printlogo


کد خبر: 222084تاریخ: 1399/4/31 00:00
اعتراض پژوهشگران مسلمان به ممنوعیت انتشار فیلم «محمد رسول‌الله» در هند
اول فیلم را ببینید، بعد اعتراض کنید!

به دنبال خبر اعتراض گروهی از مسلمانان تندرو به انتشار آنلاین فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی در هند، اکنون چهره‌های دانشگاهی مسلمان خواستار انتشار دیجیتال آن شده‌اند. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته بود که رسانه‌ها از ممنوعیت اکران اینترنتی فیلم محمد رسول‌الله(ص) ساخته مجید مجیدی در هند خبر دادند. حالا در همین زمینه مومبای میرور خبر داده که محققان و چهره‌های آکادمیک مسلمان بشدت به این تصمیم انتقاد کرده‌اند. این فیلم مجیدی که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد، قرار است از فردا در پلتفرم‌های آنلاین جهانی از جمله هند منتشر شود. فیلم داستان سال‌های ابتدایی زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد. عرفان مهندس، مدیر مرکز مطالعات جامعه و سکولاریسم هند درخواست ممنوعیت پخش این فیلم را سانسور واضح خواند و از آن انتقاد کرد. او گفت: «من مخالف هر گونه سانسور هستم. ممکن است با فیلم یا محتوای آن مخالف باشید اما راه‌های دیگری برای اعتراض هست. مثلا شما می‌توانید شکایت کنید، درباره محتوای آن بحث کنید، به مردم آموزش بدهید یا در خیابان‌ها اعتراض کنید. اما فکر ممنوع کردن فیلم غلط است و چند بار در گذشته به وقوع پیوسته است».
عبدالقادر مقدم، نویسنده و پژوهشگر آثار اسلامی هم این سوال را مطرح کرد که اگر فیلم داستان زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد چرا افرادی نسبت به آن اعتراض می‌کنند؟ او گفت: «خیلی از مسلمانان نسبت به زندگی محمد رسول‌الله آگاهی ندارند و این می‌تواند الهام‌بخش آنها باشد. بین قرن‌های سیزدهم و هفدهم میلادی، عرب‌ها با الهام از درس‌های پیامبر از نظر فرهنگی، اقتصادی و علمی پیشرفت کردند. اسلام پرستش بت‌ها را ممنوع می‌کند اما هیچ مشکلی با صحبت کردن یا به نمایش گذاشتن زندگی پیامبر ندارد».
سرافراز ارزو، سردبیر یک روزنامه اردو زبان این بحث‌ها را غیرضروری خواند و اعتراض نسبت به این فیلم را زیر سوال برد. او گفت: «آیا فیلم تاریخ را اشتباه به تصویر می‌کشد؟ آدم اول باید فیلم را تماشا کند تا بعد اعتراض داشته باشد. به جای ممنوعیت فیلم، پنلی از متخصصان باید نظرشان را درباره آن بدهند و اگر صحنه‌ای مورد اعتراض باشد آن صحنه حذف شود». آکادمی رضا که نهادی متشکل از مسلمانان صوفی هندی است، نخستین نهادی بود که نسبت به اکران فیلم اعتراض کرد. رحمان نوری، سخنگوی این آکادمی نسبت به نمایش حضرت محمد(ص) در این فیلم اعتراض داشت. او گفت: «فیلم دوران کودکی و مادر پیامبر را نشان می‌دهد که در اسلام اجازه انجام این کار وجود ندارد. ما این را تحمل نمی‌کنیم. ما به مسؤولان نامه نوشته‌ایم تا پخش فیلم ممنوع شود، چون به احساسات اسلام خدشه وارد می‌کند».

Page Generated in 0/0084 sec