیاد می‌آورند و چون تهیه مواد مخدر از قیمت بالایی برخوردار است، بنابراین زمینه بزهکاری‌ها در جامعه افزایش خواهد یافت. 
بهرامی به مزایای فعالیت مراکز نگهداری معتادان بی‌خانمان اشاره کرد و افزود: این مراکز در خدمات‌رسانی به معتادانی که نمی‌خواهند بیش از این از مواد افیونی استفاده کنند، با آموزش‌های لازم و مشاوره‌های کارشناسانه موجب شده‌اند آمار معتادان تزریقی در جامعه بشدت کاهش یابد. از سویی با توجه به این آموزش‌ها دیگر چون گذشته از سرنگ مشترک استفاده نمی‌شود و چنین رویکردی باعث شده است انتقال و شیوع بیماری اچ‌آی‌وی در میان معتادان و از طریق آنها کاهش یابد. 
وی در پاسخ به این سوال که شهرداری منطقه 19 به چه دلیل اقدام به برچیدن این مرکز نگهداری معتادان کارتن‌خواب کرد، افزود: بهانه شهرداری اعتراض مردم اهالی تهرانسر به وجود این مددسرا در این منطقه بود، در حالی که این مرکز دور از شهر و مناطق مسکونی است و اهالی تهرانسر هیچ ترددی در آن منطقه ندارند. 
بهرامی اضافه کرد: شهرداری قبلا مدیریت مددسرای محل نگهداری معتادان را به ما سپرده بود و در قبال آن نیز طبق قرارداد 80 میلیون تومان (در سال 98) از ما گرفته بود اما اکنون با برچیدن این مرکز نه پول ما را پس می‌دهند و نه اینکه می‌خواهند مرکز نگهداری در آنجا فعالیت کند. 
شهرداری تهران از سال 96 با این استدلال که خدمات اجتماعی و کم کردن آسیب‌های اجتماعی در حوزه وظایف بهزیستی و وزارت بهداشت است، فعالیت‌هایی را که در دوره 12 ساله قالیباف برای خدمت به آسیب‌دیدگان اجتماعی توسعه یافته بود، کم کرد. حالا اما این روند، به محدود کردن سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه‌ها هم رسیده است. «وطن امروز» پیگیر این موضوع از مسؤولان شهرداری شد اما معاونت اجتماعی شهرداری و مسؤولان شهرداری منطقه 19 ما را بی‌جواب گذاشتند.

Page Generated in 0/0058 sec