printlogo


کد خبر: 222074تاریخ: 1399/4/30 00:00
وزیر امور خارجه در سفری از پیش برنامه‌ریزی شده به بغداد سفر کرد
توصیه برادرانه

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته برای انجام سفر یک‌روزه به بغداد و سپس به اربیل عراق رفت. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که قرار است سه‌شنبه این هفته نخست‌وزیر عراق نخستین سفر خود به ایران را انجام دهد، محمد‌جواد ظریف روز گذشته به عراق سفر کرد. 
ظریف در بدو ورود به بغداد با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، درباره اهداف سفر خود گفت: سفر من به عراق از قبل هماهنگ شده بود. این سفر فرصت خوبی را فراهم می‌کند که با توجه به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در روز سه‌شنبه، هماهنگی‌های لازم برای این سفر را انجام دهیم. 
ظریف با بیان اینکه در جریان سفر به این کشور همسایه با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه عراقی، مسؤولان سیاسی این کشور و همچنین رئیس حشد‌الشعبی رایزنی و گفت‌وگو می‌کنم، گفت: در جریان این سفر درباره همکاری‌های ۲ کشور که در سفر آقای روحانی به عراق درباره آن تصمیم‌گیری شده بود و همچنین پیرامون مسائل منطقه و جنایت‌های آمریکا از جمله به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و سایر همراهان‌شان و همچنین دیگر مسائل منطقه گفت‌وگو خواهیم کرد. 
وی افزود: بعد‌از‌‌ظهر ‌امروز (دیروز) به دعوت آقای نیچروان بارزانی به اربیل سفر می‌کنم تا با وی و تعدادی دیگر از مقامات اقلیم نیز رایزنی و گفت‌وگو کنم. 
در همین حال یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق گفت ظریف در سفرش به بغداد می‌خواهد پیامی به کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و خصوصا عربستان برساند. غضنفر البطیخ، یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق که ریاست آن را هادی العامری بر عهده دارد، در گفت‌وگو با شفق‌نیوز گفت: هدف ظریف از سفر به عراق و دیدار با مسؤولان این کشور تاکید بر روابط ایران و عراق و تقویت این روابط و همچنین برطرف کردن برخی شک‌و‌شبهه‌ها مبنی بر دور شدن عراق از محور ایران بعد از رسیدن مصطفی الکاظمی به نخست‌وزیری است. 
وی تأکید کرد: هدف دیگر این سفر رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خصوصا عربستان است، مبنی بر اینکه تهران آماده ایجاد برخی تفاهم‌ها به واسطه عراق است. سفر ظریف خالی از این مسأله نیست که عراق این امکان را دارد که این نقش را ایفا کند و به نفع عراق نیست که در یک محور علیه محور دیگر قرار بگیرد. البطیخ همچنین خاطرنشان کرد سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق در راستای پیگیری مسأله ترور سردار سلیمانی نیز هست. 
با این حال فاضل جابر، یکی دیگر از نمایندگان ائتلاف فتح در پارلمان عراق با رد خبر ارائه پیشنهاد جدید ایران به کشورهای عربی از طریق بغداد گفت: سفر محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عراق روتین بوده و ارتباطی با هر گونه درخواست از عراق برای وساطت بین تهران، واشنگتن و ریاض ندارد و هیچ‌گونه پیامی از سوی ایران در این رابطه وجود ندارد. وی در ادامه تأکید کرد: عراق روابط قوی با همسایه خود یعنی ایران دارد؛ روابطی گسترده و در تمام سطوح امنیتی و اقتصادی. بنابراین انجام چنین سفری و دیدار با اعضای دولت جدید امری طبیعی است. 
اما مهم‌ترین برنامه سفر ظریف به بغداد دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر این کشور بود. در این دیدار که در ۲ جلسه خصوصی و جمعی انجام شد، درباره آخرین تحولات روابط دو‌جانبه، سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به ایران و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد. 
وزیر امور خارجه در این سفر همچنین با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. طرفین در این دیدار ضمن تأکید بر روابط دیرینه و تاریخی ۲ کشور، توسعه و تعمیق آن را به نفع ۲ ملت و کشورهای منطقه خواندند. همچنین درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه و برخی موضوعات مهم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور، پیگیری شهادت سرداران مقاومت، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل‌نظر شد. 
یکی دیگر از برنامه‌های روز گذشته ظریف در سفر به بغداد گفت‌وگو با همتای عراقی‌اش بود. پس از انجام گفت‌وگوها، وزرای خارجه ایران و عراق در نشست خبری مشترک خود در بغداد بر مستحکم بودن روابط ۲ کشور و لزوم تقویت و گسترش آن تأکید کردند. 
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در این نشست خبری با بیان اینکه ما بر ضرورت حمایت از حاکمیت عراق تاکید کردیم، گفت: با وزیر امور خارجه ایران در رابطه با مسائل اقتصادی و تأثیر آنها در مقابله با کرونا بحث و رایزنی کردیم. 
از سوی دیگر محمد‌جواد ظریف گفت: روابط میان ایران و عراق بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت ۲ کشور است و ما از نقش عراق در منطقه خلیج ‌فارس استقبال می‌کنیم. ظریف همچنین با تأکید بر اینکه باید در رابطه با تهدیدات مداوم داعش هوشیاری کامل داشته باشیم، خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس خسارتی بزرگ در جنگ با تروریسم در منطقه و عراق به شمار می‌رود و ما پرونده این جنایت آمریکا را با قدرت پیگیری خواهیم کرد. 
وزیر امور خارجه ادامه داد: همان‌گونه که اعلام کرده بودم پیگیری ماجرای ترور شهید سلیمانی یکی از اهداف این سفر است.
وزیر امور خارجه همچنین با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. همکاری و هم‌افزایی ۲ کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس محور اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود. پس از این دیدار شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات در رابطه با جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد از همان ابتدا آغاز شد و شورای عالی قضایی عراق با آن به عنوان یک اقدام جنایی برخورد کرد؛ جنایتی که در خاک عراق رخ داد و بخشی از کسانی که علیه آنها جنایت شده است عراقی هستند. شورای عالی قضایی عراق تأکید کرد تحقیقات در رابطه با این ترور بر اساس قوانین حقوقی و قضایی عراق انجام شد و اظهارات نماینده رسمی سفارت ایران در عراق در رابطه با این اقدام ثبت شده است. این شورا اعلام کرد: جزئیات جدیدی در رابطه با این حادثه به وزارت خارجه و دبیرخانه هیأت وزیران اعلام کردیم و تحقیقات از همان ابتدا بر اساس قوانین عراق در حال اجراست. 

Page Generated in 0/0055 sec