printlogo


کد خبر: 222091تاریخ: 1399/4/31 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از بانوان نهاوندی که با تولید ماسک و چادر نمودی از اقدام جهادی در روزهای سخت کرونایی شده‌اند
داستان زنان عرصه جهاد

نازنین اکبرنیا: با اینکه شیوع کرونا موجب تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی شده است اما بچه‌های جهادگر دست از کار نکشیده‌اند و برنامه‌های جهادی در نقاط مختلف کشور به شکل‌های گوناگون در حال انجام است. در شهرستان نهاوند (استان همدان) هم زنانی که از دوران دفاع ‌مقدس پای ثابت کارهای جهادی بودند،‌ از نخستین روزهای شیوع کرونا دست به کار شدند و با تشکیل چندین کارگاه تولید ماسک،‌ تلاش کردند برای مقابله با این بیماری قدم بردارند؛ تا جایی که برنامه‌های فعالیت این گروه جهادی به گوش مقام معظم رهبری هم رسید و ایشان در سخنان خود از زنان جهادگر نهاوند قدردانی کردند. 
حالا اما برنامه‌های این گروه رنگ و بوی دیگری گرفته و زنان جهادگر در جبهه توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مشغول فعالیت شده‌اند. امامزاده محمد و علی(ع) این شهر که یکی از پایگاه اصلی فعالیت‌های جهادی بانوان نهاوندی است،‌ این روزها به کارگاه دوخت چادر تبدیل شده و از دخترهای دبیرستانی گرفته تا بانوان کارمند و خانه‌دار و حتی زنانی که سن و سالی از آنها گذشته در این کارگاه مشغول کارند. 
در کنار کارگاه دوخت چادر، نمایشگاه مقنعه،‌ روسری،‌ ساق دست و دیگر لوازم حجاب نیز برپا شده و در غرفه کناری هم مواد غذایی و محصولات خانگی عرضه می‌شود. اجرای این برنامه علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی و سطح شهر، با هماهنگی آموزش‌و‌پرورش از طریق شبکه شاد هم اطلاع‌رسانی شده و بانوان جهادگر در این کارگاه،‌ حسابی سرشان شلوغ است. 
«انسیه سیف» مسؤول بسیج جامعه زنان شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با «وطن امروز»، از دغدغه‌های فرهنگی و جهادی بانوان شهرستان می‌گوید و اینکه از 4-3 سال پیش گروهی را با عنوان «ترنم دیدار» در فضای مجازی راه‌اندازی کردند که هر ماه با حضور در منزل ۲ خانواده شهید،‌ ضمن سرکشی به آنان، فیلم‌های جشنواره عمار را هم در کنارشان تماشا می‌کنند. 
از همان روزهای اول شیوع کرونا بود که بانوان این گروه پای کار آمدند و 4 کارگاه برای تولید ماسک و گان‌های پزشکی برپا کردند؛ در روزهای بعد هم قرارگاه بقیه‌الله‌(عج) به کمک این گروه جهادی آمد و تعداد کارگاه‌ها بیشتر شد تا جایی که حالا حدود 70 نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کارند. 
سیف می‌گوید: نخستین کارگاه ما در بقعه متبرکه امامزاده محمد و علی(ع) ایجاد شد تا اینکه گروه جهادی بقیه‌الله سپاه نهاوند هم پای کار آمد و تعداد کارگاه‌ها را بیشتر کردیم. از آن به بعد آقایان برای ما،‌ کش،‌ نخ و پارچه برش‌خورده می‌آوردند و خانم‌ها بعد از دوخت و اتو، ماسک‌ها را برای استریل کردن به سپاه تحویل می‌دادند. 
خبر فعالیت این بانوان جهادگر از طریق گروه ترنم دیدار و بچه‌هایی که در اکران مردمی فیلم‌های عمار همکاری می‌کردند، به بیت مقام معظم رهبری رسید و حضرت آقا در سخنان‌شان به مناسبت نیمه شعبان، ضمن قدردانی از ایثارگری اقشار مختلف در مقابله با شیوع کرونا، از بانوان بسیجی نهاوند یاد کرده و فرمودند: «در نهاوند عده‌ای از بانوان که در زمان دفاع‌مقدس نان می‌پختند و برای جبهه می‌فرستادند، برای مهار بیماری فعال‌شده و کمک می‌کنند». همین اشاره کافی بود تا فعالیت و برنامه‌های این گروه حال و هوای خاصی بگیرد. آنطور که اکرم حیدری- از بانوان جهادگر نهاوند که از سال‌های دفاع‌مقدس در این حوزه فعال است- می‌گوید، حالا بخش‌های دیگری در قالب جهادگران آموزش و جهادگران سلامت هم به این گروه اضافه شده و در کنار اعضای گروه ترنم دیدار برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنند.
