printlogo


کد خبر: 222104تاریخ: 1399/4/31 00:00
بررسی وضعیت استقلال و مجیدی برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا
این چند خان خودی

 اگر مجیدی می‌خواهد به وعده‌اش عمل کند و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از راه لیگ کسب کند چاره‌ای ندارد جز پیروزی در 5 بازی پیش رو. اما نگاهی به رقبای استقلال نشان می‌دهد آبی‌ها باید با چند خودی برای رسیدن به آسیا بازی کنند. استقلال برای کسب سهمیه آسیایی 6 بازی پیش رو دارد که نباید در هیچ‌کدام امتیاز از دست بدهد. نکته جالب اینکه از این 5 بازی 4 دیدار مقابل تیم‌هایی است که استقلالی‌ها سرمربی و بازیکن تأثیرگذار آنها هستند. تا اینجا استقلالی‌های سابق بویژه جواد نکونام، رسول خطیبی و ساکت الهامی خوب از استقلال امتیاز گرفته‌اند و باید دید دیگر استقلالی‌های قدیمی چه نتیجه‌ای کسب می‌کنند و آیا می‌توانند مانع آسیایی شدن آبی‌پوشان شوند یا درنهایت این مجیدی و شاگردانش هستند که موفق خواهند شد.  
بعد از اینکه محمود فکری به‌ عنوان سرمربی نساجی مازندران منصوب شد، 5 هفته مانده به پایان بازی‌ها سهراب بختیاری زاده و مهدی پاشازاده هم هدایت شهر خودروی مشهد و شاهین بوشهر را بر عهده گرفتند تا به همراه امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام و فرهاد مجیدی تعداد سرمربی‌های استقلالی حاضر در لیگ نوزدهم به 6 نفر برسد. نکته جالبی که در این باره وجود دارد، تقابل‌های پیش روی این تیم‌ها و مربیان آنها با استقلال است. آبی‌پوشان 5 بازی تا پایان لیگ نوزدهم پیش رو دارند. در هفته بیست و ششم استقلال به مصاف نساجی مازندران می‌رود؛ تیمی که محمود فکری سرمربی آن است و استقلالی‌هایی چون حنیف عمران‌زاده، سیروس دین‌محمدی و احمد فیض‌کریملو در کادر فنی آن حضور دارند و صمد مرفاوی هم مدیر فنی این تیم است. روح‌الله باقری و محمدمهدی نظری هم بازیکنان استقلالی نساجی هستند. البته برخلاف کادر فنی در بین بازیکنان تعداد پرسپولیسی‌ها بیشتر است. حسین ماهینی، علیرضا حقیقی، مهرداد کفشگری و محمد عباس‌زاده پرسپولیسی‌های تیم فکری هستند. فرهاد مجیدی و استقلالی‌ها برای کسب سهمیه باید در ورزشگاه آزادی 3 امتیاز را از مشت یک جین استقلالی دربیاورند. 
فرهاد مجیدی و استقلالی‌ها در هفته بعد از آن یعنی هفته بیست و هفتم به مصاف سپاهان می‌روند، تیمی که امیر قلعه‌نویی سرمربی آن است. علاوه بر آن 3 بازیکن سابق استقلال یعنی امید نورافکن، سجاد شهباز‌زاده و علی قربانی در جمع بازیکنان زرد‌پوشان سپاهان حضور دارند. آبی‌ها یک جدال حساس و به‌اصطلاح 6 امتیازی با این 4 استقلالی و البته 3 پرسپولیسی سپاهان شامل سروش رفیعی، شایان مصلح و محسن مسلمان دارند. فرهاد مجیدی در این بازی حساس رو در روی سرمربی سابق خودش قرار می‌گیرد که سال‌ها با هم زاویه تندی داشتند. هرچند ظاهرا مدتی است این اختلاف فروکش کرده اما این بازی و امتیاز آنقدر حساس هست که باعث شود زخم‌های کهنه سر باز کند. 
 
* سدی به نام رحمتی
استقلال در دیدار بعدی به مصاف شهر خودرو می‌رود که سرمربی‌اش سهراب بختیاری زاده است و چند استقلالی سابق هم در آن حضور دارند. داوود سیدعباسی به ‌عنوان مربی و مهدی رحمتی و محمد قاضی به‌ عنوان بازیکنان تأثیرگذار شهر خودرو نقش مهمی در جدال رودرروی این تیم با استقلال و سرمربی آن، فرهاد مجیدی دارند. از طرف دیگر کل‌کل و جدالی که بین رحمتی و حسین حسینی وجود دارد باعث حساس شدن این بازی برای دروازه‌بان‌های ۲ تیم می‌شود. 
 
