printlogo


کد خبر: 222089تاریخ: 1399/4/31 00:00
ترامپ در مواجهه با این سوال که آیا قصد دارد نتایج انتخابات را در صورت شکست بپذیرد یا نه، گفت: باید قبل از هر چیزی نتایج را ببینم
پاسخ مبهم ترامپ درباره پذیرش نتیجه انتخابات
ترامپ: برگزاری انتخابات پستی می‌تواند تقلب در نتایج ایجاد کند

داستان انتخابات آمریکا هر چه به مراحل پایانی نزدیک‌تر می‌شود، حملات رقبا علیه یکدیگر هم شدت می‌یابد. 
دموکرات‌ها و ترامپ یکدیگر را در یک ماه گذشته به تلاش برای تقلب در انتخابات یا نپذیرفتن نتایج آن متهم کرده‌اند. دموکرات‌هایی چون هیلاری کلینتون بارها نسبت به نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی ترامپ - اگر آن نتیجه شکست ترامپ باشد - هشدار داده‌اند و در سوی دیگر ماجرا، ترامپ هم برگزاری انتخابات پستی که دموکرات‌ها به دنبال آن هستند را بهانه‌ای برای تقلب در انتخابات عنوان کرده است. اظهارنظرهای ترامپ هم البته کما‌فی‌السابق چالش‌برانگیز است و بر تنش‌های موجود می‌افزاید و دموکرات‌ها هم که در سیاست‌ورزی کم از جمهوری‌خواهان ندارند به دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند. در همین ارتباط، دونالد ترامپ از پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا وی نتایج انتخابات ماه نوامبر (آبان) را می‌پذیرد، خودداری کرد. ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا شما نتایج انتخابات ماه نوامبر (آبان) را می‌پذیرید، گفت: برگزاری انتخابات پستی به علت شیوع ویروس کرونا می‌تواند تقلب در نتایج ایجاد کند. 
ترامپ در پاسخ به تکرار سوال مبنی بر اینکه آیا نتایج انتخابات را می‌پذیرد یا نه، تاکید کرد: نه! نمی‌خواهم بگویم بله! همانطور که قصد ندارم بگویم نه. باید قبل از هر چیزی نتایج را ببینم. این اظهارات برخلاف اظهارات قبلی ترامپ است که متعهد شده بود نتایج انتخابات را حتی در صورت شکست بپذیرد.
ترامپ همچنین در ادامه حاضر به موضع‌گیری درباره نتایج نظرسنجی‌های اخیر و کاهش محبوبیتش در دوران کرونا و احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نشد.  رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر شیوع ویروس کرونا و بحران به وجود آمده در کشور را جدی ندانست. گفتنی است به دنبال شیوع ویروس کرونا در آمریکا از اوایل سال جاری برخی ایالت‌ها درصدد برگزاری انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده به شکل پستی هستند و اداره کل پست آمریکا نیز در حال یافتن گزینه حضور در انتخابات از طریق ایمیل است. 
 
* نامه انتقادی 1200 دانشمند آمریکایی به کاخ سفید
با افزایش تلفات کرونا در آمریکا حالا بیش از 1200 دانشمند آمریکایی در نامه اعتراضی سرگشاده به کاخ سفید خواستار تصمیم‌گیری دولت بر اساس اصول علمی و پرهیز از اتهام‌زنی علیه دانشمندان شدند. به نوشته روزنامه «گاردین»، این دانشمندان با اشاره به اینکه صنف آنها همواره در طول تاریخ آمریکا تلاش کرده به سیاست‌زدگی کشیده نشود، اتهام‌افکنی علیه کارشناسان علمی توسط دونالد ترامپ را به نقد کشیدند. 
۱۲۲۰ کارشناس علمی که برخی از آنها در دولت آمریکا فعالیت دارند، در نامه سرگشاده خود از ترامپ درخواست کردند سیاست‌های علم‌محور را در دولت [آمریکا] احیا کند. 
 