او توضیح می‌دهد: «گروه ترنم دیدار خانواده شهدا» زیرمجموعه اکران مردمی فیلم‌های جشنواره عمار در نهاوند است؛ تا قبل از روزهای شیوع کرونا با خانواده‌های شهدا قرار ملاقات می‌گذاشتیم و در این دیدارها هم خاطرات خانواده شهید را ثبت و ضبط می‌کردیم و هم اکران فیلم داشتیم. این دیدار با حضور جوان‌ترها برگزار می‌شود و فضای خوبی است که هم خاطرات دوران دفاع‌مقدس را زنده می‌کنیم و هم بچه‌های کم سن و سال گروه با این فضا بیشتر آشنا می‌شوند.
حیدری می‌افزاید که با شیوع کرونا، اعضای گروه ترنم دیدار تلاش کردند به منویات حضرت آقا پاسخ مثبت بدهند. نظر گروه بر این شد که کارگاه تولید ماسک برپا کنند و مدتی که از فعالیت این گروه جهادی می‌گذشت، حضرت آقا در صحبت‌های‌شان از این بانوان قدردانی کردند.
او می‌گوید: بعد از آن ما درخواست دادیم که از نزدیک با حضرت آقا دیداری داشته باشیم و از اینکه ایشان به عنوان یکی از شهرهای نمونه از بانوان جهادگر نهاوندی یاد کردند تشکر کنیم؛ با توجه به شرایط فعلی هنوز درخواست ما محقق نشده ولی قطعا یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بانوان جهادگر نهاوند این است که از نزدیک حضرت آقا را زیارت کنند.
مسؤول بسیج جامعه زنان شهرستان نهاوند هم در این ‌باره می‌گوید: به محض اینکه صحبت‌های آقا پخش شد، مثل زمان جنگ شده بود، ما در گروه دخترخانم‌های 15- 14 ساله داریم تا خانم‌های بالای 70 سال؛ همه گریه می‌کردند. ایشان عنایت داشتند و از خانم‌های نهاوندی یاد کردند و همین برای‌مان کافی بود.
سیف می‌گوید: بعد از آن حسابی سرمان شلوغ شد، همه روزشماری می‌کردند که نوبت‌شان بشود و به کارگاه بیایند و در این میان بچه‌های نوجوان اشتیاق زیادی داشتند. یکی از کارگاه‌ها در روستا فعال است، اهالی روستا به اندازه‌ای حال دل‌شان خوب بود که حاضر بودند شبانه‌روزی کار کنند و کارگاه تعطیل نشود.
حالا اما با اینکه مدتی است تولید ماسک در کارگاه‌های بانوان جهادگر نهاوند متوقف شده، فعالیت‌های جهادی آنها در بخش‌های دیگر ادامه دارد. این روزها زنان نهاوندی در قالب طرحی با عنوان «چادر اولی‌ها» در پایگاه مقاومت شاهد امامزاده محمد و علی‌(ع) مشغول دوخت چادر هستند.
کارگاه دوخت چادر همزمان با هفته عفاف و حجاب آغاز به کار کرده و چادر ایرانی را با کمترین قیمت تولید می‌کند. سیف می‌گوید: با اینکه دوخت ماسک در کارگاه‌های جهادی متوقف شده اما نمی‌خواستیم که جهاد تعطیل شود، از این‌رو به این فکر افتادیم برای چادر اولی‌ها دوخت رایگان داشته باشیم تا با این کار روحیه جهادی بچه‌ها هم حفظ ‌شود. برای همین با بچه‌های حوزه علمیه و خواهران طلبه قرار گذاشتیم تا با حذف واسطه‌های بازار، چادر با کمترین قیمت به دست مصرف‌کننده برسد و حالا هر چادر مشکی را با قیمت 160 هزار تومان و دوخت رایگان ارائه می‌کنیم.
او در توضیح اینکه چه هدفی از اجرای این برنامه داشتند، خاطرنشان می‌کند: در شرایط فعلی که دشمن با استفاده از فضای مجازی قصد بی‌هویت کردن جوانان و نوجوانان ما را دارد، چاره‌ای نداشتیم جز اینکه مهندسی معکوس انجام دهیم. سال‌ گذشته در هفته عفاف و حجاب مسابقه کتابخوانی «خاطرات سفیر» را که مقام معظم رهبری برای مطالعه آن تأکید ویژه دارند، در سطح شهرستان برگزار کردیم و حدود یکهزار جلد از این کتاب در سطح شهر توزیع شد؛ امسال اما به دلیل شیوع کرونا قادر به برگزاری برنامه‌های اینچنینی نیستیم، برای همین پویش‌های مختلفی برای حجاب و عفاف در نظر گرفتیم.

Page Generated in 0/0091 sec