printlogo


کد خبر: 222066تاریخ: 1399/4/30 00:00
معاون اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»:
مجلس منتظر دولت نماند

ساحل عباسی: معاون اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» گفت: بنده معتقدم مجلس نباید منتظر اقدامات از سوی دولت آقای روحانی باشد، چرا که بضاعت مدیریتی و عملکردی دولت آقای روحانی همین است که تاکنون نشان داده و اقتصاد را به این نقطه رسانده است. قطعا از مجلسی که با تغییرات ماهوی روی کار آمده و مدعی بهبود معیشت جامعه است انتظار می‌رود اهل عمل باشد.
نمایندگان مجلس یازدهم در نخستین دیدار[تصویری]شان با رهبر حکیم انقلاب، برنامه 4 سال آینده خود را با محوریت حل مسائل اقتصادی ارائه و تشریح کردند. رئیس مجلس در این جلسه از بسته‌ای با عنوان «بسته اقتصاد مردمی» با 5 محور اصلی اقتصادی رو‌نمایی کرد. اصلاح ساختار بودجه، تحول نظام مالیاتی، بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد، رونق کسب‌و‌کار و ایجاد اشتغال و احیای تجارت غیرنفتی 5 محور بسته اقتصاد مردمی نمایندگان مجلس یازدهم است. «وطن امروز» به همین بهانه در گفت‌و‌گویی با دکتر «حیدر مستخدمین حسینی»، اقتصاددان و معاون اسبق بانک مرکزی، چند مورد از مهم‌ترین وظایف مجلس شورای اسلامی ناظر بر مبانی اشاره شده در دیدار ویدئوکنفرانسی با رهبر معظم انقلاب را مورد واکاوی قرار داد.
* * *
* مهم‌ترین بخش‌هایی که مجلس فعلی برای اصلاح اقتصادی باید بدان ورود کند از نظر شما کدام حوزه‌هاست؟
همه ما باید قبول کنیم که اقتصاد ایران بیمار است، لذا این اقتصاد به اصلاح ساختاری جدی نیاز دارد. از این رو باید در زمینه‌های مختلف مورد واکاوی و درمان قرار گیرد. به هر حال مردم از مجلس تازه‌نفسی که بتازگی روی کار آمده انتظار درمان اقتصاد بیمار را دارند. مجلس باید از همین یک سال پیش رو هم برای همکاری و همیاری دولت در عبور از مشکلات اقتصادی بهره‌مند شود، لذا مجلس شورای اسلامی که با شعار انقلابی‌گری و تعهد به آرمان‌های انقلاب کار خود را آغاز کرده است، باید خود را محک بزند که تا چه میزان به آرمان‌ها و شعارهایی که در دوران انتخابات مطرح کرده پایبند است. اگر مجلس خود را انقلابی معرفی می‌کند و در وهله اول موضوعات کاری خود را حل مسأله معیشت مردم عنوان کرده و متعاقب آن مسائل اصلاح ساختار را در زمینه‌های بودجه، بانکداری و سایر زمینه‌های نیازمند اصلاح جدی و اساسی در اقتصاد کشور عنوان کرده، نباید همانند مجالس گذشته به دنبال حرف‌درمانی باشد، بلکه باید به این برنامه‌ها عمل کند. برای تحقق این منظور، کمیسیون‌های مجلس باید فعال شوند و با استفاده از مشاوره‌های کارشناسان دانشگاهی به یک نتیجه برسند، نه مثل اصلاح ساختار بودجه که سال‌هاست از آن گفته می‌شود اما در عمل تکرار همان کارهای قبلی است. یا مثلا درباره اصلاح نظام بانکداری اظهارات بسیاری مطرح شده اما در عمل نه‌تنها تغییری نکرده، بلکه همین نظام بانکداری خسارت‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است.
 
* مردم از افزایش نرخ ارز گلایه می‌کنند. آیا مجلس برای این موضوع باید دست به کار شود؟
باید به این موضوع مهم توجه داشت که مجلس به این دلیل که کمتر از یک سال از عمر دولت آقای روحانی مانده، نباید معطل آغاز دولت بعدی شده و دست روی دست بگذارد و نظاره‌گر وضعیت بد اقتصادی کشور باشد، بلکه لازم است زمینه‌های اصلاح ساختارهای مورد نظر را از همین الان با همین دولت آغاز کند. مجلس قانون وضع کند و دولت هم باید اهتمام جدی در عمل به قوانین داشته باشد. ما حتی در شرایط فعلی درباره افزایش نرخ دلار گلایه داریم که چرا مجلس تازه‌نفسی که اتفاقا انتظار بیشتری از آن می‌رود، درباره افزایش نرخ دلار وارد عمل نشده است. پس مجلس هم به نوعی مقصر است. مجلسی‌ها و دولتی‌ها باید بدانند که مردم دیگر از شنیدن حرف‌های زیبایی که به معیشت آنها ربط دارد اما در عمل هیچ خاصیتی نداشته، خسته شده‌اند. مردم به دنبال مجلس و دولت عمل‌‌گرا هستند. اگر مجلس به دلیل تورم از دولت خرده می‌گیرد باید برای کنترل و کاهش آن اقدام کند. مجلس باید برای مهار تورم راهکارهایی در قالب قانون به دولت ارائه کند و دولت موظف به  انجام آن باشد و به صورت مستمر عملکرد دولت را مورد نظارت قرار دهد.
 
* پیشنهاد شما برای ادامه مسیر پیش روی مجلس یازدهم در حل مشکلات اقتصادی کشور چیست؟
بنده معتقدم مجلس نباید منتظر اقدامات از سوی دولت آقای روحانی باشد، چرا که بضاعت مدیریتی و عملکردی دولت آقای روحانی همین  است که تاکنون نشان داده و اقتصاد را به این نقطه رسانده است. قطعا از مجلسی که با تغییرات ماهوی روی کار آمده و مدعی بهبود معیشت جامعه است انتظار می‌رود اهل عمل باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار مجازی افتتاح کار مجلس یازدهم به این نکته اشاره کردند، کار مجلس ریل‌گذاری صحیح است، لذا مجلس در این ریل‌گذاری باید محور را بر توسعه اشتغال، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و اصلاح امور اقتصادی بگذارد و اهل عمل باشد، بنابراین وقتی رهبر معظم انقلاب در روز افتتاح مجلس یازدهم به این شفافی جهت‌گیری کاری مجلس را بیان کردند ما دیگر نیازی به شنیدن حرف‌های زیبا و سخنرانی‌های دولت و مجلس نداریم، چرا که نقشه راه مجلس از سوی رهبر معظم انقلاب داده شده و مجلسی‌ها باید حرف و  وعده را کنار بگذارند و اهل عمل باشند، چرا که شرایط فعلی کشور زمان خوبی برای سخنرانی زیبا نیست، بلکه اقتصاد ایران نیازمند اقدام و عمل جدی است.

Page Generated in 0/0060 sec