* شهردار لس‌آنجلس: در سطح ملی، رهبری‌ای ندیده‌ایم
شهردار لس‌آنجلس آمریکا در مصاحبه‌ای از نحوه مدیریت رئیس‌جمهور این کشور انتقاد کرد و گفت ایالات متحده برای مقابله با ویروس کرونا در سطح ملی رهبری و مدیریتی مشاهده نکرد. اریک گارستی، شهردار لس‌آنجلس آمریکا از نحوه مدیریت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا انتقاد کرد. به نوشته وبگاه «هیل»، گارستی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به این پرسش که چه اشتباهی صورت گرفته که شهر تحت مدیریت وی به طور متناوب تعطیل می‌شود، گفت: به نظر من در خیلی از مسائل اشتباهاتی شده است.  وی افزود: ما در سطح ملی هیچ رهبری‌ای ندیده‌ایم.  گارستی همچنین از ترامپ به دلیل نزدن ماسک برای ماه‌ها و رساندن این پیام که ویروس کرونا تحت کنترل است انتقاد کرد. وی افزود: هنگامی که به کمک نیاز داشتیم، تنها ماندیم. ما می‌دانیم که این یک ماراتن خواهد بود. 
 
* التماس به ترامپ برای تست کرونا
روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز از رویکرد عجیب کاخ سفید به کمبود تست‌های کرونا و لوازم بهداشتی در اوج شیوع این بیماری خبر داد که فرمانداران بر اساس آن باید شخصا با ترامپ تماس گرفته و ابتدا از وی تشکر و بعد درخواست خود را مطرح می‌کردند. نیویورک‌تایمز نوشت: مقام‌های کاخ سفید به فرماندار کالیفرنیا گفتند اگر سوآپ‌های تست کرونا می‌خواهد باید شخصا با ترامپ تماس گرفته از او تشکر کرده و درخواستش را مطرح کند. نیویورک‌تایمز نوشت: این اقدام بخشی از تصمیم دولت ترامپ در اواسط آوریل برای کمک به ایالت‌ها برای رویارویی با شیوع بیشتر کرونا ویروس بوده است. 
 
* عواقب سنگین آتش‌سوزی ناو آمریکایی برای آمریکا
داستان آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای در آمریکا اگر چه با سانسور گسترده حکومتی در این کشور مواجه شد اما با این حال برخی رسانه‌های آمریکایی به بررسی تاثیر این اتفاقات بویژه انفجار در ناو بزرگ این کشور بر قدرت آمریکا پرداختند. در همین ارتباط شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: عواقب و خسارات ناشی از آتش‌سوزی گسترده در ناو آبی- خاکی «بونهام ریچارد» تا چند سال گریبانگیر ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام خواهد بود. در این گزارش آمده است، سوختن این ناو جنگی آمریکایی یک میلیارد دلاری در دمای حدود ۶۵۰ درجه سانتیگراد، موجب ذوب قطعات آلومینیومی و پلاستیکی، سیم‌کشی‌ها و بسیاری از تجهیزات آن شد. این کشتی جنگی آمریکایی که به عنوان یک هواپیمابر کوچک شناخته می‌شود، اخیرا ارتقا یافته و یکی از 4 ناو آمریکایی بود که قابلیت حمل جنگنده «F-B35» را دارند. بنابراین از دست دادن آن در ناوگان نیروی دریایی آمریکا بشدت احساس خواهد شد. جان کربی، تحلیلگر امور نظامی در سی‌ان‌ان در این باره گفت: همچنان که تنش‌ها در دریای چین جنوبی و آب‌های اطراف کره‌شمالی تشدید می‌شود، از دست دادن این کشتی موجب خواهد شد نیروی دریایی در تأمین ملزومات جنگی خود با مشکل مواجه شود. کارل شوستر، از فرماندهان ارشد سابق ناوگان اقیانوس آرام درباره خسارات ناشی از سوختن این کشتی گفت، نیروی دریایی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای تعمیر ناوشکنی هزینه کرد که سال ۲۰۱۷ با یک کشتی باری در حوالی ژاپن برخورد کرد. این ناوشکن بسیار کوچک‌تر از بونهام ریچارد بود. 
 
* اعتصاب هزاران نفری کارگران در آمریکا
دیروز همچنین هزاران کارگر در اعتراض به نژادپرستی سیستماتیک و نابرابری اقتصادی، در بیش از 20 شهر آمریکا دست از کار کشیدند. این حرکت «اعتصاب برای زندگی سیاه‌پوستان» نام‌گذاری شده و اتحادیه‌های کارگری همراه سازمان‌های عدالت اجتماعی و نژادی از نیویورک تا لس‌آنجلس در یک سری اقدامات برنامه‌ریزی شده شرکت کردند. 

Page Generated in 0/0079 sec