* جدال فرهاد با منتقد سرسختش
استقلال در هفته سی‌ام به مصاف شاهین شهرداری بوشهر می‌رود که بتازگی مهدی پاشازاده، یکی از منتقدان سرسخت فرهاد مجیدی سرمربی آن شده است. جدال فرهاد با پاشازاده که روزی در استقلال همبازی بودند جدا از بحث نتیجه‌گیری، برای این ۲ نفر هم اهمیت زیادی خواهد داشت. پاشازاده به ‌عنوان منتقد سرسخت مجیدی باید در این میدان نشان دهد بیشتر از فرهاد فوتبال را می‌فهمد و سرمربی جوان آبی‌ها هم باید خودش را ثابت کند. اسماعیل شریفات و صادق بارانی هم به ‌عنوان 2 استقلالی در کنار پاشازاده برای گرفتن امتیاز از استقلال و مجیدی تلاش خواهند کرد. 
 
* ۶۸ گل‌زده و خورده؛ تیم اکشن فرهاد
استقلال با پیروزی بر نفت آبادان، نخستین بردش در عصر همزیستی با کرونا را به دست‌ آورد و به این ترتیب برای نخستین‌بار در سال ۹۹ طعم پیروزی را چشید. اگرچه بازی شرایط نزدیکی داشت و نفتی‌ها هم چند مرتبه می‌توانستند به گل برسند اما در نهایت استقلال از فرصت‌هایش بهتر استفاده کرد و با دست پر به تهران بازگشت. ۲ گلی که شیخ دیاباته و ارسلان مطهری در این بازی به ثمر رساندند، موقعیت استقلال را به ‌عنوان سومین تیم جذاب لیگ تثبیت کرد. منظور از جذابیت، میانگین تعداد گل‌های رد و بدل شده در مسابقات هر تیم است؛ آیتمی که از جمع گل‌های ‌زده و خورده تیم‌ها حاصل می‌شود. استقلال با این ۲ گل تعداد گل‌های زده‌اش را به عدد ۴۳ رساند و همچنان عنوان بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد. این تیم تا اینجای فصل ۲۵ گل هم خورده و این یعنی تعداد گل‌های رد‌و‌بدل شده‌اش در ۲۴ بازی امسال، مجموعا ۶۸ گل بوده و در هر مسابقه این تیم به‌طور متوسط 8/2 بار توپ از دروازه استقلال یا رقیبش گذشته است. استقلال در این آیتم تنها ۲ رقیب دارد که هر دو قعر جدولی هستند و شرایط عجیبی دارند. اکشن‌ترین تیم لیگ، پیکان است که ۳۵ گل‌ زده و ۴۲ گل خورده، بنابراین مجموعا در ۲۵ مسابقه این تیم ۷۷ گل رد و بدل شده است؛ به‌طور میانگین 08/3 گل در هر بازی! از سوی دیگر شاهین بوشهر هم که این هفته‌ها زیاد دروازه‌اش باز می‌شود، با ۲۱ گل ‌زده و ۴۹ گل خورده، رکورد ۷۰ گل در ۲۵ بازی را به ثبت رسانده است، یعنی تماشاچیان مسابقات شاهین به‌ طور متوسط در هر بازی شاهد به ثمر رسیدن 8/2 گل بوده‌اند. البته فرق اساسی استقلال با این 2 تیم آن است که تیم فرهاد بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد، بنابراین اکشن شدن مسابقات آبی‌پوشان، بیشتر به ‌خاطر تعداد بالای گل‌های ‌زده است، نه گل‌های خورده. 
***
[افت بدموقع قایدی؛ گل دهم طلسم شد؟]
مهدی قایدی در ۲ بازی اخیر تیمش مقابل تراکتور و صنعت نفت آبادان آشکارا با روزهای اوج خود فاصله داشت و نتوانست انتظارات را برآورده کند. قایدی در این ۲ بازی فقط یک بار ضربه خوبی را به تیر دروازه تراکتور زد. او در آبادان نتوانست کار خاصی انجام دهد؛ نه در امر گلزنی موفق بود و نه توانست پاس‌های مؤثری ارسال کند. او جزو بازیکنانی بود که به کرونا مبتلا شد، البته چون بیماری اش شدید نبود، خیلی زود به تمرینات استقلال بازگشت. خودش به فرهاد مجیدی گفت توانایی بازی کردن را دارد و سرمربی استقلال به این بازیکن میدان داد اما با تمام این اوصاف باید پذیرفت مهدی دچار افت فنی بی‌موقع شده و با آن بازیکن سرحال قبل از دوران کرونا فاصله دارد. با گذشت زمان، این مهاجم که رقبای بزرگی در خط حمله استقلال دارد می‌تواند به دوران اوج بازگشته و دوباره تبدیل به همان مهاجم محبوب هواداران استقلال و فرهاد مجیدی شود اما فعلا نیاز به زمان دارد تا از بحران کرونا خارج شود. او قول داده بود ۱۰ گل برای استقلال بزند اما فعلا مدتی است روی عدد ۹ متوقف شده است. 

Page Generated in 0/0058 sec